Jässtopp-kiselsol-gelatin.

Ska jässtoppa cider. Har ett paket jässtopp från noname affär. Vet inte vad det är i den.
Kommer lagra cidern ett tag på fat så jag kan lika gärna ta livet av den direkt.
Ska jag hälla i jässtoppet först och smakförstärkare sen?
Klarningsmedel? Kiselsol och gelatin har jag hemma. Har även camden pulver.

Kommer söta upp den med koncentrerad päron juice. Ska det i före eller efter klarningsmedel?
Jag är inte så haj på detta.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Jässtopp-kiselsol-gelatin.

Ok... Om vi säger så här då. Camden pulver. Är det bra att ha i för att konservera cidern? Att förhindra all typ av jäsning framöver?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Jässtopp-kiselsol-gelatin.

Campdenpulver ger svaveldioxid (SO2), vilket är bra för att stabilisera mot oxidation och det motverkar också oönskad mikrobiell aktivitet. Dock stoppar det inte all jäsning framöver. När man gör vin/cider tillsätter man ofta kaliummetabisulfit/Campdenpulver för att motverka vildjäst på fruktskalen under 24 timmar innan man tillsätter kulturjästen. Svaveldioxiden förflyktigas.

Jässtopp är baserat på kaliumsorbat som är ett definitivt konserveringsmedel - det slår ut all jäsning framöver och förflyktigas inte.

Om du ska söta upp så tillsätt jässtopp/kaliumsorbat först.

-- Svante