Fat-utrustningens ABC - var hittar jag bra info?

Hej - jag håller på att bygga om hemma i källaren och funderar på att installera en enkel Fat-anläggning. Är helt novis på området.

Kan någon tipsa om någon bra tråd/websida i ämnet. Vilken utrustning behövs och hur funkar det? Är det stor risk för läckage? Vad ska man tänka på i allmänhet?

Jag har byggt en vinkällare i min källare för några år sedan som håller ca 8-12 grader större delen av året. Så min grundtanke är att det blir bra att lagra faten där, så kan jag dra slangar 3-4 meter till rummet bredvid  där jag bygger in själva tappen/tapparna i ett platsbyggt barskåp.

Sv: Fat-utrustningens ABC - var hittar jag bra info?

Har du bestämt dig för vilken typ av fat du vill ha? jag antar nästan att det är Cornelius, men partyfaten är himla smidiga om jag får säga det själv.

Det du behöver är ett kolsyresystem bestående av någon form av flaska, regulator/reduceringsventil med manometer och koppling mot fatet.

Sen behöver du passande anslutning och tap-kran mot fatet.

Det är allt i väldigt stora och yviga drag. Läckage har jag hittils aldrig uppmärksammat på mitt system och jag har inte ens vart särskilt noggrann vid monteringen. Jag vet t.ex. att jag behöver montera en packning vid min manometer men det har hållit tätt hittils.

Jag har Flexi Tap till mina partyfat med 4m PE-slang och en ganska simpel reducering kopplad till en SodaStream-flaska å det funkar bra för mig. Fördelen med partyfaten är att man kan tömma faten lite snabbare och därmed variera vad man har i tapen lite oftare, men jag tror utan att veta med säkerhet att det går att koppla loss Cornelius-faten från både öl och kolsyra även om dom inte är tomma så det kanske inte är något problem egentligen, snarare enklare med Cornelius. Partyfaten är MYCKET billigare per liter vätska i inköp, men Flexi Tap med alla kopplingar är inte gratis det heller. Till Cornelius behöver du bara passande kopplingar för öl och kolsyra samt kran sen är du i princip klar.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

3 Senast ändrad av petern (2013-11-21 13:18:26)

-Corneliusfat
-kulkopplingar till fatet (svart)
-jg push-in kopplingar (men kanske är onödigt i ditt fall eftersom du har så lång ölslang, då behövs ingen "sytråd" d.v.s tunnare slang för att förhindra massiv skumbildning.
-ölslang
-kolsyretub. lönar sig att skaffa sig en ordentlig tub 2kg +
-regulator samt armerad kolsyreslang.
-kolsyrekoppling till fatet(grå)

det var väl allt. allt finns på humle shoppen.

/p

Köp Cornelius, du kommer inte ångra dig! Jag köpte nyss från Lundteknik och jag kommer inte flaska i onödan igen. Skrev ihop lite om min anläggning här: http://lindh.olkartoteket.se/2013/09/fa … en-ar-har/

Här har du läsning om alla delar om fathantering från SHBF:
http://shbf.se/documents/utrustning/fat … 2_2011.pdf

http://lindh.olkartoteket.se/wp-content/uploads/2013/09/Fat_130522_001.jpg

Tack för alla tips - blir till att läsa på....Jag kommer nog återkomma med fler frågor....när jag vet vad jag ska fråga om :-)

Hej.
Jag har grunnat lite på vad de andra skrivit och håller med dem, men något mer att tänka på är rengöring av ditt system. Alla vi bryggare vet att luften är full av olika mikroorganismer som också vill ha del av vårt goda öl.
Därför vill jag rekommendera att du skaffar dig någon form av rengöringssystem av din slangutrustning, även om du har en ganska hög genomströmning av öl, så samlas det skit i rören. Så någon form av borste som du kan köra genom systemet. såg på något forum för ett par år sedan någon form av svampkulor som du blåser genom systemet.
Ett annat alternativ är att dra ölslangen genom rör, så att du kan ersätta den vid behov.

hominem coquo cervisia

Det går ju att köra starsan igenom systemet i samband med att man sätter sin öl på fat. Rengör fatet och kopplingar med med pbw/vwp, skölj noggrant, häll i 2-3 liter starsanblandning, sätt lite tryck i fatet och servera ett glas starsan. Låt starsanen stå en kvart i slangen för säkerhets skull, skölj igenom med ett glas öl du häller ut. Pubar brykar ha ett spolfat för detta ändamål men osäker på vilket vätska de har i det fatet.

Bra synpunkter...jag hade först tänkte någon inbyggd/platsbyggd variant....men det är klart att grejerna måste kunna rengöras på ett enkelt sätt...jag får tänka om lite.
En hemma tapp där jag då har 3-4 meter slang mellan fat och tapp riskerar ju helt klart att få gammal öl stående i slangen... Man kommer ju inte ha så hög genomströmning i systemet. Så det hela kostar förmodligen mer än det smakar. Man orkar ju inte rengöra 4 m slang så ofta. Jag gissar att en kort tappslang i direkt anslutning till fatet håller bättre i längden...

+1
När jag har ett fat som är tomt använder jag det som spolfat.
Finns även billiga diy-lösningar på detta: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5552

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Du kan även hitta lite info om fatölsanläggning och trycksättning om du går in under "Bibliotek" (i vänsterspalten här på sidan).

Du kanske har hittat det du söker, men denna pdf fil har hjälpt mig mycket.

https://www.homebrewersassociation.org/ … How-To.pdf

Finns den inte kvar där så googla på "Summerzym95 kegging how to"

Ett påstående jag ställer mig lätt skeptisk till i texten är att Cornelius-faten har slutat tillverkas och att de enda som säljs ny är restlager. När dom är slut existerar det inga mer. Texten är skriven 1995 om jag förstår det hela rätt. Är det så att produktionenen har återupptagits?

"The good news is that many bottlers are switching to a newer dispensing system, so used stainless-steel kegs are becoming available in large  numbers. The bad news is that once they’re gone, that’s it. If you’re even slightly interested in kegging homebrew, I’d advise buying some as soon as possible."

Relax, don't worry... Have a homebrew!

De kanske inte tillverkas i usa längre. Men i europa tillverkas de. Italien om jag inte har helt fel. Sen finns ju kinesiska modellen som bla säljs av pgw.

Lindh,
På bilden du bifogat.
Din tappkran ser ut att bara vara "sytråd" eller har du någon annan koppling under krympslagen (den svarta eller vad det är). Jag är med på varför man ska ha sytråd men hur har du gjort. Jag har sett att vissa har en PE-slang, 3/8" från fatet som går till en JG 3/8" - 3/16" för att ansluta sytråden (3/16") sen vidare till en ny JG 3/8" - 3/16" som i sin tur kopplas till en ny PE-slang, 3/8" som i sin tur går till tappkranen.

Eller så har jag fått det om bakfoten.

Du har rätt. Jag köpte två färdiga sytråd-tappset men de var inget bra så jag ska bygga två ny. De var ihopsatta med krympslang istället för JG. Ihopsättningen klarade inte det tryck som sytråden krävde för att få något skum.

Din beskrivning på ihopsättningen är korrekt. Kulkoppling/pe/jg/sytråd/jg/pe/ölkran med oetiker i början och slutet såklart