1 Senast ändrad av Bullen (2006-04-25 08:32:38)

Gräsklippar-Weiss

Igår fick jag äntligen till det med en veteöl, jag gjorde en ordentlig proteinrast och lakningen gick 100 gånger lättare. (Men fortfarande svårare än andra öltyper)

Tänkte dela med mig av receptet och återkomma med smakrapport. Blev även dekoktioner. Vet inte alls om humlen passar sig i den här, men jag gick lite crazy på ingridienserna utan att egentligen tänka på vilka sorter jag använde:

1 kg Vetemalt

1 kg Pilsnermalt

110 gram Vetemjöl tillsattes i vörten, klumpade sig, silades bort så ca 50 % kom med

Inmäskning: Kallt

Syrarast 15 min 35 grader

Proteinrast 65 min 52 grader

Försockringsrast 15 min 66 grader

Dekoktion 20 min

Försockringsrast 10 min 68 grader

Dekoktion 20 min

Utmäskning 20 min 75 grader

Lakade ur 15 liter. 30% av vörten kokade 120 minuter. Resterande vört i 90 minuter.

4 gram Fuggle 60 minuter
10 gram Cascade 60 miunuter

4 gram Fuggle 30 minuter

Jäst: Weienstephaner Wheat

Blev 8 Liter med OG 1047 (lagom OG till trädgård-ölande)

EDIT: Tycker mig märka att denna är mycket mörkare än den förra veteölen och det måste väl ha med dekoktionerna att göra?

Sv: Gräsklippar-Weiss

Tappade på flaska idag och det smakar mycket, mycket lovande. Ska invänta kolsyran nu bara men det bådar gott smile

Får man gratulera med ölen:-). Och kul att du testaed dekoktionen:-) Visst bra?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Veteöl är alltid lite svårare eftersom vetemalten inte har några skal.
Skalen hjälper till vid lakningen.
Jag har hört talas om de som har i typ risskal för att underlätta lakningen.
Jag vet dock inte var man kan få tag på det någonstans.

Nu är snart mitt kök färdigt, så då kan jag börja brygga igen..
Tänkte göra ett veteöl, och detta verkar ju bra!
Använde du en hel påse jäst till brygden? Förkultur?
Hur länge behöver den lagras i flaska innan den är "bra"?

Jonas

Kenneth: Det vore ju perfekt om man kunde fixa det någonstans. Jag har svårt att göra större mängder veteöl bara för det och det är riktigt synd då veteöl är en av mina absoluta favoritstilar. Kanske går lika bra med något annat grovt men smakfattigt, troligen men frågan är bara vad det ska vara?

Jan_Johanssen: Jo det gick bra med dekoktionen, men färgen blev en aning mörkare tycker jag mig märka. Inget ont i det dock. Ska fortsätta med dekoktioner, tycker mig märka en aning bättre utbyte också.

Jonash: Jag gjorde en förkultur, men till den lilla mängden jag gjorde behövs egentligen inte det, men jag brukar göra det så att jag sen kan spara lite förkultur i kylen.

Jag har inte något svar på vad man skulle kunna använda istället.
Måste säga att jag inte ägnat så mycket tid till det.
Jag lever med att det är lite svårare att laka veteöl.
Oftast brygger jag bara ett veteöl om året till sommaren.

Okej ja då är det ju inte direkt något att gråta över smile

I den här takten jag har så blir var 4-6 öl en veteöl så jag ska försöka komma på en lösning och posta den här för alla som har samma problem som mig.

Letade lite på nätet ang. risskal, och hittade detta!
http://www.svenskakemi.nu/lagerkemikalier.html
116 kr för 5,5 liter...

I detta fallet används risskal till:

Täcks med krutning (svartkrut, H3 etc) och används som krevadladdning i cylinderformade eller runda konstbomber. Den större arean och minskade tjockleken hos krutet gör att förbränningen sker väldigt snabbt, vilket är nödvändigt för en bra krevad.

Det låter ju som om det skulle finnas i hälsokostaffärer också..

Från Friggs:
När riskornen skördas har de ytterst ett oätligt skal och kallas då paddyris. Tas det yttersta skalet bort får man råris

Paddyris kan man köpa i djuraffärer.. sedan kan man ju skala det själv, om man har tid över nån dag... smile

Hehe, jag betalar nog hellre 116:- för 5,5 liter än att skala själv wink

Men ska ta och beställa sån när jag har råd och prova till nästa veteöl och hörs av mig om resultaten. Kan säkert bli bra mkt lättare!

Vill bara inflika att ölet vart riktigt gott. Precis som jag tänkt mig det, riktigt godisgott veteöl och ganska "lätt" vilket gör det perfekt till gräsklipparen nu i värmen (om den nu funkar ngn gång, är på lagning)

Prova vettja om ni inte har något annat för er smile

Min gräsklipparöl står just nu på jäsning sedan i söndags.
Det bubblar glatt på så man blir riktigt sugen på att  få provsmaka snart...

Nu har jag beställt ingredienser.  Men gräset kommer nog att bli långt innan jag kan dricka ölet...

Hehe. Ja det föraskade gräset växer ju som attan just nu.

Kan det bli lättare om man först gör en redning av vetemjölet, dvs blandar det med lite vatten innan man slänger i det i vörten?

Ja det blir ju klart lättare, men det var det jag gjorde också. Dock så var jag ju inte så nogrann utan det klumpade sig ändå. Men om du försiktigt slänger ner lite åt gången och rör om ordentligt så ska det nog gå bra!

Nu har jag haft lite tid, så nu står det och jäser ganska rejält. Jag fick ut 9 liter och OG på 1052, om allt visade riktigt...Lakningen tog nästan 2 timmar, eftersom det satte igen ganska ofta..

Nu kan jag börja klippa gräset!
Ett lättdrucket, svalkande öl, som passar i sommarvärmen.
Jag kanske t.o.m. kommer att klippa häcken också... smile

Visst är det härligt med ett eget öl att konsumera så här i sommarvärmen!

Konstigt!
Helt plötsligt har kolsyran försvunnit!
När jag började dricka, så var det bra kolsyra, men de 5-6 senaste flaskorna är helt utan kolsyra.
Kan man göra något?

Det låter väldigt konstigt. Veteöl som ska ha ganska mycket kolsyra dessutom. Tyvärr har jag inget konstruktivt att komma med.

För ett tag sen blev det bra igen...
Det kanske var några flaskor som var "konstiga"...
De har stått i källaren under sommaren, men det har nog varit ganska varmt där ändå, 15-18 grader, kanske.

Dessa symtom kan uppstå om du tillsätter socker/maltlösningen för kolsyreproduktionen direkt i jäskärlet. Eftersom du har en densitetsskillnad på sockerlösningen och vörten krävs det att man är noga med omrörningen. Förmodligen kom de 5-6 flaskorna från ett skikt i jäskärlet där sockerlösningen inte hade blandats in ordentligt

Det är möjligt, jag kanske var lite mesig när jag rörde om...
Men nu är de bra, och bara 4 kvar.