Fattappning

Har precis tappat min bitter på fat!
Fyllde på ca 17liter,byglade fatet och pytsade i lite kolsyra,sedan öppnade jag ventilen och fyllde igen 3 ggr(för att få ut syret)
Nu är frågan:Hur lång tid tar det för kolsyran att ta sig in i ölet?
Ska det vara något stigarrör för kolsyran(finns inte på mitt fat)

Sv: Fattappning

Om ett par, tre dagar bör du fått hyfsat med kolsyra i ölen. Nej, det skall inte vara något stigarrör för kolsyran. Det skulle ställa till massor av problem om kolsyretrycket försvann och all öl trycktes tillbaks i regulator och värsta fall kolsyretuben.

/PeO

Sv: Fattappning

Generellt finns det tre sätt att kolsyresätta ett som som lagts på fat.
1) Efterjäsning på fatet (antar dock att det inte gäller detta fall)
2) Snabb kolsyresättning
3) långsam kolsyresättning

Beskrivning av 2) Snabb kolsyresättning
- Tryck i högt kolsyretryck (typ 3 bar eller mer)
- Skaka/rulla fatet kraftigt!
- Kolla trycket
- Återupprepa tills dess att trycket inte sjunker längre.
- Låt stå en dag
- Justera eventuellt trycket så att man kan tappa upp utan "skumexplosion"

Beskrivning av 3) långsam kolsyresättning
- Tryck i högt kolsyretryck (typ 3 bar eller mer)
- låt fatet stå still
- Återupperepa var 12:e timme tills trycket inte sjunker längre
- Det tar 3-4 dagar innan trycket stabilserat sig.
- Justera eventuellt trycket så att man kan tappa upp utan "skumexplosion"

Jag tänkte inte gå in på för/nackdelar med de olika sätten.

Sv: Fattappning

Snälla Kenneth:Beskriv för och nackdelarna för en dum nybörjare:-)

Sv: Fattappning

Snabb kolsyresättning (skakning)
Fördelar:
Snabbt

Nackdelar:
Om det finns syre kvar i fatet så skakar man effektivt in det => oxidationsrisken ökar rejält.
Ölet blir omruskat, vilket gör att det blir grumligare.
Högre risk för att man mättar ölet för mycket på kolsyra => en j-a massa skum när man tappar upp det.
Det är inte snällt mot ölet wink

Långsam kolsyresättning.
Fördelar:
Snällt mot ölet, efter en varsam upptappning på fatet så får det i lugn och ro vila, medans det långsamt kolsyresätts. Klarningen går fortare. Ev luft skakas inte in i ölet (möjligen trycks lite långsamt.
Man ser, tycker jag, bättre när ölet håller på att bli mättat allt eftersom trycket inte sjunker så mycket mellan påfyllningarna.

Nackdelar:
Långsamt


OK wink

Sv: Fattappning

Ytterligare en metod för långsam kolsyresättning är

4) Ställ in regulatorn på det tryck som är jämviktstrycket för önskad kolsyresättning, och låt koldioxiden vara ansluten hela tiden vid detta tryck.

Fördelar:
+ skonsammaste metoden för ölet
+ man riskerar inte att trycka in för mycket gas i ölet
+ enklaste metoden (man slipper hantera ölet upprepade gånger under kolsyresättningen - den sköter sig själv)

Nackdelar:
- man riskerar att förlora gas, i värsta fall hela tubens innehåll, om det är läckage någonstans på gasledningen
- man binder upp kolsyretuben och kan inte ta med den någon annanstans under kolyresättningen


Det här är den variant jag oftast kör med.

-- Svante

Sv: Fattappning

Svante skrev:

Nackdelar:
- man riskerar att förlora gas, i värsta fall hela tubens innehåll, om det är läckage någonstans på gasledningen

Detta har hänt mig två gånger!!!!
Jag rekommenderar ingen att lämna ventilen till gastuben öppen.
Det är så lätt att det finns någon liten läcka som varken syns eller hörs.

Man måste vara 100% säker på att hela anläggningen med alla kopplingar, slangar, regulatorer m.m. är helt täta innan man låter gaskranen vara öppen hela tiden.