Glutenfria öl

Jag har en del vänner som inte tål gluten, så då kan de inte få smaka mina goda hembryggda öl sad
Men jag vet att man i vissa afrikanska länder brygger öl på sorghum (även känt som durra).
Sorghum har väldigt lite gluten i sig så ett öl bryggt på sorghum borde även glutenalergiker kunna dricka.

Är det någon som vet om det går att få tag i sorghum (mältad?) på ett smidigt sätt?
Jag kan själv rosta och göra karamell-sorghum för att få lite roligare smaker och färger på ölet.
Frågan är också hur man ska mäska sorghum, men det kan man kanske experimentera sig fram med.
I värsta fall kanske man kan tillsätta lite enzymer.

Ett kul experiment om inte annat att prova att brygga udda öl.

Sv: Glutenfria öl

Jag hittade en sida som hette "Gluten Free Beer Resources". Deras hembryggar sida är inte uppe än, men kan säkert mejla dem. Dom vet säkert hur man får tag på sorghum-malt.

http://www.glutenfreebeerfestival.com/

Våra vänner på Basic Brewing har ett program om gluten -- kanske kan vara av intresse:

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=radio

Se "January 18, 2007 - Gluten Free brewing", nästan allra längst ned på sidan.

Efter lite letande på nätet så hittade jag en möjlig leverantör:  "Bards Tale beer" http://www.bardsbeer.com
De verkar vara en av få som mältar sorghum och som man eventuellt skulle kunna köpa ifrån.
Kanske något för Humlegården?

Jag läste nya BYO om det och Briess har tydligen Sorghum extrakt. Kanske inte riktigt vad du sökte men iaf:
http://www.briess.com/pdf/Extracts%20an … 5%20HM.pdf

Carlsberg har ju ett kommersiellt öl, Saxon, som klarar gränsen för att kallas glutenfritt. Har ingen aning om hur de gjort, men det kanske vore värt en koll. Lycka till!

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-12-16 12:59:50)

Quinoa är också helt glutenfritt och används på vissa platser runtom i världen vid bryggning.

http://www.saltakvarn.se/press/images/Quinoa.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kan man mälta quinoa

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-12-19 11:57:22)

Något att ha i åtanke är att om personerna är väldigt känsliga för gluten är att rengöra ex. maltkrossen
och andra pryttlar du brygger när du skall brygga glutenfritt. Beroende på om dina vänner är intolleranta
eller allergiska. Det kan räcka med väldigt väldigt lite gluten för att förstöra tarmluddet i tunntarmen.

Att brygga glutenfritt kan nog vara en utmaning utöver det vanliga, men som med allt så borde det inte vara
några större problem om man man tänker igenom alla moment och ingredienser ett varv extra innan man sätter igång. Ibland är det lätt hänt att man missar ngn liten detalj o det kan ställa allt på ända.

Som en anekdot kan jag berätta att jag på ett slutprov i gastronomi hade en laktosintollerant gäst
som jag separat lagade till med laktosfria produkter, så det var ju inga problem tänkte jag.
När maten sedan serverades kom jag på att jag brynt köttet i smör innan det åkte in i ugnen o så va varmrätten
körd.

Köper man ex. mältad Durra eller liknande så kan det vara bra att veta om den verkligen är helt glutenfri
många gånger blandar man i lite kornmalt för att få igång mältningsprocessen.

Så för att svara på din fråga, jo quinoa ska gå att mälta, dock verkar det vara lite mer besvär än
vid vanlig mältning, men som du skrev så kan man ju alltid tillsätta lite enzymer för att hjälpa processen på traven;)
Det verkar som att de flesta glutenfria bryggare använder Bovete och Durra.
Man ska dock inte förglömma majs och andra roligheter om man vill ha en stor palett med alternativ.

Några glutenfria tips -

*  Amaranth - En typ av glutenfritt spannmål som användes redan av Mayafolket och Aztekerna, det är
    närbesläktat med quinoa, enligt vad jag läst mig till skall detta gå att mälta.

