Hjälp mig att humla min IPA!

Hej!

Jag har främst bara bryggt Brown-ales, stouts och porter förut, och på Onsdag är det dags för min första IPA. Malt har jag bra kollpå, men humlet (och framförallt hur man kombinerar olika sorter) är jag kass på. Jag ska brygga på en bas av Pale-Ale malt och en gnutta karamellmalt, 5-6% alkohol.

Här är vårapreferenser;
Jag gillar Perle väldigt mycket, och min medbryggare (Hembryggaroskuld) älskar Cascade och Challener. Jag gillar inte när det är för mycket citruston somhelt tar greppet, men gärna blommig beska. Beskan i Northern Brewer är jag inte superförtjust i.

Följande humlesorter har jag hemma (Men behöver givetvis inte alls ha med så många olika);
Perle
Challenger
Styrian Golding
Fuggle
Target
Cascade
Nothern Brewer

Någon IPA-guru som kan rekomendera humlesorter som passar fint ihop? Vilka ska man ha som smak-, bitter- och aromhumle (Samt ev.torrhumling)?
Ytterst tacksam för förslag!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Hjälp mig att humla min IPA!

Jag är ingen IPA-guru, men kan tycka till lite ändå i väntan på experterna:
Jag antar att du tänkt göra en brittisk IPA (själva ur-IPAn)?

Nuförtiden har Amerikanska IPA:or tagit över så mycket av själva IPA tanken att jag automatiskt tänker på C-humle (Cascade, Citra osv) när jag tänker IPA. Men jag svamlar, låt oss återgå.

En klassisk brittisk IPA innehåller troligen klassiska brittiska humlesorter, och det har du väl några; Fuggle, Challenger, Target.

Styrian Golding räknar nåt slags släktskap med Fuggle men är lågalfa (= oekonomisk att ha som bittergiva) och kommer från Slovenien.
Perle är tysk och används mest i Lageröl tror jag, men man kan ju testa! Northern Brewer, ursprungligen brittisk men odlas lite varstans och kallas i Tyskland t ex för NordBrau eller liknande, anges ibland som ersättning till Perle, så jag antar att de påminner om varann nånstans.

Cascade är en C-humle och troligtvis lite för citrusig för din smak, även om också denna lär ska ha släktskap med Fuggle.

Som bitterhumle kan du välja mellan Challenger och Northern Brewer (kanske en mix?), men Challenger verkar ligga bättre till hos er samtidigt som du inte gillar NB nåt vidare, så ...Nu är inte Fuggle min egen favorit, men den är jädrigt typisk i brittiska ales, så den borde användas! Vanligtvis ganska lågalfa så använd den mot slutet av koket för smak och arom.

Kanske knorra till det vid flameout med en rejäl giva Perle eftersom du gillar den, så har ni båda fått med varsin favvo?

Torrhumling är viktigt och varför inte en mix. Gå på Fuggles igen för typiskhet och lägg till nån mer, efter eget huvud.

Se där ett misch-masch som är helt otestat och bara går på egenskaper "på papperet"!