Dåligt utbyte

Jag har under mina senaste bryggningar haft problem med dåligt utbyte vid mäskning/lakning. Kan detta bero på för högt ph i mäsken måntro? Till de senaste satserna (de där jag haft problem) har jag använt betydligt mindre mörk malt i kompositionen. Om detta är problemet, hur sänker jag bäst ph? Syrarast? Mjölksyra? Kaliumjoner? Hur mycket av varje?

Vad kan annars orsaka detta dåliga utbyte? Jag har under tidigare bryggningar haft mycket bättre utbyte så min utrustning är det inget fel på.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Dåligt utbyte

Även om pH-värdet är din "prime suspect" så skulle jag nog ändå i första hand kika över lakningsmomentet, eftersom det enligt min erfarenhet är det som är mest avgörande för utbytet. Satslakar du eller kör du kontinuerlig lakning?

Think globally. Drink locally.

Måste hålla med peps. Är det verkligen inget annat du ändrat på? Malt från en annan tillverkare t ex, med en annan krossningsgrad? Är skillnaden stor? 1, 5 eller 10% mot förut? Har du samma temperatur och använt samma termometer.

Visst kan den minskade användningen av mörk malt spela en viss roll, men då endast med någon procent.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Jag lakar med två jäshinkar, den ena med en massa hål i, den andra med kran och så häller jag på 80-gradigt vatten på malten där uppe (kontinuerlig lakning?). Problemet torde inte ligga där eftersom jag har haft bra utbyte innan med samma lakkärl och -metod.

Vad gäller malten så kör jag alltid med basmalt från Weyermann och krossar själv i min ombyggda handvevade mangel. Detta gjorde jag även på de satser där jag fick bra utbyte.

Skillnaden är rätt stor, 10-15 procentenheter.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Har du kollat din hydrometer. Vissa har så dålig kvalitet att pappersskalan inuti glasröret kan flytta sig.
Prova att skaka den eller "viffta" i luften med den för att se om skalan är lös.

Rapax skrev:

Jag lakar med två jäshinkar, den ena med en massa hål i, den andra med kran och så häller jag på 80-gradigt vatten på malten där uppe (kontinuerlig lakning?). Problemet torde inte ligga där eftersom jag har haft bra utbyte innan med samma lakkärl och -metod.

Au contraire. Kruxet med kontinuerlig lakning är just att utbytet kan variera stort från sats till sats. Men låt oss för diskussionens skull anta att det inte är lakningen som spökar.

Ger mangeln en konsistent krossningsgrad? På min Crankandstein kan mycket små justeringar ge ganska stor skillnad i krossning; hur pass exakt kan du ställa mangeln?

/P

Think globally. Drink locally.

Hej Rapax

Jasså det har du haft, det verkar intresasant, för det har jag oxså haft. Men jag har haft dåligt utbyte dom senaste tiden Jag tror inte på malten, för jag har använt ungefär samma malt, i olika konstellationer (fint ord va?) Jag hade ett utbyte på mellan 80-85% under slutet av 90-talet fram till början av 2003. Sedan sjönk mitt utbyte till  65-75%. När jag brygger så skriver jag med penna på ett anteckningsblock allt, sedan så renskriver jag allt på datorn, så har jag gjort sedan december 1996. Jag gör så för att ev. kunna upptäcka ev. fel eller bra saker. Jag har i varje fall sedan feb 1997 väldigt noggrant antecknat varje bryggd.
Plötsligt så sjönk mitt utbyte, jag vet ännu inte direkt varför, jag har en del "vetenskapliga" orsaker samt en del "ovetenskapliga" orsaker.
Till dom vetenskapliga orsakerna är att jag tror/nästan vet att min tidigare termometer visade fel temp. Men det kan absolut inte vara den hela orsaken.. Det måste finnas ngt mera. Jag är så DUM som tror för att få ett utbyte från 70-80% så måste du först börja att tänka på vad för ett sorts öl skall jag ha. Sedan i varje fall  under en vecka tänka på humle malt samt temperatur. bryggningen måste bli lustfylld igen. Inte tänka tanken,jaha då var det dags igen för årets pilsner. Jaha då kör vi med 5 kg Pilsner/palemalt *på ett ungefär inmäskningsvatten, låt det stå i ungefär 90 min, sedan laka vid ungefär 77 c, nja orkar inte hålla laktvattentemp hela tiden, det blir ok ändå. Jag tror att gör vi små  ändringar som vi inte tror är ändringar så då sjunker verkningsgraden. Vi har blivit lite för vana med att brygga, samt glömmer vissa naturlagar. Jag tror på detta, för jag gjorde i våras en veteöl. Det är min första veteöl så jag försökte så gott jag kunde att göra som man skulle göra. Alltså gick in för det. Helt plötsligt så steg verkningsgraden med 10%. Det jag tror det är att ju mer van man blir med att brygga desså mer till bacic, annars så sjunker verkningsgraden. Det är klart att med dom små vol vi brygger så kostar ju inte 1 kg malt ngt extra. Men det är ju principen att på så liten mängd malt att uppnå så stor mängd og utan att det skall smaka illa. "Bara lite ölfilosofi". Absolut inget att ev kunna bevisa. men jag tror på att hålla temp så länge som möjligt

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20