1 Senast ändrad av jan_johansen (2007-10-27 07:25:42)

Hvidtøl (Dansk Svagdricka)

Hejsan!

Nu har jag gjord klart mitt recept till att brygga en gammeldags Hvidtøl (dansk svagdricka) som den var tiden förre tilsättningen av sötmedel. Ofta i Hvidtöl tillsättar man även lakrits och det har jag bestämd mig att det ska jag också - PAPPA GILLAR LAKRITS! Anyway - om n-n är intresserad, då kommer receptet här:

Hvidtøl OG 1050 FG 1037 - 1,7% alk (japp - Hvidtøl är vanligvist inte starkare än så förutom några enstaka som Refsvindinges ljusa och mörka Hvidtøl, samt deras Skibsøl som är en osötad mycket rökig - extrem rökig är mer korrekt - svagdricka - dessa är alla på 2,4%  vid de flesta danska Hvidtøl är OG oftast 1034-38)

Utgångspunkt 70% effektivitet

5,5 liter vatten
1,575 Kg Rökmalt (Bamberg) - 64%
375 gr Wienermalt - 15%
250 gr Melanoidinmalt - 10%
125 gr Crystal Malt - 5%
75 gr Dark Crystal Malt - 3%
75 gr Chokladmalt Dehusked/avskalat - 2%
25 gr Rostat Korn - 1%
15 gr Fuggle
1 Lakritsrot
Whitbread Ale

Mäskning: 72 grader: 1 timme
               78 grader: 15 minuter
Tillsättningar: 2 tsk bikarbonat

Efter man har lakat ur, seperares 1 liter vört som kokas ned till sirap och tillsättas tillbaka i den kokande vört.

Vörtkok: Fuggle: 1 timme
              Lakritsrot: 10 min

Karbonäring: 4 gr socker pr liter

Lycka till om n-n vill göra liknande. Bryggningen blir av kanske omkring januari/febuari efter mitt aroniavin är klart:-) Imorgon  blir det premium bitter och nästa helg i skellefteå amerikansk barley wine smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Hvidtøl (Dansk Svagdricka)

Koolt recept!!

Kommer att bryggas.
Svagdricka rockar.

Bryggde en svagdricka, ungefär enligt det gängse svagdrickereceptet (hembryggarföreningens databas), som julklapp åt min 88-åriga morsa i fjor. Hon gillar  svagdricka, speciellt till salt sill - men som den var förr - inte sötad, låg kolsyra, runt 2.5 %. Det blev mycket uppskattat. Hade bråttom och det visade sej vara en fördel, tappade direkt från primären till pet-flaskor efter 10 dagar för att den skulle få vila några veckor innan servering. Tillsatte inget socker vid flasktappningen, men den jäste lite till och det blev en låg men väldigt trevlig "naturlig" kolsyra. Inget att rekommendera egentligen, väldigt svårt att veta hur mycket restsocker det finns kvar i ölet. Pet-flaskorna gjorde att man kunde känna hur högt trycket var, och släppa ut lite kolsyra om så hade behövts. Hade naturligtvis varit ballare med en femliters brun flaska med patentkork, som de som drickamannen levererade vid dörren i min barndom på sextiotalet. Får försöka skaffa fram en till denna brygd.

Hej Tore

Ja, det är egentligen synd att stilen är så underskattat, och många inte vill göra det pga sötman. Men det är ju logiskt att den ursprungliga stilen inte var sötat med allt möjligt konstigt, så varför inte?:-) De danska versionerna är oftast utan sötemedel men med tillsatt socker efter filtreringen och pastoriseringen, och det ger sig själv att eftersom de är så billiga att många hembryggare gör en förkultur av Hvidtøl eftersom det både innehållar närring och massor av förjäsbart socker.

Svagdricka länga leva - det är själva grunden för skandinavisk bryggarkultur...öh - tror jag nog :-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Kenneth (2007-10-29 08:02:55)

Visst gjordes det mycket svagdricka förr i tiden.
Det vanligaste var att man först bryggde ett starkt och mustigt "festöl" och sedan lakade man en gång till och fick ut en svag vört som man bryggde svagdricka på.
Eftersom man kokar ölen så var oftast (framförallt i städerna) ölet bättre för hälsan än vatten wink

5 Senast ändrad av Ratatosk (2007-10-29 10:55:16)

Jag bläddrade i någon brygghistorisk bok på biblioteket en gång. Jag har för mig
att där beskrevs att svagdricka jästes av okokt vört. Kan det stämma?

Det kan säkert ha funnits någon snål (kommersiell) bryggeriägare som struntat i att kokat.
I vilket fall som helst så är det åtminstonde mäskat och lakat vid rätt hög temp.
Men å andra sidan blir humleutbytet sämre så det kan inte heller varit särskilt mycket beska i ölet.

Egentligen är det svårt att veta vad som man menat med svagdricka, är det en särskild öltyp eller är det bara att det är svagt (lättöl). Idag så är svagdricka en mycket mörk och söt öl, men det behöver inte alltid varit så.

Säkerligen olika i olika länder och under olika tider.

