"sträv" öl

Hej,

Jag upplever att många av min öl blir sträva, bittra, det är väldigt svårt att förklara. Men strävt är nog det närmsta jag kan komma. Detta gäller många stilar, så det är inte överdrivet humlande som är orsaken.

Då undertecknad har googlade endel i ämnet så kan tanniner vara boven? Då kan man fråga sig varför?

Har lakat med 78 gradigt vatten, sänkte till 76 grader nu när jag bryggde senast (jäser just nu). Kan lakningen vara boven?

Krossar inte malten själv. Köper från MM då jag inte vill ligga på massa Malte hemma. Tycker att krossen ibland är väl fin. Kan malten vara boven?

Brukar justera PH till runt 5,2-5,3. Justerar vattnet efter uppgifter jag fått från kommunen. Kan vattenbehandlingen vara boven?

Tacksam för tankar kring det här
/Niklas

Sv: "sträv" öl

Om det är tanniner (och även för måttligt humlade öl som du skriver) så är det garanterat lakningen som är boven. Och då är problemet kombination av för hög temperatur och för högt pH. Det sistnämnda kan uppträda om mäsk-pH är för högt eller om man lakar för länge.

Jag hade för länge sedan problem med sträva öl och då visade sig en felaktig vätsketermometer vara boven. Den visade 5 C för lågt.

Bara för att kolla. Det är väl mäsk-pH du justerar till 5,2-5,3 och inte själva vattnet? Inte för att jag tror det är orsaken här, men det är ett inte helt ovanligt missförstånd. Tänk också på att mäsk-pH ska mätas vid 20 C, annars får man kompensera.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Ja, jag tror det är tanniner. Hur länge är "för" länge vid lakning? Har inte tänkt på hur länge jag lakar egentligen. Lyfter maltkorgen och drar upp tempen för till kok och lakar. Sen hur lång tid det tar vet jag ej.

Hmmm...Lite dumstrut på kanske. Men jag slänger i salter och mjölksyra direkt i mäskvattnet enligt uträkningar från brewfather. Sen mäter jag ph när jag mäskat i 20-30 min och kyler den mäsk jag ska mäta till ca 20 grader.

Ska kolla lakvattentemp med en annan termometer nästa gång. Ska också köra en biab-bryggning no sparge och se vad som händer om jag utelämnar läkningen.

Tack så mkt för din input.

nikfall79 skrev:

Hmmm...Lite dumstrut på kanske. Men jag slänger i salter och mjölksyra direkt i mäskvattnet enligt uträkningar från brewfather. Sen mäter jag ph när jag mäskat i 20-30 min och kyler den mäsk jag ska mäta till ca 20 grader.

Fast då gör du rätt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Finns det någon fortsättning på historien? kom du fram till vad den sträva egenskapen kan bero på?