Belgisk Abbey Ale på Wyeast 3787 Trappist High Gravity
Hejsan, här kommer senaste bryggningen i experimentet att brygga på ett antal av Wyeasts belgiska jäster. Nu har turen kommit till 3787 Trappist High Gravity, som är Westmalles husjäst och Westvleterns. Både Westmalle och Westvletern har ju varsinn blond abbey ale, Westmalle Extra (som bara används av munkarna själva) och Westvletern Blond. Den senare har jag haft möjligheten att prova och tyckte då att den vara för intetsägande. Jästkaraktären tog på nått vis över. Fast jag var kanske inte lika het på trappist öl då som jag är nu...
Tanken med dagens bryggning är att ta fram en kopparfärgad blond, lite åt Westvletern hållet kanske? Därför har jag humlat lite mer än vanligt, cirka 30 IBU mot vanliga 18-22 för belgiska blond ales. Pilsnermalt (i form av maltextrakt från Weyermanns) samt lite lite Aromatic och Pale Choco har fått bidra med smak. Vi får se hur det blir, om inte annat en lättdrucken sak med fenoliska smaker (antar jag).
Wyeast säger själva om 3787:
Produces intense esters and phenolic characteristics with complex fruitiness. Does not produce significant amount of iso-amyl acetate (banana esters) or bubble gum esters typical of many yeast of this style. Phenol and ester production are influenced by fermentation temperatures. Phenols tend to dissipate as beer matures. This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples, to ferment to dryness. True top cropping yeast with broad temperature range.
Origin:
Flocculation: Medium-High
Attenuation: 74-78%
Temperature Range: 64-78F, 18-25C
Alcohol Tolerance: 12% ABV
Har själv använt 3787 en gång tidigare och det blev platt fall. Jäsningen bara upphörde vid 1.022 vid en utjäsningsgrad runt 65%. Den här gången hoppas jag på 80%, minst.
Recept:
Namn: Regale Blond
Batch Size: 14 liter
OG: 1.054
Est FG: 1.010
Est ABV: 5.8%
IBU: 30
EBC: 17
1000gr Munton's Light DME - 12 EBC
1000gr Bavarian Pilsner LME - 17 EBC
50gr Aromatic malt - 50 EBC
10gr Pale Chocolate malt - 525 EBC
250gr bryggsocker
0.25ml Protafloc
25gr Hersbrücker - whole (3.30%) - 60 minuter
14gr Northern Brewer - pellets (8.90%) - 60 minuter
11gr Styrian Goldings - whole (3.20%) - 15 minuter
10gr Saaz - whole (2.20%) - 5 minuter
3787 Wyeast Trappist High Gravity
Jäsningen ämnar jag utföra vid 21C. efter ett par dagar vid 18C. Pitch in skedde vi 16C.
Återkommer med rapport allt eftersom. Proust/Santé.
/Pål