Ny recept:

Hvidtøl OG 1050 – FG 1037 IBU 16

Ingridienser:

2,2 liter vand pr kg malt
Pale Ale Malt (30%)
Wienermalt (25%)
Aromatic Malt (20%)
Caravienne Malt (10%)
Special B Malt (7%)
Biscuit Malt (5%)
Chokolademalt Dehusked (3%)
15 gr Fuggle Humle
3 msk Calciumcarbonat
½ tsk Natriumcarbonat
0,1 gr Protafloc
Whitbread Ale Gær

Mæskning: 1 Time: 72 grader
                15 Minutter: 78 grader

Urtekog: Fuggle: 1 Time
              Protafloc: 15 Minutter

Priming: 4 gr sukker pr liter

ALBA GU BRATH

Om det inte var för att jag inte gillar svagdricka något vidare skulle jag gärna prova, för ditt sista recept ser onekligen mycket intressant ut.  Massor av godsaker i den maltlistan.  I Finland är fortfarande Svagdricka populärt som måltidsdryck, man hittar den överallt.  I Norge har vi något som kallas Vörteröl vilket jag tror är det samma som svensk Svagdricka, och precis lika ignorerat där.  Jag tror att Vörteröl generellt tillverkas så som Kenneth beskriver, det vill säga "andra pressningen" efter ett "riktigt" öl.

Jan, en par frågor bara: de 1.7% som ölen når upp till är alltså enkom från flaskjäsningen?  Eller avbryter du en primärjäsning efter någon dag? Hur undviker du att inte flaskor exploderar?

Mvh
pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej!
I Finland finns (eller det fanns i alla fall för några år sedan - jag har inte varit där på länge...) en ganska mörk rågmalt i 1 kg förpackningar i varje matvaruaffär. Tanken är att man blandar till en vört med socker som förjäsbar substans och rågmalten som smaksättning. Någon egentlig mäskning förekommer inte vid tillverkning av denna, den enklaste formen av "kotikalja".
RA

Hej Pål

Tanken er hverken det ene eller det andet. Min tanke er at lave en så dekstrinfuld urt/vört at gæringen/jäsningen stopper ved en FG over 1030, derfor tyk mæsk, forhøje PH, kort mæskningstid og mæske ved en så høj temperatur som muligt. Lad mig gætte på at det er pga hvidtøls/svagdrickas ekstreme sødme at du ikke kan lide den stil? Hvis ja, så er det nogenlunde det samme her, men vi har et par helt ok hjemme i dk som ja, nok er lidt i overkanten med sødmen, men absolut gode i små mængder. Tuborgs KB (kongens bryg) der er krydret med engelsk lakrids er absolut fin fin. Denne har en FG på 1034, men som sagt så er pga tilsæt af sukker efter filtrering og pasturisering. Og Pål - bliver den som jeg vil have den, får du den danske pistol for hovedet og tvunget til at smage:-) Jeg elsker at overraske kritikkere af de stilarter jeg brygger. Er selv meget vinfikseret nu for tiden. Don't get me wrong, jeg er og bliver en ølmand, og ølbrygning er klart sjovere/roligare end fremstilling af vin, men jeg elsker en god vin til en afveksling, og min tanke er at lave tørre frugtvine (en god tør til middeltør bordeax rødvin er højt på hitlisten her), og jeg kunne godt tænke mig et blåbær vin efter hvidtøllen (jeg brygger jo normalt bare bitter ale af forskellig slags, og som nogle sideprojekter har jeg aroniavinet der gærer nu, hvidtøllen som kan brygges som andet sideprojekt efter a.vinet, og så et blåbær-muldebær/smultron vin derefter. Jeg prøvede multebærvinet/smultron vinet man kan købe på systembolaget (det lidt billigere finske - der er en dyr svensk) og wow så godt det er - let afkølet...uhhmmm  Men efter at have drukket en flaske af henholdsvis min standard  og best bitter, så er der endnu mindre tvivel i mit sind: øl er i længden bedst og så er det sjovere og mere udfordrende end vin:-)  Men 2 hylder i mit kombinerede køle og svaleskab skal være vin. Jeg har i øvrigt bestemt mig for at mit aroniavin ikke skal være "sparkling/mousserende" - tror helt enkelt ikke alligevel på at stilen passer til at være mousserende. Næste år skal der i hverfald blive et æblevin, og det skal være mousserende (men for stærk til at kalde det cider - og gæres med champagnegær - tror det kan blive godt).

Venlig Hilsen
-Jan  PS! Jeg skal nok sørge for at få sendt de to øl så hurtigt som muligt...tag det roligt/lugnt - jeg har ikke glemt det.....jeg er bar elidt efter med lektierne, og det vil jeg jo gerne indhente, så jeg brugt gud ved hvor meget tid til lektierne hele ugen. På lørdag oppe i Skellefteå gælder det den ondeste Barley Wine Sverige har set....forklaring følger:-)

ALBA GU BRATH

11 Senast ändrad av Portugisen (2007-11-04 20:30:45)

Hej Jan,

hur gick det med Sveriges ondaste Barley Wine?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej Pål

Vi havde sat næsen op efter 20 liter med OG 1115 men endte med 22 liter med OG 1095 (allmalt brygning). Dvs den ville have endt med godt 1105 OG for 20 liter. Vi sparklede heller ikke så meget som vi måske burde, men vi tænkte bare på at blive færdige så vi kunne gå ud efter brygningen smile Ellers er den brygget af pale ale, münchener, caraamber og crystal malt, simcoe, centennial, amarillo, liberty og siden tørhumles med cascade.

Og efter et lille trick jeg kan maile om senere smile

Vi snakkes smile

/Jannulainen

ALBA GU BRATH