1 Senast ändrad av MightyNebula (2012-10-02 07:36:06)

Dom Två Första!

Hejsan hejsan!

Ska äntligen brygga mina två första helmalts bryggningar och skulle bli super glad om någon skulle orka gå igenom mina recept och ge mig lite erfarna tankar om den eventuella karaktären på ölen. smile Har ju såklart själv en bild på hur det kommer smaka men med bara två tidigare extraktölar som bakrund känner jag mig inte så säker. sad

Ipa: OG 1,064 ABV 6,5 IBU 70                                                           

Viking Malt:                                                                                           
Pale ale        2,5KG                                                                             
Crystal 100   0,5KG                                                                             

Humle:                                                                                               
Simcoe     15g    60min                                                                       
Cascade   10g    30min                   
Cascade   5g      15 och 5 min                                                             

DryHop Med båda Humle sorterna 5g vardera.                                     

Jäst: WLP013                                                                                     

Beräknas bli 10liter                                                                           

Julöl: OG 1,080 ABV 8,2 IBU 40

Viking Malt
Pale ale       2,5KG
Crystal 100  0,5KG
Muncher       0,5KG
Choklad       0,25KG
(Castle Malting)

Humle:
Simcoe    10g    60min
Cascade   5g     30 och 5min

Jäst: WLP004

Beräknas Bli 10Liter

Ska ju såklart ha i massa juliga ting i julölen men vill mest ha koll på att det blir en bra bas.

Ge gärna feedback på jästen också, den tycker jag är svårast. sad
Kommer jag behöva en hel starter i eller räcker det med hälften?
eftersom att det bara är 10L menar jag.

Sv: Dom Två Första!

Faktum är att du nog till och borde göra förkultur på jästarna - den svagare ölen klarar sig nog på en dryg liter men den starkare diton vill nog ha två liter. Det är inte speciellt svårt att göra; sök på youtube efter t. ex. bryggradio förkultur så får du en prima beskrivning.

För att bestämma exakt hur stora förkulturer som krävs är mrmalty.com en bra site.

Några kommentarer på IPA:n:
Väldigt stor del karamellmalt för att vara en IPA. Jag skulle minska till som mest 10% av totala maltmängden.
Du har Cascade med 2 gånger vid 5 min.
Kläm i med mer torrhumle, dubbla till tredubbla som minst.

För IPAN: Fläska på med mer torrhumling och släng in en fet dos vid 0min med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Är det bara jag som funderar varför du ska ha en engelsk jäst stam till en IPA med uteslutande amerikanska humle? Jag är inte för mångkultur så det kanske är mitt fel?

Aha mera torrhumlig alltså. smile Jo Förkultur tänkte jag absolut göra men tänkte att det var lite mycket med en hel till varje öl.

Jo jag kan förtydliga jästvalet, Eftersom jag inte har någon erfarenhet så vet jag så klart inte hur det kommer smaka och därför läste jag på alla whitelabs
jästar och hittadet två som jag tyckte verkade bra i bidragande smak, alkoholtolerans och temperatur på jäsningen.

Angående karamellmalten. Hur skulle karaktären bli om man bara tänker på malten? Har också tänkt att det kanske är för mycket.

7 Senast ändrad av Nanobryggaren (2012-10-03 07:20:05)

Hej Nebula!

Kul att du ska köra helmäskning för första gången. Det är helt klart mer tidskrävande, men också väldigt mycket roligara än satsbryggning.

Mankang har en poäng i att det är en lite väl stor andel karamellmalt i IPAn. En amerikansk IPA, vilket jag antar är vad du siktar mot med tanke på valet av humle, är ju en öltyp där humlen normalt ska spela första fiolen. Risken med den stora mängden Crystal 100 är att din IPA kan bli lite väl brödig och maltdominerad i smaken. Den lär även bli rätt mörk i färgen, men det kanske är avsiktligt? Jag hade personligen minskat en aning på karamellmalten eller valt en betydligt ljusare variant i stil med Carapale som man kan använda i högre doser.

När det kommer till humlen är jag helt inne på Chubbs linje. Mycket mer humle på slutet, gärna i flera stora givor från 20 minuter och framåt. Och dra på rejält med torrhumle, gärna 25-30 gram.

Den första helmaltsölen jag bryggde var en amerikansk singelhop-IPA med recept av krunchie här på forumet (Det receptet ska du ha credd för krunchie! big_smile). Det blev en grymt lyckad öl, med fruktig smak och arom, som jag säkert kommer brygga igen framåt våren.

