Jästpaket som sväller

Jag rog fram min jäst London Ale jäst (Brewer's Choice 1028) ur kylen igår kväll och aktiverade den klockan 9.30 idag  Nu,  klockan 11 har den svällt  upp co h blivit ca 3-4 cm tjock...
Kan jästen vara kvar i påsen, tills dess jag skall göra en förkultur? Kan jag göra den på onsdag eller så, för att  sätta igång att brygga på fredag-lördag?

Jonas

Sv: Jästpaket som sväller

Näringspåsen är begränsad, så den ska inte kunna explodera, så det behöver du knappast tänka på. Men om du ska vänta flera dagar skulle jag nog ställa påsen i kylen nu, till onsdag för att jästen ska hålla sig i ännu bättre skick, det skulle jag tro går bra.

Alternativt att du sätter förkulturen idag, när den i sin tur är klar låta den stå i kylen till fredag?

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Jag satte in det i kylen igen....
I "förkulturrecept" står det ju att  det skall ta något dygn för jästen att  vakna, stämmer inte det , eller var min jäst  ovanligt pigg?  Den är tillverkad 11 april.

Jonas

Sv: Jästpaket som sväller

Att förutsäga exakt på pricken hur lång tid varje paket tar att svälla upp är nog inte så lätt med tanke på inte bara datum utan även transporter, och all hantering, temperatur efter spräckt påse etc spelar in.

Det är nog bara att gratulera att din jäst var extra snabb smile Värre de gånger det tar längre tid än man hoppats.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Hoppas den är lika bra som den är snabb  smile

Försöker väl med förkulturen på onsdag...

Sv: Jästpaket som sväller

IDetta verkar ju inte gå så bra. Jag satte en förkultur i torsdags av min snabba jäst.  Men nu jäser det inte alls!   Det ligger bara en sörja i botten av (den väl desinficerade) burken. Burken har stått i köket i ca 20 grader...

Nu när jag tittade så verkar det  börja hända saker. Det börjar skjuta upp små bubblor ur bottensatsen, så det kanske inte är alldeles hopplöst...
Skall kanske avvakta en tid!

Jonas

Sv: Jästpaket som sväller

Är du säker på att förkulturen inte redan är klar? Har du luktat/smakat?

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Nja, det är jag ju inte förståss...
Det skall smaka/lukta öl utan kolsyra, eller....
Nu är det nybörjarnivå! smile

Sv: Jästpaket som sväller

Om du ruskar på det bör det dels märkas lite gasutveckling - inte nödvändigtvis skum, men att det pyser lite ur korken om du hur har kork? dvs att det är gas löst i vätskan, sen bör det ju lukta lite etanol. Försök tänka hur vörten luktade i sig.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Ja, det luktar kanske lite "jäst" (adjektiv)....
Det luktar ju inte som vörten iallafall..

Sv: Jästpaket som sväller

Då är nog chansen stor att det är klart och att du missat själva "showen". Har väl jästen kommit igång, tar det inte många timmar för den stora jästmängden att sätta i sig den lilla vörten du har i din förkultur.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Ok, då är det väl dags att ta fram stora grytan....

Tack för hjälpen!

Jonas

Sv: Jästpaket som sväller

Eftersom jag inte har TV3 och på så sätt slapp titta på hockey, så satte jag satsen igår kväll.
Nu står den minsann och pluppar ganska rejält, så det  skall nog bli bra!
Jag hade ett  OG  på ca1048.

Jonas

Sv: Jästpaket som sväller

Liten sammanfattning:
Satte en bitter 14/5, med OG 1048, som har jäst  ( i rumstemperatur) tills nu, dvs  12 dagar.  Den har jäst i samma kärl hela tiden. Nu när jag kom hem från jobbet, så har pluppandet slutat, och det är ju bra.  Pluppandet har minskat efter hand, så allt verkar ok...
Jag kunde inte hålla mig riktigt, det är ju mitt första försök, så jag öppnade locket och tog upp ca 1 dl för att kolla FGn. Den var ca 1012-1015. 
Sedan var jag ju tvungen att smaka lite, och det smakade riktigt bra, men lite söt var den allt...
Nu kommer frågorna:
Gör det  nåt om jag låter den stå tills söndag innan jag buteljerar,  eller är det risk för bismaker? Jag har läst lite olika åsikter på nätet...
Jag skall ju tillsätta lite socker för kolsyran. Hur gör man det bäst? Lite i varje flaska, eller hälla en blanding i jäshinken, röra om, och låta det stå någon timme, så allt "löst" sjunker till botten igen?

