Humlebehållare

20 gram humlepellets  som är I koket vad har det för storlek? Tänkte sätta ihop två silar av rostfritt stål som får fungera som behållare. Naturligtvis är det möjligt att använda humlepåsar I textil, men jag är rädd att de bräns sönder och blir hål I de om de kommer I kontakt med värmeslingan I botten.

Sv: Humlebehållare

Humlepåsar kommer inte bränna sönder enligt min erfarenhet, framförallt inte humlekokpåsar av bomull. Men 20g humle uppblött uppskattar jag till ca en knuten näve som mest så det ska inte vara några problem med silar. Tänk på att du vill kunna ha en bra cirkulation av humlen i silen så packa inte allt för mycket. Du kan ev behöva öka humlemängden 5-10% mot angivet i recept om du begränsar den i påse eller sil.

OBS! Om du kör med pellets (som du skriver) hjälper inte en sil eller humlepåse, det säger POFF så har du det i hela vörten. Du behöver dock inte ha dem i en behållare, det lägger sig fint på botten tillsammans med annat skräp (druv) som du ändå inte vill ha ner i jäshinken.

Det Lindh uppskattar till en knytnäve är om du använder kottar, vilket två ihopsurrade silar eller en humlepåse funkar utmärkt för.

Silarna kan skruvas ihop och rymden kan vara ca 1,7 l eller ca 150 mm I diameter får man då inte plats för 20 - 30 gram humlepellets även om de uppblöts och kokas

Boppe85 skrev:

Silarna kan skruvas ihop och rymden kan vara ca 1,7 l eller ca 150 mm I diameter får man då inte plats för 20 - 30 gram humlepellets även om de uppblöts och kokas

Det är inte utrymmet som är problemet. Pellets kommer finfördelas och ta sig ut genom en alltför grovmaskig påse. Humlegårdens filterpåse av nylon kommer ev. att klara av att stänga in pellets.

/Martin

Hej, de som gör humlepellets att de verkligen maler all humle innan den pressas till pellets det trodde jag inte va sant eftersom det ska till så många processer innan den pressas, den blir både dyrare och mer svårskild. Jag trodde den torkas och sedan pressas bara och då innehåller den endast lite grövre bitar, de ser man

Det finns något som heter "puckar", som är sammanpressade kottar. De börjar försvinna allt mer för hembryggare men om jag inte minns fel så används de av större bryggerier.

Med mina humlekokpåsar (tror det är följande: http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … l-10-pack) så funkar det sisådär med pellets. De grövre bitarna stannar faktiskt kvar i påsen men, nu höftar jag, mer än 50% trycks ur påsen under koket. Funkar dock klockrent med kottar. Kör jag pellets får jag köra saftsil efteråt för att inte få med för mycket pelletsreseter i jäshinken. Jag gillar inte det egentligen för det är en till grej som måste göras ren och desinficeras.

Har funderat på att bygga en "hopspider" (humlespindel? fett ord!) https://byo.com/build-it-yourself/item/ … r-projects
https://byo.com/images/stories/HopSpider/photo%206.jpg

Har man lika finmaskigt nät som på saftsil så borde det ju funka. Det blir lite mer att göra rent men det lär ju inte vara jobbigare än att göra rent humlekokpåsarna och man slipper desinficera saftsilen. Nackdel är nog om man brygger en IPA och kör med kottar så måste man nog ha en riktigt stor påse för att det inte ska bli för dåligt utbyte.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Själv har jag låtit tillverka påsar i storleken av ett A4 gjorda i samma material som många tepåsar med ett snöre i toppen som man försluter med.
Fördelarna är att materialet är livsmedelsklassat, fungerar likabra för kottar som pellets samt att efter jag har delat en batch i två där ena kokades med pellets rakt ner och den andra med dessa påsar ej kunnat känna någon skillnad i smak är detta ett vinnande koncept för mig.

Hurvida de fungerar med torrhumling kan jag ej svara på då jag ej gjort lika noggranna jämförelser men jag använder dessa med en rostfri tyngd.

En till fördel är att de är så billiga att jag kan slänga dem efteråt utan att bekymra mig över hur de skall rengöras osv.

//Alex

Barret skrev:

Själv har jag låtit tillverka påsar i storleken av ett A4 gjorda i samma material som många tepåsar med ett snöre i toppen som man försluter med.
Fördelarna är att materialet är livsmedelsklassat, fungerar likabra för kottar som pellets samt att efter jag har delat en batch i två där ena kokades med pellets rakt ner och den andra med dessa påsar ej kunnat känna någon skillnad i smak är detta ett vinnande koncept för mig.

Hurvida de fungerar med torrhumling kan jag ej svara på då jag ej gjort lika noggranna jämförelser men jag använder dessa med en rostfri tyngd.

En till fördel är att de är så billiga att jag kan slänga dem efteråt utan att bekymra mig över hur de skall rengöras osv.

//Alex

Intressant! Hur har du tillverkat dessa och var har du köpt material?

Vid senaste bryggningen så använde jag BIABpåsen, till nästa gång ska det bli någon tyngd i påsen
Salle

strundt:

Det är inget jag tillverkar själv utan jag har låtit en fabrik som tillverkar tepåsar göra dessa åt mig.

På grund utav att vi sitter på ett forum tillhörande ett företag vars syfte är att vara lönsamt samt tjäna pengar tar min moraliska sida in och jag känner att jag ej kan hänvisa vidare till andra hemsidor. Men det går nog att få tag i råmaterialet till tepåsar i sverige, många av dessa produkter gå att sammanfoga med värmeförsegling vilket gör att man väldigt enkelt och billigt kan tillverka dessa själv.

//Alex