Maltkrossning

Har en fundering ang maltkrossningen.

Vi kör med en gammal kaffekvarn, en sån där som man körde kaffe bönor igenom som stod i gamla lanthandlaraffärer.

den krossar snabbt men jag tycker det kan bli lite för mycket mjölaktigt.

Får man ut bättre av malten om den inte blir mjölig?
Den krossen som humlegården säljer blir det mjöligt även i den?

Thomas

Sv: Maltkrossning

En del mjöl är inga problem, det man vill är att behålla maltskalen så intakta som möjligt och "knäcka" "inkromet"
Det ger en jämnare och luckrare maltbädd som förbättrar lakningen och förhoppningsvis effektiviteten.

http://www.howtobrew.com/section3/chapter17-1.html
http://3.bp.blogspot.com/_7Ue6KBH0xVw/S94u85jMxrI/AAAAAAAABpQ/ZLHaeWPwvr4/s1600/Good+Looking+Crush.jpg

Så beroende på mekaniken i er kaffekvarn...
Humlegårdens kross gissar jag att du tänker på valskrossarna? Dom är gjorda för att knäcka kornen medan andra typer av krossar och kvarnar är byggda för att mala kornen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har oxå en gammal kaffekvarn och brygger med BIAB metoden, så för min del gör det inte så mycket att det blir mjöligt då jag inte behöver så mycket lakbädd.
Ett tips kan ju vara att köpa krossad malt och göra 2 bryggningar, en med hemkrossad malt och en med köpelrossad så får ni jämföra resultatet

Salle

Vet inte har precis fått hem min husqvarna men jag undrar om det inte blir bättre om man blötlägger malten först? Eller underlättar det bara för skalet?

5 Senast ändrad av olefattguy (2012-12-30 10:27:40)

Har testat att blötägga - eller snarare fukta - malten innan jag krossade den i min antika spannmålskvarn som funkar enligt samma princip som en Corona, dvs två skivor snurrar mot varann med kornen emellan. Det enda jag märkte var att det klumpade ihop sig emellan skivorna. Ingen skillnad på skalen alltså för min del.
Jag kör också BIAB och bekymrar mig inte så mycket för mjölet.
Det blir i slutändan lite mer fällning i jäshinken.

Tror att vi har löst det, vi skruvade isär den lite & det gick att få isär skivorna som mal så att det blev gövre
och vi gjorde en bryggning idag och fick ut bättre. Högre og och mer vört.

Tack för era svar
Thomas

Upptäckte precis att lite av malten jag fick hem var helmalt. Har ingen kross hemma dock. Hur blir malten i matberedaren eller liknande? (Har för mig att ha hört att det inte är någon vettig lösning då meningen är att malten ska krossas, annars får man inte samma smak eller liknande?) funkar det bra att köra med en mortel? Det är ganska små mängder (ca 0.2-0.5kg malt) som ska krossas och har egentligen ingen brådska.

Öl, livets källa till lycka.

I början av min bryggkarriär, innan jag hade köpt en kross (typ mina första två bryggningar, maltkross var bland det första jag skaffade, efter vörtkylare) så blitzade jag specialmalten i en blender. Enligt mina anteckningar var det inga problem, men då var ju kanske 80-90% av malten köpt krossad direkt från Humlegården. Mortel funkar säkert också, men jag har själv inte handled nog för att mortla 500g malt...

Think globally. Drink locally.

Jag vet folk som lagt malten mellan två bakhanddukar och kör loss med brödkavel. prova det.
annars funkar matberedarn också.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Goblintroll skrev:

Jag vet folk som lagt malten mellan två bakhanddukar och kör loss med brödkavel. prova det.

Det har jag provat. Det funkar inte. Eller ja, det kanske funkar men ansträngningen är enorm. Då är nog morteln att föredra.

Think globally. Drink locally.

Goblintroll skrev:

annars funkar matberedarn också.

Lägga mellan två handdukar och banka med köttklubban kanske är en bättre ide? Hört att malten blir för mjölig om man kör med matberedare... Annars gåre bli morteln. big_smile

Öl, livets källa till lycka.

Gammal tråd kanske, men bättre sent än aldrig!
Kör själv med en stavmixer på 300W i en vanlig plastbunke med en kökshandduk över som jag "knyter" runt mixern! Trycker ner mixern och upp och jobbar mig runt i bunken! Kvalitén varierar, allt blir inte "krossat" och en del paritet blir lite mjöligare, men tar man en titt under duken så får man hyfsad koll ändå! Funkar tills man fixat en riktig kvarn/vals tycker jag allt!

Ho som spyr eller skiter på väg till gillet böte halv tunna öl, sker det i gillestugan, böte han en hel tunna.