Jonas

15 Senast ändrad av jonash (2005-06-12 16:17:00)

Sv: Jästpaket som sväller

Sista inlägget får väl bli en bild på ett glas bitter.
Det har stått i flaska 2 veckor nu, och det är nog aningen för lite kolsyra. Däremot är det mycket smak, fin bäska. Så för att vara min första öl, så är den tillräckligt bra för att med lite stolthet bjuda sina vänner!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/beer_small2.JPG

Sv: Jästpaket som sväller

Grattis till din första öl!!  Fin färg, ser gott ut!

Jag också öl som varit färdigjäst flera dagar nu, men jag tänkte denna gång skippa omtappningen, och vänta 1-2 veckor till och sedan tappa upp direkt på flaska. Jag har varken smakat eller kollat FG ännu. Ska försöka hålla mig lite till smile

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Jag tappade inte om mitt, (hade bara en jäshink), så den stod i 14 dagar.  Sedan hade jag inte flaskor så det räckte, så jag fick kassera c:a 4 liter.

Sv: Jästpaket som sväller

Jag tänker inte tappa om mitt nu heller. Jag ser både för och nackdelar med omtappning. Jag tappar oftast om, men denna gång ska jag testa att inte göra det, utan låta det klarna på samma hink.

Kassera 4 liter lät lite drastiskt. Till nästa gång går det ju även bra med tomma PET flaskor. Visserligen inte lika bra som glas i det långa loppet, men bättre än att hälla ut sin surt förvärvade öl.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Jo, det var väl lite oövertänkt, men man får ju tänka på figuren också.... smile
Man borde kanske räkna ut kalorihalten också, inte bara alkohol&beska...

Sv: Jästpaket som sväller

Här är en liten formel för att räkna kalorier i öl, kalorierna kommer från både restextrakt(kolhydrater och proteiner) och alkohol som ungefär 50/50 lite beroende på öltyp.

K[kJ] = Volym[ml]*(EtOH[vol%]*22,8 +  FG[kg/l]*RE[%]*17)

RE[%] = ((-5,181749251*OG[kg/l]^2+10,58127845*OG[kg/l]-3,346309316)*FG[kg/l]+(4,415741425*OG[kg/l]^2-8,531614623*OG[kg/l]+2,062698665) )

Men ofta är det kalorierna som är goda smile

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Kan du komplettera med några exempel så underlättar det att tolka formlerna?

Sv: Jästpaket som sväller

Tack, det var bra att ta ett exempel, jag upptäckte nu att mina
beteckningar var lite förvirrande, det inte ska vara % enheter.
Procent är ju ingen "enhet" utan egentligen bara en skalfaktor.

Exempel 1. Om man tar ett stort glas(500ml) starköl? Låt oss säga
           OG 1.050 / FG 1.012 och 5 vol% alkohol.
Dvs.

OG = 1.050 (kg/l)
FG = 1.012 (kg/l)
EtOH = 5.0% = 0.05
Volym = 500 (ml)

Denna öl har ett restextrakt på ca 4.9 (vikt%) enligt formeln ovan.

RE = 4.9% = 0.049

Stoppar man in detta i formeln får man

K = 500*(0.05*22,8 + 1.012*0.049*17) = 991 (kJ)

Delar man detta med 4.184 får man även i kcal 991 kJ = 237 kcal.

Alltså 500 ml av denna öl innehåller ca 991 kJ (237 kcal). Alltså troligen mer än motsvarande mängd läsk eller saft.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

Formeln är för övrigt baserad på samma schablonmässiga kalorivärden för alkohol, kolhydrater och proteiner som man brukar använda i kaloribranchen. Nu råkar det vara så att kalorinivån i vikt% för proteiner är ungefär samma som kolhydrater enligt de källor jag haft, därför har jag klumpat ihop restextraktet. Hur mycket som består av protein, och hur mycket som är protein påverkar inte kaloriinnehållet.

/Fredrik

Sv: Jästpaket som sväller

mer klartext kanske...^2 var kanske lite kryptiskt.

OG[kg/l]^2 = OG * OG

RE[%] = ((-5,181749251*OG[kg/l]^2+10,58127845*OG[kg/l]-3,346309316)*FG[kg/l]+(4,415741425*OG[kg/l]^2-8,531614623*OG[kg/l]+2,062698665) )

dvs

((-5,181749251*1.050*1.050 + 10,58127845*1.050 - 3,346309316) *1.012 + (4,415741425*1.050*1.050-8,531614623*1.050+2,062698665) )

Jag har mina formler inlagt i kalkylblad en gång för alla, man orkar inte sitta och knappra in allt detta på miniräknaren i en följa utan att skriva fel.

/Fredrik