*  Quinoa - En av Inkafolkets viktiga basfödor. Även Quinoa är glutenfritt och har idag kommit att bli en av
    grundingredienserna då man experimenterar med framställning av glutenfria öl.

*  Bovete -  (buckwheat) Är inte besläktat med vete, utan dessa glutenfria gryn är istället besläktade med spenat
    och rabarber. Tillsätts bl.a. i en del Kvass och veteöl. Innehåller en del kaprin och kaprylsyror.

*  Durra - (Sorghum) Ett gräs av vilket man framställt öl i delar av Afrika. En söt saft pressas ur stjälkarna och
    fröerna mältas. Vanligtvis blandar man ut  Durra med ris eller majs. Även Durra är en
    av de basingredienser som fått ett rejält uppsving när man börjat tillverka glutenfria öl.

*  Majs - Används och har använts på en rad olika sätt genom tiderna, dels mältade majskorn och dels genom att
    man tillsatte enzym via saliv till kornen kunde man tillgodogöra sockret som de innehöll i form av
    stärkelse.

Buckwheat Beer
Gluten Free Recipe

Ingredients:
3 lbs. malted buckwheat (recipe follows)
1 cup corn sugar
1 ounce Saaz hops
2 ounces Hallertauer Hersbrucker hops
6 pounds rice syrup ***
1 package ale yeast (EDME)

Instructions for Malting Buckwheat:
Luckily, this is a pretty simple process. First, obtain raw (that is, uncooked and untoasted) buckwheat from a health food store or co-op. Rinse about and let it sit for 30-48 hrs completely submerged in water, rinsing it off every 8 hours or so. The buckwheat will expand as it soaks up some of the water and also produce a sticky oily substance which should be rinsed off. Now put the buckwheat into a strainer or fine-mesh colander and let it sit in the open air in a cool dark place, rinsing off every 8 hours to prevent mold. After 1 day you will see rootlets forming. Let the buckwheat sit in the open air for about 2 days, or until some of the rootlets are about twice as long as the grain bodies. Spread the buckwheat out in a thin layer on several cookie sheets and bake in a 200-250 degree oven until the buckwheat becomes hard and crunchy (and tastes remarkably like Grape-Nuts) At this point you may increase the temperature and make dark-roasted buckwheat, for darker-colored beers. Use a rolling pin or a glass jar to crush the buckwheat.

www.bryggradio.com

Tack för info och tipsen.
Ska nog prova med bovete och quinoa då det verkar svårt att hitta durra/sorghum.
Malningen får jag göra på något annat sätt än med min maltkvarn, det är nog omöjligt att få bort allt maltdamm från den. Jag ska nog bara göra runt 10 liter (2 kg) i en provbatch först.
Tänkte också försöka göra lite "karamellmalt" på bovete för att ge lite mer karaktär åt ölet.
Torrjäst istället för flytande som oftast ligger i lite vanlig vört.

Jag tycker det låter väldigt spännande detta Kenneth!

Berätta gärna lite om resultatet och tillvägagångssättet för oss sedan.

www.bryggradio.com

Jag är själv glutenintolerant och har i åratal njutit den fina drycken öl utan några som hellst problem.
För något år sedan så påpekade en av mina vänner att jag kanske inte skulle dricka öl då det innehöll gluten.
Ja det gör det ju förståss tänkte jag o grät inombords :=)
Men efter lite efterforskningar på nätet visar det sig att det inte är någon fara. Jag är i den väldigt känsliga gruppen och har ändå inte märkt något.
Bifogar en länk  till Karolinska sjukhuset som visar att det inte är någon fara. Har läst att gluten"trådarna" förstörs i processen.
(Nu får jag väl de som tillverkar glutenfri öl kommersiellt efter mig ;=)

http://www.karolinska.se/templates/Page … anguage=SV
Frågan längst ner.

