Nybörjar hjälp med Safeale s-04

Hallå en snabb fråga angående Safeale s-04. Har letat men inte hittat svar på om man behöver eller vinner på att göra förkultur på jästen? Ska brygga Humlegårdens Red ale recept och kommer hamna runt 25 liter. Läste på en tråd att någon gjort en förkultur som fick stå i 6 timmar, räcker det, eller är det nödvändigt?

Receptet för 25 liter:

maltextrakt
4,0 kg Weyermann Munich Amber maltextrakt
bitterhumle
42 g (3 puckar) Kent Goldings 5,5% alfasyra
(eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
aromhumle
14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
jäst
Safale S-04

Tacksam för alla svar...

2 Senast ändrad av svensson.lu (2007-10-05 15:40:50)

Sv: Nybörjar hjälp med Safeale s-04

Nej det behöver du inte S-04 är väldigt tacksam.
Normalt ska man lösa upp den i vatten innan man tillsätter den till jästen, men det har funkat bra att bara strö den rätt ner i vörten.
Dagen efter har det alltid puttrat för fullt.
Rekomenderar dock att lösa upp den i vatten först.

3 Senast ändrad av jurgen (2007-10-06 13:30:08)

Vasilis skrev:

Hallå

Hej,
visst kan jästen hällas i vörten, men det som är att föredra är att ta 5 dl vört, kyla ner den till 27 plus minus 3 grader i ett desinficerat kärl med jäslås, hälla i jästen, låter den vara i ca 30 minuter, skaka den sedan några gånger tills "moset" lägger sig och sedan hälla den i den kokta och nerkylda vörten. Jästen bör ju ha ungefär samma temperatur som vörten.
Kolla mera på
http://www.fermentis.com/FO/EN/pdf/SafaleS-04.pdf
Hls
/Jürgen

Jag använde safeale S-04 för första gången sist jag bryggde. Min bryggvolym 20 l och jag strödde jästen direkt i vörten. Jäsningen kom igång jätebra och det blev en riktigt trevlig bitter som resultat.

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Hej

Så här gör jag. När vörten är ordentligt skakad, jag sätter mej på en stol och har hinken framför mej , sedan så börjar jag skaka hinken i ca 1 minuters skaningar*5.
Sedan så tar jag den absolut sista OG provet som kommer att skrivas in i min brygg journal. Använder jag torrjäst så sprayar jag påsen jämt över hela ytan. Låter sedan hinken vänta i 20 min, sedan så skakar jag hinken i ytterliggare 1*5 min. Seadanb ställer jag hinken där den skall va enligt vilken öl jag ämnar att brygga, 2/ varmare det första dygnet sedan om det är en lager  ut på balkongen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Till 25 liter skall man inte behöva göra en förkultur (om man inte vill) med torrjäst.
Men helst skall man hydrera torrjästen 30 minuter med vatten så den vaknar till liv utan att stressas igång.
Koka vatten (för att sterillsiera det), låt det svalna till ca 30 grader. Slå ihop det med torrjästen och låt stå 20-30 minuter innan det tillsätts i vörten.
Men de flesta häller nog bara på torrjästen som den är och är nöjda och glada med resultatet.

// Kim