London ESB Ale jäst (Brewer's Choice 1968 Activator)

Är totalt nybörjarbryggare. Har läst på och försökt snappa upp så mycket som bara är möjligt en tid. Hittade ett recept som jag tyckte lät intressant och beställde hem ingredienserna. Jästen var daterad drygt tre månader innan, så jag tänkte att den behöver nog få några dagar på sig att starta.
"Knäckte" innerpåsen 4 dagar innan bryggdagen. Efter några timmar hade påsen svällt upp. Fick lite småpanik och var rädd att jästen skulle hinna dö innan bryggdagen. Gjorde då en liten förkultur för att hålla jästen levande och få den att föröka sig. Gjorde förkulturen i en gryta, så kunde inte få något hum om hur aktiv den var, men det "knastrade" om den i alla fall.
Jag bryggde i fredags, och räknade nästan med att jäsningen skulle kommit igång inom något dygn. Idag, fyra dygn efter, har jäsningen fortfarande inte kommit igång!
Vad kan ha hänt? Är detta en svår jästsort att få igång? KAN det ta flera dagar, eller kanske en vecka, innan det kommer igång?

Sv: London ESB Ale jäst (Brewer's Choice 1968 Activator)

Nej den brukar inte vara känns för att vara segstartad. Hur stor kultur gjorde du? Vilken temp hade vörten respektive jästen vid Pitch?

Jag gjorde en kultur på 0,5L vatten och 1dl flytande maltextrakt.
Ca 20-21 grader.
Är det möjligt att jästen hunnit dö innan den kom i förkulturen? Det tog nog ca ett dygn från att jästpåsen svällt upp.

wicing skrev:

Gjorde förkulturen i en gryta, så kunde inte få något hum om hur aktiv den var, men det "knastrade" om den i alla fall.

Knastrade, fårstår jag inte riktigt.

Jag skulle börja med att se om locket är tätt.
Har du hink med vattenlås, ställ något på locket så att du ser att vattennivån trycks upp i låset, vänta någon timme
och se om nivån i låset "jämnat ut sig", då har du troligtvis läckage någonstanns.

Jag har haft inaktivitet i 1,5 dygn med nämnd jäst, så jag har också haft en trögstartad.
Men eftersom din påse svällde på ett par timmar verkar den vara i gott skick och ska inte ta 4 dagar.

Så antingen läckande hink eller så har du lyckats döda jästen på något sätt.
(Jästen dör inte i påsen). Kan det vara så att du inte skakade påsen ordentligt innan du pitchade den i förkulturen?
Om så, så stannade nog det mesta av jästen kvar i påsen.

Mätte du OG så kan du mäta SG och se om det är någon som tuggar socker i hinken.

/Fredrik

Ale Bundy skrev:

Småländska ordval stämmer kanske inte alltid överens med resten av landet.  smile
Vad jag menade är att man HÖRDE att det bubblade lite smått. Vätskan var således inte helt stilla.

Tack för tipset om att ta ett SG-prov. Tänkte inte så långt. Dessutom visste jag inte om jag vågade öppna jäskaret och exponera brygden för luft.
Men jag lossade i alla fall på locket och mycket riktigt bubblade det lite lätt däri. Jag tog för skojs skull ett prov och läste av 1020. FG låg på 1050. Brygden doftar och smakar av både jäst och alkohol, så jag antar att allt är ok?
Det verkar ju vara som du säger, Ale Bundy, att karet inte är tätt. Detta gör ju det lite knepigt att veta när jäsningen är färdig. Går det att uppskatta ungefärligt återstående tid med tanke på hur FG såg ut och hur långt det har hunnit på 5 dygn? Gör det något att vänta lite längre "för säkerhets skull"? Finns det risk att jästen hinner dö innan tappning så att kolsyrejäsningen inte kommer fungera?

6 Senast ändrad av Ale Bundy (2013-01-17 12:58:49)

wicing skrev:
Ale Bundy skrev:

Småländska ordval stämmer kanske inte alltid överens med resten av landet.  smile
Vad jag menade är att man HÖRDE att det bubblade lite smått. Vätskan var således inte helt stilla.

Tack för tipset om att ta ett SG-prov. Tänkte inte så långt. Dessutom visste jag inte om jag vågade öppna jäskaret och exponera brygden för luft.
Men jag lossade i alla fall på locket och mycket riktigt bubblade det lite lätt däri. Jag tog för skojs skull ett prov och läste av 1020. FG låg på 1050. Brygden doftar och smakar av både jäst och alkohol, så jag antar att allt är ok?
Det verkar ju vara som du säger, Ale Bundy, att karet inte är tätt. Detta gör ju det lite knepigt att veta när jäsningen är färdig. Går det att uppskatta ungefärligt återstående tid med tanke på hur FG såg ut och hur långt det har hunnit på 5 dygn? Gör det något att vänta lite längre "för säkerhets skull"? Finns det risk att jästen hinner dö innan tappning så att kolsyrejäsningen inte kommer fungera?

Då verkar den göra vad den ska, så låt den göra klart.
Ge den 1 vecka till och kolla SG igen, sen efter ca 3 dagar kolla igen om det sjunkit ytterligare, om inte så har den nog gjort sitt. Det är svårt att säga hur lång tid den har kvar att jäsa.
Jag har själv hetsat många jäsningar, men gör numera inget alls förrens efter 2-3 veckor.
Man bör väl i regel inte lyfta på locket om inte (som i detta fall) speciella omständigheter råder.
Så skaffa tappkran till nästa bryggning om du inte redan har det.

/Fredrik

Ok. Tack för tipsen. Men finns det ingen risk att kolsyrejäsningen sabbas om man väntar för länge?

wicing skrev:

Ok. Tack för tipsen. Men finns det ingen risk att kolsyrejäsningen sabbas om man väntar för länge?

