omältat korn

Vad är omältat korn?
Inte malt, det förstår jag,
men kan man ta ex. korngryn?

Ett recept säger "omältat korn(flingor)"
Det hittar jag inte på de ställen jag brukar besöka,
dock hittar jag korngryn, som efter en vända i
maltkrossen blir platta (flingor?)
Eller måste jag hitta helt korn?

Sv: omältat korn

Om det är som specialmalt du tänkt använda omältat korn går det bra att använda kornflingor från Saltå kvarn, men det finns flera andra sorter (både eko och icke) på min ICA.  Är säker på att kornflingor kan hittas i de flesta mataffärer.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det går utmärkt att använda vanliga så kallade "korngryn".
De är i regel grovt krossade så du behöver inte krossa dem.
Fast det kan vara bra att koka grynen i 20-30 minuter innan du blandar dem med resten av den vanliga maltmäsken.
Se till att ha ordentligt med vatten så att du inte bränner fast korngrynen i botten när du kokar.

Jag brukar använda kornmjöl och mäskar kornmjölet tillsammans med malten utan att ha kokat det först. Inbillar mig att det fungerar och tycker mig ha bryggt alldeles utmärkt stout på det sättet - mellan 5% - 10% kornmjöl, 8 % rostat korn och resten pale ale malt.

Har någon annan erfarenhet av kornmjöl? Vad tror ni?

RA

Tack för svaren.
Varför kan det vara bra att koka de först,
är det för mjölksyrabakterier ska dö?

6 Senast ändrad av Herr_B (2008-01-07 08:43:37)

Anledningen till att man kokar omältat korn är att man vill gelenatisera stärkelsen i kornet, som annars sitter tätt packade i små korn inuti speciella celler vilket gör de svåråtkomliga för de amylaser som vill bryta ned strärkelsen.
När man mältar kornet görs stärkelsen åtkomlig under groningen så därför behövs malten inte kokas utan gelenatiseras redan vid 60 C.
Själv brukar jag använda gryn vilka är redan ånpreparerade så att de inte  behöver kokas.

Edit: Såg att det stog att jag alltid använde havregryn istället för korngryn, det här ligger väl närmare sanningen.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Bör man alltså koka det omältade kornet oavsett om man använder krossat korn, kornflingor, eller kornmjöl?
RA

Krossade och hela korn måste nog kokas.
Flingor är som sagt redan ångkokta och borde därför inte behöva kokas.
Mjöl däremot vet jag inte. Stärkelsen har ju inte blivit förklistrad men malningen gör ju att stärkelsekärnan är öppnad och många stärkelsekorn skadade så att enzymerna kommer åt lättare iallafall.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Hej

En mycket bra beskrivning av Herr B hur det funkar samt även av Kenneth. Skulle du någon gång i framtiden göra veteöl så gäller det även detsamma med vetekross samt Gud förlåte dej om du skulle ge dej på vetemjöl. Puffat vete behöver inte förklistras, alltså kokas. Min nästa Stout, med ett OG på ca 1047 skall jag för första gången testa korngryn skall bli spännande.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20