Det var intressant. Jag har också sett att det är väldigt olika mängd gluten för olika typer av öl.
Generellt innehåller ljus lager minst med gluten och mörka överjästa öl (till exempel Guiness) mycket gluten.
Livsmedelsverket hemsida har lite siffror på det.

Sedan verkar det finnas två olika "skolor" angående öl och gluten, den ena hävdar att man inte ska dricka öl och den andra att det går utmärkt!?

Kanske finns en viss "placebo-effekt" med i spelet.
Nu menar jag inte att man inbillar sig att man är glutenintolerant,
utan snarare att om man är det och tror att man blir dålig av öl så blir man det,
och tvärtom också!

man kan vara mer eller mindre allergisk mot gluten. en del tål det ganska bra, medan andra inte tål gluten alls. ju mer gluten en glutenallergisk person äter, desto mindre blir reaktionerna, även om skadeverkningarna blir desamma.

Död åt Reinheitsgebot!

Kenneth skrev:

Det var intressant. Jag har också sett att det är väldigt olika mängd gluten för olika typer av öl.
Generellt innehåller ljus lager minst med gluten och mörka överjästa öl (till exempel Guiness) mycket gluten.
Livsmedelsverket hemsida har lite siffror på det.

Kan ju passa på att slänga upp en länk.

Har en vän som är glutenintollerant; dock inte så jättekraftigt. Han tog med sig livsmedelsverkets lista till pubben och det blev bl a ett glas Duvel den kvällen.

Jag tror på placeboeffekten för som sagt doktorn sa att jag var väldigt känslig o har aldrig mått dåligt av öl. Däremot brukar det kittla gott i kroppen när man tagit sig ett par ;=)

17 Senast ändrad av Foodhead 1 (2013-01-03 03:19:52)

Jag håller på att läsa på i ämnet som en tok, i förhoppning om att nån gång i framtiden få bjuda min syster på hembryggt öl.

Väcker en gammal tråd bara för att bena ut några eventuella missförstånd.

Det finns olika slags känslighet mot gluten.

Vanligast är celiaki, där den mest påtagliga skadeverkningen är att tarmluddet bryts ner, vilket kan ge allvarliga skador på lång sikt. Denna skadeverkning är för stunden symtomfri, vilket innebär att man inte märker ett skvatt när man får i sig skadliga mängder gluten. Man kan samtidigt drabbas av andra mer påtagliga symtom, vilket gör just magkänslan ganska värdelös när det gäller att avgöra om man tar skada eller ej.

Man kan också lida av en renodlad allergi, med de reaktioner det kan innebära med allergichocker och liknande. Här skulle jag tro att även riktigt små mängder kan göra stor skada, men jag har inte satt mig in i området tillräckligt för att säga nåt med säkerhet.

Dessutom finns andra typer av intolerans, som av olika anledningar inte räknas som celiaki. Så vitt jag förstår liknar symtomen mer dem vid annan födoämnesintolerans, med till exempel upprörd mage som följd snarare än den aggressiva nedbrytningen av tarmluddet.

Så till olika glutenhalt i öl bryggt på kornmalt och liknande... Gluten är ett komplext protein som i bryggprocessen kan delas upp i mindre beståndsdelar. Celiaki innebär lika stor känslighet för dessa mindre proteiner som för hela glutenproteinet. (Främst hordein i korngluten. Och det var förresten en förenkling; det är just för dessa mindre proteiner man är känslig, glutenet bryts ju ner även i kroppen.) Viss allergi och intolerans kan eventuellt bara gälla helt gluten, vilket ju skulle kunna vara goda nyheter för just den gruppen.

Kruxet är att man traditionellt sett använt sig av ett livsmedelstest som bara ger utslag för helt gluten även när man har testat öl. I de flesta andra livsmedel är det inget problem, eftersom gluten där förekommer i sin onedbrutna form, men för öl blir testet alltså direkt missvisande! (Åtminstone för alla de som inte har turen att bara var känsliga för helt gluten.) Det är också därför medel som Clarity Ferm, som sägs kunna reducera glutenhalten i öl, knappast fungerar.