Beror på definitionen av "för länge" men korta svaret är "nej". Räcker med en jästcell för att den ska kunna bli två, fyra osv. Så även om du skulle vänta ett bra tag (typ en månad) så kommer det att finnas tillräckligt med jästceller för att kunna kolsyrejäsa.

Sen ju färre jästceller det finns, desto längre tar själva kolsyrejäsningen. 3-4 veckor är inte onormalt.

Kanon. Då vet jag. Tack för hjälpen.

Hej

I princip samt i teorin håller jag med doktorn. För det mesta så blir det kolsyra. Men..., jag har genom alla år jag bryggt, mer än 15 år, råkat ut allt för många gånger att det inte blivit kolsyra, trots tillräcklig prime samt väntan. Det kanske är 10 % av alla mina bryggningar som inte blivit kolsyrade, själv så tycker jag det är för många för att känna mig riktigt bekväm med det.

Sedan 6-7 år tillbaka tillsätter jag alltid ca 1 g torrjäst till primen, och efter jag började med det så har det alltid blivit en ok kolsyra.

Att ha en lager i 0- -2 c i 10-12 veckor och sedan lita på att det finns tillräckligt med jäst kvar för kolsyrning, nej den chanstagningen tar då inte jag.

Det extra grammet torrjäst är ju en försäkring, finns det tillräckligt med jäst i ölet så är det ju ok, finns det det inte så fixar det extra grammet kolsyran. Se bara till att inte tillsätta en jäst med högre utjäsning för kolsyran än den du hade till primärjäsningen, för då kan det bli för mycket kolsyra samt även, om du har otur granater.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Se bara till att inte tillsätta en jäst med högre utjäsning för kolsyran än den du hade till primärjäsningen, för då kan det bli för mycket kolsyra samt även, om du har otur granater.

Bo

Ok. Vad bör jag i så fall använda för typ av jäst till kolsyrejäsningen? Humlegården har ju en "Safbrew F2 jäst för kolsyrejäsning". Duger denna, eller bör man använda en jäst avsedd för primärjäsning?
Kan man förresten, om man har en torrjäst att tillsätta innan flasktappning, återförsluta denna och använda ur samma påse vid nästa bryggning?

wicing skrev:
Techno skrev:

Se bara till att inte tillsätta en jäst med högre utjäsning för kolsyran än den du hade till primärjäsningen, för då kan det bli för mycket kolsyra samt även, om du har otur granater.

Bo

Ok. Vad bör jag i så fall använda för typ av jäst till kolsyrejäsningen? Humlegården har ju en "Safbrew F2 jäst för kolsyrejäsning". Duger denna, eller bör man använda en jäst avsedd för primärjäsning?
Kan man förresten, om man har en torrjäst att tillsätta innan flasktappning, återförsluta denna och använda ur samma påse vid nästa bryggning?

Hej

För att undvika missförstånd så skriver/menar jag att man absolut inte måste använda extra jästtillsats för att få kolsyra, som jag skrev, jag, har genom åren råkat ut för ca 10 % av mina öl som inte blivit, tillräckligt till ingen kolsyra alls.

Det har varit från veteöl som skall ha en hög co till starka öl som naturligt har svårt att få en kolsyra beroende på att jästen blir slö i hög alchalt, till "normala" ales/lager med ca 5 vol %.

När jag på regulär bas började tillsätta extra jäst så har jag alltid fått kolsyra dom senaste 5-7 åren, alltså en extra försäkring.

Jag brukar ha nottis som min husjäst, så den använder jag som kolsyrajäst

Vid tyska weizzen så använder jag  Wyeast 3068 som jag gör förkultur på, brukar spara 10 % av kulturen och använder den som CO boost.

F2 har jag aldrig testat, 2-7 g/100 liter, då måste du nog ha en ok våg, men säj att du använder 4 g/100 liter och har 25 liter, så då behövs det ca 1 g, samma som jag använder till mina 25 liter.

Jag har för mig att en öppnad påse måste användas inom 3 dagar, jag har aldrig återanvänt en öppnad påse, känns lite sorgligt att slänga en öppnad påse, men jästen är ju trots det minsta i pris. Kanske någon här på forumet har sparat en öppnad påse en längre tid.

Bottomline: Testa dig fram, får du reperbar kolsyra på det mesta du brygger, så fortsätt utan jäst, men börjar det svaja med kolsyran, tillsätt 1 g.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har ingen jäst hemma att tillsätta, så denna gången får det bli att hoppas på det bästa. Tänkte mest så att jag vet tills nästa gång vad man behöver använda i så fall.

Det ska bli spännande att se hur det här blir. Har bara testat ett par coopers-satser enligt deras instruktion (med socker och lågkvalitéjäst) tidigare och det blev inge vidare resultat någon av gångerna kan jag säga. :S

Tappade på flaskor igår kväll. Fg hamnade på 1011. Om jag förstått det hela rätt,med ett OG på 1050 borde jag väl hamna på ca 4 viktprocent, dvs ca 5 volymprocent ii alkoholstyrka?

Jepp.

En sido-fråga när det gäller just Wyeast 1968 ESB.

Vad är det som hindrar att man jäser hela ölet med magnetomrörare? Det rekommenderas ju att man rör om lite i vörten för att den flockar så extremt enligt produktbeskrivningen. Att man skulle syresätta/oxidera ölet tror jag inte riktigt på. Det borde bildas rejäla mängder tung koldioxid ganska omgående om man gör en hyffsad förkultur.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Den här jästen KAN inte behöva hjälp med omrörning...

http://www.youtube.com/watch?v=5a1_Ik2DvQg

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Jag gillar verkligen hur den där jästen uppför sig. Så jäkla freaky.