Klorin för regöring

Läste någonstans att för att regöra jäskärlet kan man ta 0.5dl klorin och späda ut i 1L vatten och använda denna lösningen för att desinficera.

Då man vet sedan tidigare att klorin har starkt decificerande egenskaper tycker man direkt att det borde vara otroligt smidigt att decificera allt; tex flaskor, verktyg, diskbänk, jäskärl med denna lösningen istället för dyra specialmedel.

-Vad har expertpanelen för uppfattning om detta ?

-Finns det några nackdelar med att köra på denna lösningen ?

Sv: Klorin för regöring

Personligen använder jag numera enbart Jodofor vid decificering. Klorin använde jag till en början men idag blir det mest vid grovrengöring av riktigt skitiga flaskor och borttagning av "svåra" etiketter. Vanligtvis använder jag diskmedel och riktigt hett vatten till den enklare rengöringen.

Visst är Jodofor dyrare men man behöver inte använda så stor mängd vätska vid decificering så länge man har rätt styrka på blandningen. Dessutom sparar jag vätskan i något kärl och använder den flera gånger. Så länge den behåller sin röda färg så är den aktiv. När vätskan klarnar så slänger man den och blandar nytt.
Vid decificering av hävertdetaljer och slang använder jag ena halvan av ett miniväxthus (130*60*420) i plast som jag köpte på ICA. Perfekt för avlånga föremål och tar inte mycket vätska.

Använder man klorin måste man vara absolut hundra på att man sköljt av grejerna riktigt noga. Detta behöver man inte bry sig om med Jodofor. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till klorin.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

En nackdel med jod är att det färgar så mycket.
Lägger man till exempel en hävert med slang i jodlösning så blir den rejält missfärgad.
En plasthink blir alldeles grönaktig.

Med klorin slipper man missfärgningen.
Jag använder klorin för att göra ren sådant som är svårt att komma åt.
Till exempel slangar och andra småprylar.

Avsköljningen med varmt vatten är förvisso viktigt men det är inte ett problem.

Så jag föredrar nog klorin framför jod-lösningar.

Jag använder båda (med inte samtidigt). Jag sköljer alltid tills det slutar lukta. Jag förlitar mig helt på min näsa.

Brukar ofta göra "grovdesinficeringar" med klorin eftersom det är billigare, så det gör inget om man slösar. Men jag använder i bland jod till slutstegen, då det ofta är något lättare skölja bort. Sen tycker jag själv att jod luktar godare än klor och ger en annan stämning smile

Jag brukar dock vara försiktig med styrkan så det inte sätter sig klorsmaker eller annat i plast man inte får bort. Då slänger jag grejorna.

/Fredrik

Hur mycket klorin kör ni med per liter för att tvätta/decinficera ?

Jag använder rätt lite, brukar ha ca 5 liter vatten i en jäshink och kanske 1-2dl klorin i det. Troligtvis mindre. Sedan får det stå i hinken rätt länge och jag skakar den rejält lite nu och då för att det ska ta överallt. Sedan använder jag oftast samma vatten till att fixa annan utrustning som jag rengör i tvätthon, om jag inte har låtit det ligga i jäshinken. Men vissa saker är inte så förtjust i att skakas runt där tongue

Efter att jag hällt bort klorinvattnet fyller jag upp hinken med kallt, rent vatten. Sedan får det stå i kanske 30 min. Efter det sköljer jag noggrant flera gånger.

Oftast använder jag jod men då och då kör jag en klorinering. Att byta desinfektionsmedel då och då är bra för att verkligen få bort alla basillusker.

Om jag känner felsmaker som kan vara infektion blir det klorinering av hela utrustningen och sedan innan bryggning jodofor.

Bara för skojs skulle kan jag lista att olika "medel" jag har i mitt förråd för olika bryggarändamål

1. Vanligt handdiskmedel
2. Natriumhydroxid (kaustik soda) för att lösa upp snusk
3. saltsyra, 30% (bra att rengöra skitigt glas som har massa intorkad kalk mm)
4. Klorin
5. Jodofor

Natriumhydroxid, och saltsyra använder jag bara ibland, på riktigt svåra fall som ett steg i grovrengöringen om det stått och torkat in.

Det som jag försöker undvika är starkt parfymerade tvättmedel tex. Jag använd det i en plasthink en gån och det var nästan hopplöst att få bort parfymlukten ur plasten.

/Fredrik

UffeP skrev:

Hur mycket klorin kör ni med per liter för att tvätta/decinficera ?

Jag har en "slatt" (kanske en halv dl) i 5-10 liter vatten.
Man behöver inte alls ha så höga konc. som rekommenderas.

Låt det stå lite längre bara.

Klorin skall nog inte betraktas som rengöringsmedel, det är det dåligt på.

Det är mer ett decifiktionsmedel som jodlösningar. Rengöring av smuts skall man nog ha andra medel, t ex dom Fredrik nämde.  Inte att förglöma mekaniskt skrubbande och varmt vatten

Jag använder maskindiskmedel till grovrengöring ( sån som är riktigt skitigt och ingrott)
Till desinfektion 1dl klorin till 10 liter vatten, brukar blanda i jäshinken och lägga i allt som jag skall använda tex durkslag, hävert, slevar, skedar mm brukar låta ligga medans vörtkoket pågår och sköljer sedan ordentligt tills all klor lukt är borta , funkar hur bra som helst . Har aldrig haft problem med infektioner.

12 Senast ändrad av svejk (2007-09-15 16:41:36)

Jag tar upp den här tråden igen för jag lyssnade på ett program om desinficering med klorin eller "Star San" (finns det medlet i Sverige?) på Basic Brewing. Ni kan själva lyssna på programmet här: http://media.libsyn.com/media/basicbrew … -29-07.mp3

I programmet säger uppfinnaren av Star San (ett populärt desinficeringsmedel i USA) även mycket om hur man använder sig av klorin (bleach) som desinficeringsmedel. Den dödande egenskapen hos klorin är beroende av pH. Det är först när en blandning mellan vatten och klorin kommer ner till pH 8 som den bli effektiv. Problemet är att om pH blir för lågt utvecklas klorgas som är EXTREMT giftigt. Vidare säger han att man behöver en mycket svag klorinlösning vid rätt pH, nämligen bara 30ml klorin till 19 liter vatten (egentligen 80ppm, alltså utspädningsfaktor 1:625 eftersom klorin redan är en 5% lösning). Dessutom räcker det med kontakttiden 30 sekunder under dessa förhållanden. Ytterligare en fördel med att använda en sån svag lösning är att man inte behöver skölja efter att man hällt bort den. Alltså det bästa av två världar; desinficerar bra och behöver inte sköljas rent. Precis som jodofor fungerar i rätt koncentration.

Om man ska göra en sån här blandning säger han att man blandar 30 ml klorin till 19 liter vatten, sedan (kom ihåg ordningen, blanda aldrig klorin direkt med ättika) tillför man 30 ml "white vinegar". White vinegar i USA är en svag ättikslösning, endast 5%. Använder man för stark ättika finns det nog risk att man får ner pH för lågt.

Åhå, så då borde man kanske blanda en 25 liter dunk med sådan lösning och sedan använda sig av den. Intressant det där, tack för infot.