Det finns bättre tester, och jag antar att Livsmedelsverket kommer att uppdatera sina listor därefter. Eventuellt går det att framställa öl med så pass lite gluten (och gliadin, sekalin och hordein) i att det utan problem kan drickas av många som är känsliga för gluten. Men själv tänker jag undvika att ge falska glädjebesked tills jag faktiskt vet mer. Och jag tror nog att det går att brygga bra öl utan glutenhaltiga råvaror. (Själv tänkte jag börja med rissirap och lite stöpning av egenhändigt rostade gryn, men det är bara på planeringsstadiet än så länge, och får bli en helt annan historia!)

Nej, nu ska jag försöka sova här mellan mina 40-gradiga barn! God natt!

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

@ Foodhead1

Ta reda på hur de har framställt rissirapen. Vid tillverkning av diverse maltextrakt används korn i samband med t.ex. vete. Det kan vara för att höja den enzymatiska kraften eller för att det blir lättare att laka. Rissocker kanske kan framställas på annat sätt dock? Men värt att kolla upp när man har ett så strikt mål!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Intressant!

Det ska jag göra. Frågan är i så fall vilka halter det ger i slutprodukten. Det kan mycket väl tänkas vara försumbart för somliga, men inte för andra.

/kalle.

Zymurgy hade en riktigt bra artikel om glutenfria öl för inte så länge sedan. Lite osäker på nummer dock.

Ska själv försöka på mig en variant som görs på hasselnötter som mäskas med ölenzym i tre dagar, också för att bjuda en vän.

Spännande! Berätta gärna hur det går. Har läst pm lyckade försök med kastanjer, men det är ju en jäkligt dyr råvara här i Sverige.

Jag gav tyvärr upp idén om att göra ett glutenfritt öl.
Jag hittade inte något enkelt sätt att få tag på mältade glutenfria råvaror.

Ja, råvarusituationen är ju nästintill omöjlig.

Jag har (förhoppningsvis) lyckats beställa risextrakt från Pakistan (!), som jag tror kan bli en bra bas. Sen får jag väl utveckla med lite stöpning av bovete/quinoa/havre för att bredda smaken lite.

24 Senast ändrad av megen (2013-02-23 12:02:49)

Jag var inne på www.alltomallergi.se
Och där läste jag något mycket märkligt, eller snarare många märkliga saker.

"Resultat från livsmedelsverkets undersökning:
Lättöl innehåller vanligen inte gluten, såvida de inte är mörka.
Svagdricka kan innehålla gluten.
Julöl som är mörka, kan innehålla gluten, oberoende av alkoholstyrka.
Porter innehåller inte gluten, om det inte är av överjäst typ som Guinness stout, då är halten gluten mycket hög.
Öl med alkoholhalt kring 3,5 procent innehåller vanligen inte gluten, såvida de inte är mörka.
Starköl innehåller vanligen gluten om färgen är brungul, mörkbrun eller svart (mörkt). Enstaka öl kan sannolikt innehålla gluten även om färgen är ljusbrun. Överjäst öl, som t ex Guinness stout, har höga halter gluten. I överjäst öl av typen Ale och Duvel är glutenhalten lägre.
Veteöl har höga halter gluten.
Färsköl har oftast höga eller mycket höga halter gluten.
Majsöl och risöl innehåller inte gluten även om malt ingår i receptet."

vad är detta för undersökning? Det enda logiska som står är att veteöl inehåller gluten. Resten av texten är på samma nivå som alkemi, astrologi tro på Gud mm.
Känns som om de försökt dra logiska slutsatser baserade på resultaten utan att fatta vad de håller på med.

Ja, vilket kvackeri!

Problemet är dessutom att det inte räcker med sedvanliga glutentester eftersom glutenproteinet spjälkas upp i mindre proteiner som celiaker är lika känsliga för. Men det där har jag nog varit inne på nån annanstans.