1 Senast ändrad av haraldodman (2023-10-12 11:17:32)

Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Är inte en jätte rutinerad hembryggare men har testat på att göra öl, cider och mjöd. Men ville testa göra fulvin.
I fulvinet hade jag:
25 st Kiviks hallon blåbär bärdryck
ca 5.5 kg socker
Ett paket Lalvin borgovin rc 212
och lite jästnäring.

Problemet är att det jäser väldigt långsamt, på ca 2 veckor har endast gått från 1.095 till 1.085.
Trodde jästen var död eller något ett tag så tillsatte ett till paket och det gjorde så att det bubblade lite mer i röret, men det jäser fortfarande på långsamt. I efterhand kom jag på att jag var lite dålig på att syresätta vätskan innan jag tillsatte jästen men det borde väll ändå inte vara anledningen till att det går så långsamt? Har även haft i jästnäring så det är inte det.

Någon som har tidigare erfarenhet av långsamma jäsningar och har några tankar om det?

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Vilken satsvolym pratar vi om?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Syresättning ska ej behövas. Funderar på om det kan vara konserveringsmedel i josen?

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

ekstedt skrev:

Syresättning ska ej behövas. Funderar på om det kan vara konserveringsmedel i josen?

Det är 25 liter. Tror inte heller det är någon konserveringsmedel i. Hitta innehållsförteckningen på internet och det står "Ingredienser i drickfärdig dryck:
Vatten, socker, hallonjuice 2,5 %, blåbärsjuice 2 %, fläderbärsjuice, syra (citronsyra), aromer. Juicer från koncentrat."

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Kan det vara så att det är ett väldigt ligt pH, som påverkar jästen? Provmäta med någon remsa?

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Perwaste skrev:

Kan det vara så att det är ett väldigt ligt pH, som påverkar jästen? Provmäta med någon remsa?

Ska köpa pH-papper imorgon och kolla pH:t. Om det visar sig vara för lågt, vilken bas vill man använda då? Kalk kanske?

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

På Humle finns det ett preparat som jag tror kallas Desacid. Det är helt enkelt kalciumkarbonat, krita, i pulverform.

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Var tvungen att beställa pH-papper men det kom idag. Tog ett test direkt och fick att pH låg mellan 3-4. Kollat runt lite på internet med blandade resultat. Vissa säger att pH ska ligga vid 5.5 och vissa säger under. Vad brukar ni sikta på för pH?

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Fast nu är det väl öl du är inne på. Där vill man att mäsk-pH ska ligga i intervallet 5,2-5,5 ungefär. Ölet brukar landa på 4,1-4,5.

Vin och cider ligger dock på pH 3-4 ungefär. Där ska vinjäst inte ha några problem.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

10 Senast ändrad av haraldodman (2023-10-26 19:21:31)

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Mhmmm konstigt att det inte jäser på bra då, har ju hällt i mer jäst och sedan jästnäring så börjar undr som man kan ha hällt i för mycket? I vilket fall så jäser det men långsamt. Mätte SG idag och den hamna på 1.060 isch, så något händer ju men ville ha den färdig till slutet av november hmm.

Sv: Jäser FRUKTANSVÄRT långsamt

Jag har också upplevt att saker har börjat ta förvånansvärt lång tid att jäsa.
Ett knep som jag fått för mig som verkar "snabba på" processen någolunda är att skicka skiten ur hinken.
Göra så varannan dag ungefär. Verkar funka för mig.