1 Senast ändrad av Blåkulla (2006-11-04 11:30:25)

Jul Apa

förkulturen är nyss fixad så på fredag blir det bryggning av jul alen

25L Ale

6kg Pale Ale malt (-200g till förkulturen)
500g Melanodin malt
500g Crystal malt

65 grader 90 min

65g Amarillo pellets 7.4% 60 min
10g Amarillo pellets 7.4% 30 min
10g Amarillo pellets 7.4% 20 min
60g Amarillo pellets 7.4% 4 min

Safale US-56 yest

IBU 60.9
teoretisk OG 1.063
teoretisk FG 1.016

den borde bli ganska balanserad i styrka/restsötma
med relativt mycket beska och humle/malt arom/smak

Sv: Jul Apa

En rejäl am. IPA.
Intressant med bara Amarillo.
Berätta gärna hur pass mycket citrus den ger.

3 Senast ändrad av Blåkulla (2006-10-31 22:14:40)

jag har lite ångest över citrusen
hoppas det inte blir allt för mycket bara
tror ni det?

kanske det är läge att köra 50/50 med Mittelfrüh

4 Senast ändrad av Blåkulla (2006-10-31 22:51:54)

Jag provade att blanda lite Amarillo pellets med varmt vatten och vist är det toner som är citrusaktiga men jag tyckte det var en mycket rundare/lenare humledoft än t.ex. Mittelfrüh

frugans kommentar var bra:
Det där blir gott det luktar lite som dom där lakrits stavarna man köper på finlandsbåtarna, dom med citron inuti

så det blir amarillo rakt över

Låter riktigt smaskigt.
Kör på du.

6 Senast ändrad av Blåkulla (2006-11-03 00:04:04)

körde i malten vid 74 grader i vattnet 18.5L och hamnade på 67 grader, vilade i 90 min landade på 66.9 grader

lakade med 78 gradigt vatten tills det slutade smaka skitsött + 2-3 liter till
det blev bara 40L!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sitter nu och kokar som en took och väntar på att det blir ca 26L så det blir dags för humleskemat (och klockan är bara23:59    8L kvar att koka bort)

när allt var kokat humlat och kylt så provade jag OG och hamnade på 1077!!!!!!!! med 2 olika mätare (kaffekvarnen och lakhinken funkar tydligen bra, 92% utbyte)

då jag inte vill ha vin till maten så blev det en habrovink
spädde ut med kallvatten till 1063 och sparade 25L

nu jäser det så det dånar och det stiger ljuvligt mustiga humletoner med klara citrusinslag från jäsröret

det var första humligen med pellets för mig och det blir ju en jäkla massa bös som är svårt att sila bort
vad silar ni andra med?

Saftsil med bomullsduk satt över jäshinken.
Två stycken behövs för att den första sätter igen rätt så snabbt.
Kokar dem i lite vatten c:a 10 minuter innan för att döda så mycket bakterier som möjligt.
Efteråt tvättas och kokas de rena för att kunna användas igen vid nästa bryggning.

Enkelt och billigt. Dock inte särskilt häftigt för den som gillar rostfria pumpar mm.

Jag silar inte alls, jag har istället börja med att låta den kylda uppsamlade vörten stå en timme i jäshinken medans jag städar. Efter en timme dekanterar jag över till en ny jäshink och startar jäsningen.

Jag offrar någon liter vört i bottem och då får jag bort mer av det sista druvet och lite humlerester men inte allt såklart.

Jag tycker det ha känts som en enkel lösning, inte så avancerad kanske smile men då behöver jag inte hålla på med silning eller virvlar och tappkranar i kokkärlet vilket underlättar.

Jag gör allt för att underlätta arbetet på bryggardagen eftersom den främsta faktorn till att jag inte brygger oftare är att det tar sån tid.

/Fredrik

Virvel plus saftsil är inte jättebesvärligt. Det är ju bara att köra igång en liten virvel med mäskrodret, vänta en stund och sedan kyla. När vörten är kyld är det bara att hälla den genom saftsilen (eller använda hävert), råkar man spilla med lite humlerester tar ju silen hand om deM. Lämnar sällan mer än ett par deciliter vört i bottensatsen.

Think globally. Drink locally.

ok då blir att köpa extra sildukar eller sno frugans strumpbrallor

tackar

Humlegården har silduk i typ "nylon" lätta att rengöra. Låt ligga en stund i jodofor, skölj i kallt vatten. Skölj av under kranen efteråt.
"8397  extra silduk till silställning  18kr."

Vad är ett mäskroder? Själv har jag haft problemet att jag virvlat upp bottensats och humle när jag lyft ur kylaren före omtappning till primärkärlet. Bra att ha någon medbryggare att hålla i den när man häller över för att kunna lämna så mycket grums som möjligt i kokkärlet.

Ett mäskroder är en stor slev, ofta i trä. Dvs något att röra om i grytan med.
Men man kan lika gärna använda en i metall.
Själv har jag en gammal klassik hålslev som jag använder till "mäskroder".

Anarillo rules och så är det bara och amerikanskt humle generelt - tjaaah - vad kan man säga förutom bara gott? Jo en sak kan man säga - förbaskat gott!!!!;-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej alla

Jag kör samma stil som Fredrik. Jag har en rätt  hyfsad kylspiral i koppar som jag kyler med. Länge leve skroten på mitt jobb. Det brukar ta 45 min att kyla 25 liter till 20c. Under tiden så skrubbar jag spisen, moppar golvet, plockar fram ölet jag skall ha när jag för in anteckningarna i world. Jag tappar aldrig om till ett annan hink. Jag använder alltid (nästan) puckar, det blir ett naturligt filter. Jag brännde mej en gång för många år sedan, låg en helg på sjukhus. sedan dess så hjälper mej alltid min broder mej med en del "luriga" saker,

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Jag tappar aldrig om till ett annan hink. Jag använder alltid (nästan) puckar, det blir ett naturligt filter.

Ursäkta om det är en tdum fråga, men silar du/ni inte av humlen från vörten efter koket? Alltså låter du/ni den ligga i under hela jäsningen enda fram till tappning på flaska/fat?

Själv så brukar jag plocka bort det mesta av humlen efter koket med hjälp av ett durkslag innan jag silar vörten genom en silduk.
Sedan kyler jag jag vörten med en gammal mjölkylare vilket virvlar rätt ordentligt så jag funderar på att prova att dekantera vörten efter kylningen istället.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Jag har börjat kyla innan jag tappar över det till jäshinken för att undvika syresättning av het vört. När jag tappar över det tas den mesta humlen bort av ett filter i grytan, tillverkat av ett hoprullat finmaskigt aluminiumnät. De tillverkas/säljs av de som har plastic paddings sortiment.

Och till er som använder spiral för kylning vill jag ge ett tips. Man kyler mycket fortare (sparar vatten) om man rör om i grytan samtidigt, alternativt skakar runt hela spiralen.