Saison jäst

Hej gott folk.

Vet att ämnet diskuteras flertalet gånger men hittade inte riktigt det svar jag är ute efter.

Jag är ute efter att brygga mig en Saison i stil med den ifrån brasserie du bocq men blir inte riktigt klok på det här med de olika saison jästerna som finns.

Hoppas någon kan visa mig i rätt riktning.

//Alex

Sv: Saison jäst

Ingen som brygger saison?

Om vi utvecklar frågan i ställer för att koncentrera sig på ett exempel.
Är ute efter att brygga en fruktig saison med koriander samt apelsin med en härlig lätt syrlig/frisk smak med en ABV på runt 6%. Enkel men ändå komplex. smile

Allt faller på jästen.

//Alex

Jag gillar de flesta stammar från wyeast och white labs. Eftersom jag inte druckit ölen du skriver om har jag svårt att ge en specifik rekommendation. French Saison 3711 jäser riktigt torrt och är enkel att arbeta med. Belgian Saison kan vara lite trixig men en personlig favoritmix med den är att pitcha Brettanomyces Claussenii samtidigt  och jäsa riktigt varmt ~28C och uppåt en bit. Utjäsningsgraden blir bra och den blir fruktig, pepprig lätt syrlig och komplex.
Det finns en färdig blend från white labs som jag också tycker funkar bra men den jäser ganska rent.

Det går att ta jäst från en Bocq att odla upp om man vill. Då får du precis den jäst som du är ute efter.
Jag odlade upp den och har just nu en sats saison som puttrar i källaren, provsmakningar hittills är lovande.

Tannamagarn skrev:

Det går att ta jäst från en Bocq att odla upp om man vill. Då får du precis den jäst som du är ute efter.
Jag odlade upp den och har just nu en sats saison som puttrar i källaren, provsmakningar hittills är lovande.

Jo precis, här odlas det upp jäst från det senaste Italienska tillskottet på bolaget "Vieille Ville Saison" från Birrificio Del Ducato.

Hej Barret. Som du kanske vet ger Wyeast ut tillfälliga gäster var tredje månade (private collection) och i april kommer dom ut med bl.a. 3538 Leuven Pale Ale, som jag är säker på att Svante tar in. Leuven Pale Ale är ursprungligen från Bocq-bryggeriet och används i deras Corsendonk brygder. Nu vet jag inte om det är just den jästen som Bosq använder till sin saison, men den kan vara värd att titta närmare på. Sök på jästnamnet + recipe + saison och se om du får några träffar?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej igen. Kunde inte låta bli stt söka själv lite och fann nedan tråd på engelsspråkigt bryggforum. I tråden säger en hembryggare att smaken var lik saison. Läs själv. Kanske hade du tur nu?

http://www.homebrewtalk.com/f163/wyeast … en-407046/

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Weinkeller skrev:
Tannamagarn skrev:

Jo precis, här odlas det upp jäst från det senaste Italienska tillskottet på bolaget "Vieille Ville Saison" från Birrificio Del Ducato.

Har du någon koll på vilka öl från bolaget som man kan odla upp jäst ifrån?

Nej, tyvärr. Den ovan nämnda fungerar i alla fall. Gissar att du kan söka på internet så hittar du säkert någon som sammanställt en lista.

Weinkeller och Portugisen tack för tipsen.

Inhandlade en French Saison 3711 inför första bryggningen, men blir till att odla upp ifrån BOCQ flaskan för andra bryggningen.
Känns som det kommer bli en hel del exprimenterande framöver.

//Alex

Hej igen.

Blev så intresserad utav Vieille ville saison att jag sprang och köpte mig en flaska.
Jag upplever en lite smått otrevlig beska i eftersmaken och funderar om det är ifrån jästen eller om det är någon kryddning?

/Alex

Barret skrev:

Hej igen.

Blev så intresserad utav Vieille ville saison att jag sprang och köpte mig en flaska.
Jag upplever en lite smått otrevlig beska i eftersmaken och funderar om det är ifrån jästen eller om det är någon kryddning?

/Alex

Den är ganska välhumlad och torr, kan spela in. Jag tycker den är grymt bra. Den är ju jäst med Brettanomyces så smaken utvecklas med tiden förmodligen mot stallhållet precis på samma sätt som Orval.