Dåligt skum

Hej

Jag har dom senaste, åtminstånne 7 år fått allt sämre skum på mina veteöl.  Jag brukar göra veteöl 2 ggr/år, så därför så kör jag hela "kitet" från syrarast- utmäskning, alltså från ca 40 c- 78 c via stegmäskning. Det tar sin lilla tid. Försöker hålla proteinrasten kort.

Min sista vete = 78 % vete,  22% pilsnermalt, WLP 300.

Det verkar att ju mer vetemalt jag använder desså sämre skum. I slutet av 90-talet samt dom första åren av 00-talet så fick jag så mycket skum att det var svårt att tömma flaskan inom hyfsad tid, jag tycker oxså att det var mer skum i dom tyska system vete bolagsölen.

Nu förtiden är det inga problem att snabbt fylla en öl från Weihnstephan samt erdinger.

Kan det vara så att vetemalten under 10-talet har blivit mer modifierad så att dom komersiella bolagen dom gör ju öl för försäljning, med att vetemalten kanske kan direkt gå till infussion i stället för den gamla stegmäskningen?

Kan du minska mäskningen med 40 minuter samt gör miljoner liter, det blir en enorm kostnadseruduktion.

Skummet kanske blir bättre med en infusionsmäskning, vad tycker ni som brygger veteöl, det kanske är jag som gör något fel?, Men jag fick ju skum tidigare.

Ölet smakar mycket gott, banan m.m, så det är inte smaken som har ändrats.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Dåligt skum

Kan mycket väl vara så att vetemalten är modifierad idag, så att en proteinrast faktiskt gör det sämre.
Men jag har för lite praktisk erfarenhet av det just nu. Körde en kort protienrast i min och skummet är okej men inte mer. Nästa gång blir det en enkel infusionmäskning.

Jag har också upplevt att skummet på mina tyska veteöl blivit allt sämre med åren.
Dessutom blir veteölet nästan helt blankt efter några veckors lagring och inte disigt som det var förr.
Troligen beror det på att vetemalten är så högt modifierad nuförtiden att proteinrasten tar kål på de sista skumbildande proteinerna.

Jag har försökt att minska tiden för proteinrasten men det har inte hjälpt så mycket.
Nästa gång jag brygger en tysk veteöl kommer jag att hälla på kokhett vatten så att tempen snabbt stiger från runt 38-40 till försockringstemperatur på runt 65.
Det blir alltså först en ganska tjock mäsk med max 2 liter mäskvatten/kilo malt vid 38-40.
Sedan 1-1,5 liter kokhett vatten/kilo malt för att snabbare komma förbi 50 graders intervallet, samtidigt som jag brassar på med kokplattan.

Nu brygger jag oftast bara en veteöl en gång om året till sommaren så det blir tidigast först nästa år som jag testar det.

Hej

Kenneth skrev:

Dessutom blir veteölet nästan helt blankt efter några veckors lagring och inte disigt som det var förr

Stämmer väldigt bra det, min senaste skumlösa är blank och fin samt står emot köldgrumling mycket bra.

Bo

Jag brygger veteöl varje år och provade helt utan proteinrast för ett par år sen. Det funkade men blev väldigt mycket skum och druv i kokkärlet, och skummet på det färdiga ölet var först väldigt grovt, som äggviteredning. Men efter ett par veckors lagring blev det som vanligt igen, så något måste ha hänt i flaskorna. Nu kör jag oftast med 15-20 min proteinrast vid 50 grader.

Jag kan inte säga om vetemalten förändrats genom åren. Jag kör oftast på Weyermanns vetemalt och jag tycker den är ganska lika men det är lite svårt att säga eftersom jag inte kan låta bli att ändra lite på receptet varje gång. smile

Korta proteinrasten istället för att ta bort den helt, samt skit i protafloc/ irish moss.

@megen, det har jag provat och det hjälper inte.
Har aldrig haft klarningsmedel i en veteöl.

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-08-02 16:53:19)

Lite vetemjöl typ en sked vid kokslutet verkar vara många som kör för stabilare dis.
Antar att dom blandar ut mjölet med lite kall vätska likt en toppredning.

Annars är det kanske läge att kolla efter ny/annan jäst, jag brygger en veteöl med västkustjäst. Den blir aldrig briljant men hyffsat klar på en vecka eller två. Så vetetmalt kan man inte förlita sig på om man vill ha dis wink
Omältat vete är lite annorlunda...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Undrar om det är genomförbart att syrarasta en mindre del av maltgivan o dekokta den o så ner i mäsken...
Får för mig att det stod i boken brewing with wheat att tom tyskarna kör enkelinfusion numera på sina hefe

www.bryggradio.com

Kenneth skrev:

@megen, det har jag provat och det hjälper inte.
Har aldrig haft klarningsmedel i en veteöl.

Hej

Såg inte ditt inlägg.

Eftersom jag alltså dom senaste åren fått dåligt skum, så tänkte jag att bara ha en 5 min proteinrast och sedan med stegmäskning på plattan nå  66 c så snabbt bara min spis klarade av. Det tog med färdigt resultat för länge Tycker att Kennets tanke med kokinfusion samtidigt med platta låter väldigt bra, man bör med det komma till sockerrast mycket snabbare än med vanlig stegmäskning på platta.

Temp från 50-66 med 20 liter mäsk tar sin lilla tid, skall testa detta till hösten.

Klarningsmedel/protaflock använder jag aldrig, och om så, absolut inte i en veteöl, så mycket kan jag i varje fall.

Bo

Thomas Fransson skrev:

Undrar om det är genomförbart att syrarasta en mindre del av maltgivan o dekokta den o så ner i mäsken...
Får för mig att det stod i boken brewing with wheat att tom tyskarna kör enkelinfusion numera på sina hefe

Jo det skulle kunna vara en variant att ta till exempel en tredjedel å göra en syrarast på.
De andra två tredjedelarna mäskas då in direkt till försockringsrasten.

Man vill ju komma åt ferulasyran som jästen senare metaboliserar till 4-vinyl guaiacol som ger den typiska kryddnejlikatonen.
Eller "fuskar" tyskarna med syramalt?

Kenneth skrev:

Man vill ju komma åt ferulasyran som jästen senare metaboliserar till 4-vinyl guaiacol som ger den typiska kryddnejlikatonen.
Eller "fuskar" tyskarna med syramalt?

Precis, frågan är om vete och kornmalt är lika benägna att producera ferylsyran, någon som vet?

www.bryggradio.com