Koppar, mässing och öl

Hej alla,

Som nybliven hembryggare står jag i begrepp att bygga en lite mer avancerad anläggning. Jag kommer att koppla in en vörtpump i systemet med rör och/eller slangar. Det enklaste och billigaste för mig vore kopparrör med klämkoppling. Jag kommer att cirkulera mäsken baklänges vid mäskningen.
Kan koppar och mässing ha negativ inverkan på ölet? Bör man likt riktiga bryggerier satsa på rostfritt stål? En kompis som jobbar med pumpar och plattvärmeväxlare på Alfa Laval hävdar att koppar absolut inte bör användas vid öltillverkning. På vilket negativt sätt skulle koppar kunna inverka?

Lars Kjellberg

Sv: Koppar, mässing och öl

Ärgad koppar är giftig och bör undvikas, men enligt John Palmer, författaren till How to Brew, går det alldeles utmärkt att använda koppar, bara man avlägsnar de giftiga kopparföreningarna. Hur man gör beskrivs i en bilaga i slutet av boken och den finns ju på nätet, www.howtobrew.com. John Palmer bör veta vad han talar om - han lär vara metallurg.
RA

Tackar!

Lars

R.A

Har du någon aning var man kan hitta något motsvarande till Star San som John Palmer rekomenderar.

/Rune

R.A. skrev:

Ärgad koppar är giftig och bör undvikas, men enligt John Palmer, författaren till How to Brew, går det alldeles utmärkt att använda koppar, bara man avlägsnar de giftiga kopparföreningarna. Hur man gör beskrivs i en bilaga i slutet av boken och den finns ju på nätet, www.howtobrew.com. John Palmer bör veta vad han talar om - han lär vara metallurg.
RA

Hej

Hur ser ärgad koppar ut? Jag har en kylspiral i koppar, den ser lite grön ut på ytan, är den ärgad, och i så fall hur gör jag ren den och går det?. Jag kanske är koppar förgiftad? *L* Nej men allvarligt nu blev jag orolig, jag har haft min spiral sedan 1997, den har varit den mest trogna av mina få spescial saker, Jag har tidigare steriliserat den i klorin, det kanske inte har varit så lyckat?. Sista halvåret så steriliserar jag den med kokande vatten. Om den är ärgad kan jag fixa den med stålull om jag gnider den ordentligt. Vill absolut inte bli av med den, den funkar ju kanon, kyler min heta vört på 45 min till jästemp.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Problemet med ärgad koppar vid bryggning är väl att vörten är svagt sur och det löser upp ärgen. Men det innebär ju också att man kan rengöra spiralen med hjälp av en syra, själv har jag nyss kokat den i ca 25 liter vatten med 5 (stora) kapsyler mjölsyra (kanske 5 ml per kapsyl?). Den blev helt klart ren av det, men frågan är väl om det är någon mening med detta. Den lär ju oxidera rätt snabbt igen och problemet återuppstår.

Vad som böhövs är någon enkel typ av ytbehandling som förhindrar oxidation och fungerar i sur miljö och är ofarlig, existerar det?

Bryggerier har kokat vört i koppar sedan urminnes tider. Alfa Laval-mannen verkar ha dålig koll.
http://www.whitebeertravels.co.uk/images/buttenheim_lion_copper.jpg

En annan sak, för de som oroar sig över att vörten ska bli infekterad för minsta lilla, är de gamla bryggeriernas kylskepp med sin stora vätskeyta direkt exponerad mot den fria luften.
http://www.whitebeertravels.co.uk/images/buttenheim_lion_johann.jpg
Ett museiföremål som fungerade på sin tid.

källa: http://www.whitebeertravels.co.uk/buttenheim.html

Brukar inte stora kopparkokare och liknande vara förnicklade eller förtennade eller liknande på insidan?

Hej Rune, Bo m fl!
Ärgad koppar är grön, blågrön eller blå. Ärgen består av olika kopparsalter, kopparklorid, -sulfat mm. För att rengöra koppar från ärg kan man använda någon syra, t ex ättkia, citronsyra, oxalsyra mm. Att sterilisera koppar med klorin är inte så lyckat.

En ren kopparyta oxiderar i kontakt med luft och bildar en ganska stabil kopparoxid. Det är en matt kopparyta, varken grön, blå eller svart. Om man har rengjort sina kopparprylar ordentligt en gång och sedan ser till att skölja dem ordentligt efter varje användning samt förvarar dem torrt skall det inte vara nå't problem. Koppar har ju använts i bryggerier under lång tid.

Bästa steriliseringen av kopparkylaren är nog att koka den, t ex genom att doppa ner den i den kokheta vörten eller att låta kokhett vatten/vört rinna igenom den.

RA

Aha, så ärgad koppar och kopparoxid är rätt olika saker med andra ord. Trodde de var väldigt närbesläktade. Betyder det att det som ärgad är det farliga som löses upp av syra men att kopparoxiden klarar behandlingen? Det vill säga att om man rengör kopparen från ärg rejält en gång och sedan låter den stå ren och fin i luft tills ytan mörknat (bildat oxid) så är den rätt ok att använda? Man måste så klart gå igenom behandlingen igen då om man set att den börjar ärga, en bra start på bryggsäsongen antar jag.

Vad som är "ärgad" koppar är kanske inte alldeles väldefinierat. Ordet har inte sitt ursprung i den kemiska vetenskapen. Men man brukar räkna de kemiska föreningar som är gröna, grönblåa och blåa som "ärgar koppar". Möjligen också svart.

Om man en gång har gjort ren kopparytan med någon utspädd syra och sedan ser till att skölja ordentligt rent efter varje användning bör det vara nog för att undvika ärgbildning.

RA

12 Senast ändrad av cmbellman (2007-11-22 13:27:46)

Lustigt, gnoff, när jag var på Staropramen så sade guiden tvärtom smile

Hon berättade att när de bytte till rostfritt var de väldigt oroliga och hade samlat alla för provsmakning av första brygden men de andades ut när ingen kände nån skillnad.

Dock kan det mycket väl vara så att vår guide utelämnade denna detalj, det kändes som hon mer var där för pengarna än passionen för ölet smile

/Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Man skall nog tänka lite kritiskt när man värderar uppgifter från livsmedelsindustrin. De är troligen väldigt noga med att följa lagar, förordningar, gränsvärden för tillsatser, mm. Men... I marknadsföringen visar man gärna upp en småskalig och hantverksmässig tillverkning och inte den industriella tillverkning där de stora volymerna produceras.

Det här är en generell kommentar. Hur det är på Staropramen vet jag inte.
RA