Belgisk Abbey Ale på Wyeast 3787 Trappist High Gravity

Hejsan, här kommer senaste bryggningen i experimentet att brygga på ett antal av Wyeasts belgiska jäster.  Nu har turen kommit till 3787 Trappist High Gravity, som är Westmalles husjäst och Westvleterns.  Både Westmalle och Westvletern har ju varsinn blond abbey ale, Westmalle Extra (som bara används av munkarna själva) och Westvletern Blond.  Den senare har jag haft möjligheten att prova och tyckte då att den vara för intetsägande.  Jästkaraktären tog på nått vis över.  Fast jag var kanske inte lika het på trappist öl då som jag är nu... 

Tanken med dagens bryggning är att ta fram en kopparfärgad blond, lite åt Westvletern hållet kanske?  Därför har jag humlat lite mer än vanligt, cirka 30 IBU mot vanliga 18-22 för belgiska blond ales.  Pilsnermalt (i form av maltextrakt från Weyermanns) samt lite lite Aromatic och Pale Choco har fått bidra med smak.  Vi får se hur det blir, om inte annat en lättdrucken sak med fenoliska smaker (antar jag).

Wyeast säger själva om 3787:

Produces intense esters and phenolic characteristics with complex fruitiness. Does not produce significant amount of iso-amyl acetate (banana esters) or bubble gum esters typical of many yeast of this style. Phenol and ester production are influenced by fermentation temperatures. Phenols tend to dissipate as beer matures. This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples, to ferment to dryness. True top cropping yeast with broad temperature range.

Origin:
Flocculation: Medium-High
Attenuation: 74-78%
Temperature Range: 64-78F, 18-25C
Alcohol Tolerance: 12% ABV

Har själv använt 3787 en gång tidigare och det blev platt fall.  Jäsningen bara upphörde vid 1.022 vid en utjäsningsgrad runt 65%.  Den här gången hoppas jag på 80%, minst.

Recept:
Namn: Regale Blond
Batch Size: 14 liter
OG: 1.054
Est FG: 1.010
Est ABV: 5.8%
IBU: 30
EBC: 17

1000gr Munton's Light DME - 12 EBC
1000gr Bavarian Pilsner LME - 17 EBC
50gr Aromatic malt - 50 EBC
10gr Pale Chocolate malt - 525 EBC
250gr bryggsocker
0.25ml Protafloc

25gr Hersbrücker - whole (3.30%) - 60 minuter
14gr Northern Brewer - pellets (8.90%) - 60 minuter
11gr Styrian Goldings - whole (3.20%) - 15 minuter
10gr Saaz - whole (2.20%) - 5 minuter

3787 Wyeast Trappist High Gravity

Jäsningen ämnar jag utföra vid 21C. efter ett par dagar vid 18C.  Pitch in skedde vi 16C.

Återkommer med rapport allt eftersom.  Proust/Santé.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Belgisk Abbey Ale på Wyeast 3787 Trappist High Gravity

Hörde på basicbrewing att trapisterna jäses relativt kallt i början (kanske 18C) för att sedan jäsas varmare och varmare. På så sätt får man ned FG utan allt för mycket mysko lukter och smaker.

Du har ju en väldigt låg OG för att vara en belgare, betyder det att du kommer föda jästen några gånger under jäsningen? Tänkte mest på "This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples, to ferment to dryness".

Funderade på det, alltså att "späda" på med lite socker under jäsningens gång, men jag vill först och främst färsöka emulera Westmalles och Westvleterns ljusa låg-gravitets öl, eller som man kallar det i BLAM (Brew Like a Monk) "överjäst pils", och då räcker det gott och väl med den bas jag redan har.  Föder jag med mer socker blir det väl en Trippel till slut?

Westmalles Extra har en OG på 1.046 och slutar på 5.3%, och innehåller enligt BLAM inget socker alls, och Westvleterns Blond har en OG 1.051 och en slutlig ABV på 5.6% - allt enligt BLAM - så min Blond är redan betydligt högre i OG, men så räknar jag heller inte med samma utjäsningsgrad. 

Min idé har varit att tilsätta jästen vid 16C, därefter jäsa ett par dagar vid 18C. och sedan höja jäsningstemperaturen till 21C.  Tyvärr har jag inget ställe i huset med högre temperaturer där frugan tillåter att jag jäser mina öl, så 21C. är max hemma hos mig.  Frugan visar tillräckligt med tålamod som det är....   wink

Så, efter 17 dagar i primären tappades min blonda Regale över på sekundär.  Några liter tappar jag på flaska redan nu medans resten får stå en vecka på sekundärfat innan tappning på flaska.

Otrolig utjäsning, 87%!!!  SG hamnade på 1.007 och jag som siktade på 1.010.  Således smakar ölen väldigt torr och bitterheten kommer fram på ett sätt som gör att ölen faktiskt påminner om en pilsner i stället.  Torrheten är väl också ett tydligt spår från Westmalle.

Ölet är också väldigt klart redan, hade inte trott att 3787 var så flockande.  Ser ut som en pilsner faktiskt.  Det skall bli väldigt spännande att smaka av ölen när den karbonerats klar.

Konstigt att som är gyllen och kristall klart alltid jämförs med pilsner....det finns även pale ale som är kristal klara. Kan man få det kristal klart utan filtrering är det bara ett stort plus anser jag smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH