1 Senast ändrad av Techno (2013-06-23 00:34:19)

En god kålpudding (4 pers eller 2 st hungriga)

Hej

Ett stort kålhuvud, 0,5 paket färdig risgrynsgröt, 500 g bland, eller fläskfärs (dom lärda strider vilken färs som är bäst, jag kör varannan) 2-3 bunkar. OBS det kan bli lite stökigt/kåldelar som kommer på golvet

Dela kålhuvudet i 4 delar, skär bort stocken på delarna, en vass kniv är alltid bra att ha, skär varje fjärdedel i i strimlor, hacka/skär sedan dom i hyfsat små delar.

Värm en stekpanna med en ordentlig klick smör, när pannan är varm pytsa i en 1/4 dels kålhuvud, låt kålen bli hyfsad brynt, det tar sin lilla tid, mot slutet häll på en ordentlig klick sirap (jag använder ljus) när du tycker/ser att kålen är lite färgad, häll över den i en bunke. Bryn resten av kålen som du gjorde den första gången.

Nu har du en bunke med brynt kål. Nu tar du fram din färs, kryddar den med salt, vit/svartpeppar, samt din favvokrydda. En del tuffingar använder tacopulver, du gör som du vill.

Ta sedn 1 tärning köttbuljong, lös den i ca 4 dl kokvatten, låt den bli ordentligt mixad. Ta sedan ca 1/3 del, gärna lite mindre, av den färdigkokta risgrynsgröten, resten fryser du.

Mixa färsen med kryddor samt buljong, färsen skall vara rätt så lös samt gröt ordentligt.

Nu till den stora skillnaden emot kokböckerna: Kokböckerna säjer lägg allt i olika lager: NEJ. Den bästa kålpuddingen blir om du häller den blandade färsen direkt i den brynta kålen,  blandar allt sakta men ordentligt i några min.

Sedan så lägger du mixen i en långpanna vars storlek beror på puddingens storlek.

Innan du sätter in puddingen i ugnen någon fals under mitten, så har du ställt in tempen på ca 240-250 c, stoppa in puddingen i ugnen, sänk tempen till 200c. I ugnen i ca 50-60 min. Det är lite svårt att säja exakt tid, håll koll på p
uddingen mot slutet.

Fördelen med denna kålpudding är mixandet av färs samt kål.

Smakar sommar med kokpotatis samt egengjord lingonsylt (lingonsyltrecept kommer mot hösten, en god citronsaft kommer snart)

Bo

Obs. Inlägget skall nog till tråden mat, sorry

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20