Nybörjare som behöver lite hjälp angående jäsning
Hallå alla bryggare!
Jag är väldigt ny på det här med att brygga öl och bryggde min första omgång förra måndagen. Det var för övrigt riktigt kul måste jag säga! ![]()
Jag använde ett recept från boken "Brygga öl" av Henok Fentie och Karl Grandin.
Det var första grundreceptet i boken, på en pale ale jag använde och jästen var Safale US-05.
Hade lite problem med att läsa av min hydrometer pga skum i mätglaset så OG var typ 1050..
Jäsningen kom igång efter mindre än 12 timmar och det bubblade på ganska bra i jäsröret fram till och med onsdag. Sen var jag borta onsdag - söndag, alltså till igår.
Det bubblade väldigt sällan igår, omkring 2ggr/minut på sin höjd. Idag när jag kollade så märkte jag inte av något bubblande när jag kollade under några minuter.
Det verkar vara en liten hinna av skum på ytan (har inte öppnat och kollat eftersom jag vill minimera risken för infektion) och kan se ett lager av jäst i botten, tror jag.
Jag har min jäshink i mitt förråd som håller en relativt jämn tempereatur runt 21 grader. Det jag undrar är om jäsningen stannat av eller varför det verkar så lugnt? Har det redan jäst klart?!
Har förstått att jag inte kan stirra blint på om det bubblar i jäsröret eller inte men blir lite orolig att något har hänt.
Har inte mätt något mer med hydrometern nu eftersom jag inte velat öppna upp jäshinken. Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild på hinken nu men kanske sen, om det underlättar för någon som svarar.
Så, vad tror ni som är lite mer erfarna? Ska jag bara ha lite is i magen och låta det stå i tre veckor (som dom skriver i boken) och sen flaska det?
Hälsningar från en nybryggare!