Etiketter steg för steg
Hejsan,
På allmän begäran lägger jag här upp en serie bilder där jag visar hur jag bygger upp en etikett steg för steg. Jag har valt etiketten till vårt första öl 'Kusk Premium Bitter' eftersom jag tycker att den är både snygg och enkel. Som ni kan se är det mesta uppbyggt av ellipser och rektanglar i olika färg. Undantaget är 'vimpeln' nedtill som är uppbyggd som en 'bana' (en: 'path') bestående av raka och krökta linjer.

Utöver verktygen har jag till min hjälp ett antal hjälpmedel.
Det första 'rutnätet' är inte bara en visuell hjälp; verktygen i ritprogrammet läser sig nämligen till skärningspunkterna och hjälper mig hålla avstånden jämna och etiketterna symmetriska. Jag arbetar alltid med tvåpotenser; dokumentet är 1024 x 1024 pixlar stort och rutnätet består av 16 x 16 rutor som i sin tur är indelade i 4 x 4 mindre.
För den som arbetar i ett punktgrafiks-/bildbehandlingsprogram och inte i ett vektorgrafiksprogram är 'lager' en absolut nödvändighet. Tänk er ett bilddokument som ett målarblock på vilket man hänger genomskinliga stordia-/overheadark. Om man målar eller suddar i ett lager så påverkas inte de andra. Ett vektorgrafiksprogram kan mer liknas vid att man klipper ut figurer ur färgat papper; därmed beter sig allt man ritar automatiskt som enskilda lager.
'Lagereffekter' är väldigt användbart men saknas i många program. Det låter en automatiskt lägga på effekter såsom skuggning och ramar på ett lager. När man sedan fortsätter rita i det lagret så anpassar sig effekten löpande.
Slutligen, lite häftiga typsnitt skadar inte. Nätet svämmar för övrigt över av gratistypsnitt. Ett råd är att dock att hålla sig undan från de allra mest extrema eftersom risken annars är stor att de 'visuellt skär sig' mot etiketten i övrigt.
Lycka till!
-- Hugo Forss