Dåligt skum
Hej
Jag har dom senaste, åtminstånne 7 år fått allt sämre skum på mina veteöl. Jag brukar göra veteöl 2 ggr/år, så därför så kör jag hela "kitet" från syrarast- utmäskning, alltså från ca 40 c- 78 c via stegmäskning. Det tar sin lilla tid. Försöker hålla proteinrasten kort.
Min sista vete = 78 % vete, 22% pilsnermalt, WLP 300.
Det verkar att ju mer vetemalt jag använder desså sämre skum. I slutet av 90-talet samt dom första åren av 00-talet så fick jag så mycket skum att det var svårt att tömma flaskan inom hyfsad tid, jag tycker oxså att det var mer skum i dom tyska system vete bolagsölen.
Nu förtiden är det inga problem att snabbt fylla en öl från Weihnstephan samt erdinger.
Kan det vara så att vetemalten under 10-talet har blivit mer modifierad så att dom komersiella bolagen dom gör ju öl för försäljning, med att vetemalten kanske kan direkt gå till infussion i stället för den gamla stegmäskningen?
Kan du minska mäskningen med 40 minuter samt gör miljoner liter, det blir en enorm kostnadseruduktion.
Skummet kanske blir bättre med en infusionsmäskning, vad tycker ni som brygger veteöl, det kanske är jag som gör något fel?, Men jag fick ju skum tidigare.
Ölet smakar mycket gott, banan m.m, så det är inte smaken som har ändrats.
Bo