Snabb kolsyresättning (skakning)
Fördelar:
Snabbt
Nackdelar:
Om det finns syre kvar i fatet så skakar man effektivt in det => oxidationsrisken ökar rejält.
Ölet blir omruskat, vilket gör att det blir grumligare.
Högre risk för att man mättar ölet för mycket på kolsyra => en j-a massa skum när man tappar upp det.
Det är inte snällt mot ölet 
Långsam kolsyresättning.
Fördelar:
Snällt mot ölet, efter en varsam upptappning på fatet så får det i lugn och ro vila, medans det långsamt kolsyresätts. Klarningen går fortare. Ev luft skakas inte in i ölet (möjligen trycks lite långsamt.
Man ser, tycker jag, bättre när ölet håller på att bli mättat allt eftersom trycket inte sjunker så mycket mellan påfyllningarna.
Nackdelar:
Långsamt
OK 