1 Senast ändrad av Portugisen (2007-12-08 11:38:26)

Special Putney Pale Ale

Hej bryggarvänner,

tänkte dela med mig av ett ale recept som jag precis haft glädjen att avsmaka resultatet på.  Special Putney Pale Ale är en hyllning till Englands bästa öl: Young's Special London Ale, alltså en mycket välhumlad IPA.  Är mycket nöjd med resultatet, en härlig attack av blommig humle understödd av smaklig karamell.

Namn: Special Putney Pale Ale
Style: Pale Ale
Sub style: India Pale Ale
Mängd: 10 liter
Est. OG: 1.064
Est. FG: 1.022
ABV: 5.6%
IBU: 51
EBC: 21

1500gr Muntons Extra Light DME - 8 EBC (51%)
1170gr Maris Otter Pale Ale malt - 7 EBC (40%)
140gr Puffat vete - 2 EBC (5%)
130gr Crystal malt - 130 EBC (4%)

Malten infusionsmäskades vid 68C. i en timme.

Humle:
14gr Fuggles - whole (5.90%) 60 minuter   
20gr EKG - whole (4.20%) 60 minuter
14gr EKG - whole (4.20%) 15 minuter
14gr EKG - whole (4.20%) 5 minuter
6gr Target - pellets (10.20%) 1 minut
10gr EKG - whole (4.20%) Torrhumling 4 dagar i sekundär

30gr Malto-dextrin 60 minuter
Jäst: Wyeast 1318 London Ale III

Primärjäsning 13 dagar i 18C.
Sekundärjäsning 15 dagar i 18C.

Smakens!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Special Putney Pale Ale

Kul att du väljer EKG och Fuggles som bitter humle, det är en underskattad kombination. Jag har själv gjort det en gång och det blev kanske den mest trivsamma beska jag upplevt någon gång.

Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Ja, jag har nog underskattat EKG något tidigare.  Men jag blir mer och mer övertygad, och kombinationen med Fuggles lär jag nog prova igen.

/Pål

Hej alla Gambrianer

Hej portug. Din  Special Putney Pale Ale verkade spännande. Jag har bara några undringar. Din FG stannade rel.högt. var det meningen? Du använder maltodextrin gör inte det att fylligheten ökar ännu mer. Annars så gillar jag dina inlägg, du verkar veta vad du sysslar med.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av Portugisen (2007-12-11 22:38:45)

Hej Bo,

beställde jästen från Humlegården i somras men misstänker att efter 6 månader i kylskåp var den inte riktigt så pigg längre.  Det i kombination med att jag troligtvis mäskade i för hög temperatur gjorde att jag fick alldeles för dålig utjäsning.  Hade egentligen siktat på 1.015 (74-76%), men jäsningen bara dog vid 1.022 (64%). 

Bryggde därefter en oatmeal milk stout på samma jästslurry och även den slutade jäsa för tidigt, på 1.020 istf 1.016-1.017.

Sliter fortfarande med mäskningen, skit bakom spakarna och dåliga verktyg är en dålig kombination.  roll