Humleslägga

Hej alla

Jag är en "hophead". Brygde för ett tag sedan en amerikansk IPA. Använde 6 kg pilsnermalt. Volym 25 liter OG 53 FG 11. Humlen var som följer

North Brew. Alfa 10%     30 g       60 min
Tettnang.     a   4,7%    25 g       60min
Cascade      a     5%     25 g       15 min
cascade       a     5%     25 g       10 min
Cascade      a     5%     25 g        5 min
cascade       a     5%     25 g        0 min   

Ölet har stått på flaska en vecka, provsmakade 1 flaska i dag, nyfiken på hur kolsyran hade utvecklats, det var lite kolsyra som jag hade trott. Så angående kolsyra så blir det nog bra med en vecka eller två till. Doften var helt ok.  Det kändes som själva beskan var ok men sen så slog smak humlen och aromen till som en klubba, det var häftigt. Det kändes att det var ett humlat öl.Det låg en bit över gränsen, kändes nästan som detta kommer att bli svårt att dricka detta, Hade en lättöl som jag pytsade i halva mängden av, då blev det lite mera hanterbart. Vad kan Bu grovt sett ligga på? Måste ha räknat fel på något sätt när jag bestämde BU. När kolsyran kommit ordentligt och med ytterliggare några veckors lagring kan det tänkas att ölet bli lite mjukare i smaken för annars så verkar allt vara ok

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Humleslägga

Tycker du att ölet är för beskt när det är färdiglagrat så kan du lagra lite till (4-6 månader sådär) så går beskan ner lite.

/Håkan

runt 60 IBU får jag det till.

Tror den kommer bli lite mildare med tiden. Ge den en månad eller två så kommer den vara kalas. Efter 6 månader perfekt smile

Hej Håkan samt Lund

Tacksam för svaren. Har provat några flaskor till, samt att min broder som gillar öl med bett i, provsmakat. Perfekt beska tyckte han, får hålla med honom. Nu när kolsyran kommit så kanske det har blivit bättre balans. Nu smakar det alldeles utmärkt, det är fortfarande ordentligt humlat men helt ok att dricka. Verkar nästan så att min första testex. hade fått all humle i sej *L*

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20