Hur mycket klarar jästen?

Halloj bryggvänner.

Då var det dags att göra en nyårsbryggd, hade tänkt mig en imperial porter.
Hade en fråga angående jästen, om man nu siktar på ett OG på 1070-1080 och
ett FG på 1013-1016 och att det ska bli runt 20 liter öl klarar en wyeast påse som man gjort en vanlig förkultur av detta eller måste man föröka den ännu mera? Tänkte man kan väl kanske bara göra en lite större förkultur redan från början fast det kanske inte fungerar på det viset, det vet inte jag. Är det någon som har några tankar?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte kommer att hinna göra förkulturen två gånger
om för att få mer jäst. Det är ju själklart alltid bråttom bråttom när man ska göra öl smile

Gott nytt år på er alla!

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Hur mycket klarar jästen?

Olika jäststammar klarar ju olika alkoholstyrkor och har olika utjäsningsgrader så det första du bör titta på är nog det.
Sedan är det såklart bättre att ha mer jäst om man ska göra en starkare öl, kan du inte göra en lite större förkultur istället för att göra 'förkultur' två gånger?
Ännu ett alternativ är att spara en del av den stora förkulturen och kröjsa ner den (heter det så?) när eller om den första jäsningen inte orkar med.

Även om en jäst klarar en viss styrka osv så betyder det inte att den gör det jämt. Det här med syresättning av jästen (och matning av jästen) har diskuterats en hel del i detta forum. I kort kan man säga att i det här läget är det nog bra med en rejäl förkultur och se till att inte bara syresätta vörten innan jäsning, det kan också vara bra att se till att själva jästen du pyttsar i är syresatt. Men jag vet inte om det är risk att man har för mycket syre så att jästen inte klarar av att ta till sig syret som är i vörten.

Jo jag hade också tänkt att det kanske bara räcker med att göra en större förkultur på en gång istället för att göra det två gånger, men som sagt om det räcker vet jag inte. Vi får väl se helt enkelt smile

Man får väl ta och syresätta allt som sjutton och hoppas på det bästa.

Hej samsaidi

Jo med dom nya "större" jästpåsarna som innehåller 100 Billion Cells skall ju kunna fixa till en öl med ett OG på 1065 utan förkultur. Du ligger väl i närheten men vore jag Du så skulle jag nog göra en förkultur, jag gör förkultur på öl med lägre OG, ner till 1055 samt 25 liter volym. Gör en förkultur på 1 dl torr ljus maltextrakt som du låter koka i om du har en E-flaska, annars kastrull, kyl den snabbt i ett vattenbad sen i med jästen, då klarar du dej absolut. Annars så skall väl 20 liter vört ha 232 miljarder jästceller för att nå optimum, men man klarar sej på mycket mindre, men lager öl behöver mycket jäst. Du har aldrig provat Fermentis torrjäster? Dom ger ett utomordentligt bra resultat enklare att använda. Nackdelen är väl att det ännu inte finns så mycket olika sorter, men jag skall snart göra en Sydtysk Weissen med en ny sorts torrjäst, det skall bli spännande.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack så mycket för all info, gjorde faktiskt en förkultur fast jag tog inte de vanliga halvliter vatten och 1 deciliter maltextrakt utan gjorde det dubbla, vet inte om det ger någon effek och gör så att man får mer jäst men vi får väl se.

Än så länge bubblar det och ölet lever smile

Sam