1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-10-10 22:12:05)

Kall öl utan kylskåp?

Tjena mittbena!

Har 5 fat öl stående här hemma i lägenheten men ingen kyl att parkera dem i =/
Funderar på om man kan göra ngn slags hemmapatenterad lösning för att kunna
kyla ölen på väg mellan fatet och glaset...

En tanke va då att låta ölet passera genom en kylspiral i ngn trevlig behållare, dock
får kan ju eventuellt problem med köldproppar i systemet om man inte håller kontinueligt flöde
på ölen wink

Tanken va att annars dra en slang eller rör genom en ex. PET-flaska med vätska o ev. glykol
o lägga den i frysen. Ett par snabbkopplingar på den och ölslangen o man kan ta ut kylaren ur
frysen när det är dags att kalasa.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kylning.gif

Finns det någon som brottas med samma typ av problem och har funderat i liknande banor?
Ett alternativ hade ju varit att skaffa en beer-gun o kyla enstaka flaskor i kylen, men som
fattig student och anhängare av roliga lösningar så skulle jag tycka det va kul att komma runt
beer gun ett tag till. (kommer säkert att köpa en i framtiden iallafall)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Kall öl utan kylskåp?

Mythbusters hade ett avsnitt med liknande problem, hur man snabbast kylde ner ölen till 4° har jag för mig.
Är det bara för en kväll så tror jag kylspiral nedsänkt i vatten/isbad vore smidigaste lösningen, kallt men inte för kallt.

Absolut, en kylspiral får det bli, men fråga är vad man ska använda sig av?

En plastslang känns inte som det bästa materialet och kopparrör känns ju inte
så hälsosamt =/

Vad kan man använda sig av tror ni?

www.bryggradio.com

4

Thomas Fransson skrev:

En plastslang känns inte som det bästa materialet och kopparrör känns ju inte
så hälsosamt =/

Vad kan man använda sig av tror ni?

Hej,
det finns ju silikonslangar som klarar krav vad gäller hantering av livsmedel, de klarar även kolsyra.
Hls
/Jürgen

Koppar är inte något problem om vätskan (ölen) är kall.
De flesta vanliga vattenledningar är av koppar.

Möjligen kan ölets relativt låga pH (~5,2) göra så att kopparjoner löser ut.
Men jag tror inte det.

Jag har funderat lite i samma banor. Jag har dock redan ett förkylt fat och ville behålla det kallt.
Ett tag var jag inne på att såga ett hål för ett ölfat i en kylväska och fylla med is (som i bilden nedan), men det slutade med att jag bara virade ett liggunderlag runt det förkylda fatet. Det höll kylan bra under de 4 timmar det tog att dricka upp ölen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kyld.jpg

En variant du kan göra för dina rumstempererade fat är ju en sk "jockey box". På brewboard och northernbrewer har jag sett att de använder två varianter, en med kylspiral i rostfritt och en med någon slags plattvärmeväxlare. Det kanske funkar med silikon- eller plastslang också, frågan är bara om värmeöverföringen är tillräcklig. En fördel med en "jockey box" är ju att man inte behöver oroa sig för öl-is-pluggar i slangarna. Dessutom tror jag man kan kyla väldigt många öl under en lång tid om man har en välisolerad kylväska.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/jockeybox.jpg

Din variant med förkyld glykol eller liknande som man bara tar fram låter ju smidig och intressant. Då slipper man ju fylla en kylväska med is. Tror du att kylförmågan på ett sånt förkylt glykolblock är tillräckligt? Problem med ispluggar kanske man kan komma runt genom att blåsa koldioxid genom kylslangarna efter man tappat upp ölen?

...och sen det där med beer gun. Det ska väl gå att fylla flaskor utan mottrycksfyllare eller beer gun bara man har väldigt kylda öl, kylda flaskor samt några meter sytråd?

Ja en kopparspiral har jag ju, så att dra ölslangen genom den o dumpa den i en kylväska
med is och salt (salt är kanske inte så nyttigt för kopparn dock) men is och vatten iallfall wink

Grejen är den att jag ska redovisa mitt specialarbete (öl och ölbryggning) för min handledare snart
och har 5 fat öl som skall smakas av i samband med redovisningen, o välkyld öl är ju alltid att föredra
som min gamla moster brukar säga wink

Svejk
Jag tror att om man bara får in lagom längd rör i glykolbehållaren och isolerar behållaren
när man tar ut den i rumstemperatur så borde den göra sitt jobb under en timme eller två iallfall
utan att sjunka i temperatur.

När jag kunde ha faten i kylen va de inga problem att fylla flaskor, men nu är det lite svårare
att få kolsyran att stanna kvar i ölen.

Åh va skönt när man flyttar till hus o kan ha en frysbox till allt sånthär!

www.bryggradio.com

Att använda glykol är ingen bra ide. Det har bara hälften så bra värmekapacitivitet som vatten/is. Dessutom så krävs det väldigt mycket värme för att smälta is. Is är fantastiskt förvaring av kyla. Det krävs ett kilo vatten med temperaturen 80 grader för att smälta ett kilo is med temperaturen 0 grader. Då får du två kilo nollgradigt vatten.

Så om du fyller en kylbox med is ca 25 kg så kan du kyla 100 kg öl med 20 grader.
http://www.kunskapsbanken.su.se/VisaFra … ndex=10283

Hur gick det med redovisningen av specialarbetet och kylningen av ölen?

Jofan, jag fick Fyll pott i betyg på arbetet.
Jag tog med mig faten till kylrummet och serverade fatöl i skolan en dag, det var väldigt uppskattat.

http://www.thomasfransson.com/beer/fatikylrum.jpg

Om det finns intresse så lägger jag gärna upp arbetet här om ngn vill läsa.
Det är nog inte så mycket nytt, men kanske kan vara kul att läsa, speciellt om man är nybörjare kanske?

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2008-03-28 12:22:59)

Klart du ska lägga upp det. Vad är det du pluggar?

Jag skaffade papper på att jag är kock.
Utbildningen är på gymnasienivå, så det är inte så märkvärdigt skrivet.
Men absolut, jag lägger gärna upp de.

www.bryggradio.com

Känns nästan som om det är något som undanhålls: Ext Ras fråga är ? vad är det du pluggar ?
Thomas svar:Skaffade papper på att jag är kock!
Antar att det är någon fråga om hur Thomas fick ha grejjerna i kylskåpet, men editera inte så att sammanhanget försvinner, blir så svårt att läsa då.
Självklart vill vi läsa mer om detta specialarbete som förhoppningsvis gav exekutorn? en mindre nöjaktig nästadag efter förhoppningsfull riklig provsmakning.

Salle

Jo jag utbildade mig till kock. I utbildningen skulle vi även göra ett skriftligt fördjupning i ngt ämne som hade
anknytning till mat.

Här är arbetet i wordformat

Trevlig läsning

www.bryggradio.com