Receptet har du här: Krunchies - Amarillo Continous IPA
Kolla tiderna för humlegivorna och vilka mängder som används.

Vad gäller jäst kan jag inte annat än att rekommendera dig att använda torrjäster. Jag vet att det är många här som i alla lägen föredrar våtjäst som för det mesta måste förkultiveras, men själv tycker jag att torrjäster funkar alldeles utmärkt.

Fördelen med torrjäster, förutom att de är billiga, är att du slipper allt jobb och slabb med förkultur. Till din ipa recommenderar jag Safale US-05, som för övrigt lär vara samma stam som American Ale 1056 från Wyeast. Det är min husjäst för alla öl i amerkansk stil och den har hittils aldrig gjort mig besviken. Jag upplever det som att den accentuerar humlesmakerna och det är ju precis det man önskar i en IPA.

Till julölen skulle du istället kunna använda dig av nottingham om du vill köra på torrgäst. Det är en brittisk stam som jäser rent och väldigt snabbt. Tilläggas kan att båda torrjästerna har hög alkoholtolerans. US-05 klarar runt 10% och nottingham upp mot 12%.

Uppdatera gärna hur det går och när ölen är drickfärdig, hur resultatet blev.

Lycka till!!!

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Håller med förgående talare. Du skall kanske inte ta hela klivet på en gång utan börja med torrjäst. Så slipper du förkulturer också.

Ett tips angående kryddor är att vara väldigt försiktig. Det krävs väldigt lite för att få väldigt mycket smak. Kan direkt avråda från kryddnejlikan med tanke på din volym. Ingefära är en annan krydda att vara mycket försiktig med.

Angående IPA är det som andra varit inne på väldigt mycket och mörk karamellmalt. Mitt förslag är carared, den är lagom mörk för en ipa tycker jag. Ca 6-7 % kan du ta i.

Sedan undrar jag inte om du skall investera i ett bryggprogram, typ BeerSmith? Och du skall kanske börja med en APA (American Pale Ale) istället så då får lite koll på läget och din effektivitet (mur bra du är på att ta upp sockret ur malten). Första bryggningen har en förmåga att inte gå jättebra så det kanske är onödigt att slå på stort direkt?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Nanobryggaren skrev:

Hej Nebula!

Kul att du ska köra helmäskning för första gången. Det är helt klart mer tidskrävande, men också väldigt mycket roligara än satsbryggning.

Mankang har en poäng i att det är en lite väl stor andel karamellmalt i IPAn. En amerikansk IPA, vilket jag antar är vad du siktar mot med tanke på valet av humle, är ju en öltyp där humlen normalt ska spela första fiolen. Risken med den stora mängden Crystal 100 är att din IPA kan bli lite väl brödig och maltdominerad i smaken. Den lär även bli rätt mörk i färgen, men det kanske är avsiktligt? Jag hade personligen minskat en aning på karamellmalten eller valt en betydligt ljusare variant i stil med Carapale som man kan använda i högre doser.

När det kommer till humlen är jag helt inne på Chubbs linje. Mycket mer humle på slutet, gärna i flera stora givor från 20 minuter och framåt. Och dra på rejält med torrhumle, gärna 25-30 gram.

Den första helmaltsölen jag bryggde var en amerikansk singelhop-IPA med recept av krunchie här på forumet (Det receptet ska du ha credd för krunchie! big_smile). Det blev en grymt lyckad öl, med fruktig smak och arom, som jag säkert kommer brygga igen framåt våren.

Receptet har du här: Krunchies - Amarillo Continous IPA
Kolla tiderna för humlegivorna och vilka mängder som används.

Vad gäller jäst kan jag inte annat än att rekommendera dig att använda torrjäster. Jag vet att det är många här som i alla lägen föredrar våtjäst som för det mesta måste förkultiveras, men själv tycker jag att torrjäster funkar alldeles utmärkt.

Fördelen med torrjäster, förutom att de är billiga, är att du slipper allt jobb och slabb med förkultur. Till din ipa recommenderar jag Safale US-05, som för övrigt lär vara samma stam som American Ale 1056 från Wyeast. Det är min husjäst för alla öl i amerkansk stil och den har hittils aldrig gjort mig besviken. Jag upplever det som att den accentuerar humlesmakerna och det är ju precis det man önskar i en IPA.

Till julölen skulle du istället kunna använda dig av nottingham om du vill köra på torrgäst. Det är en brittisk stam som jäser rent och väldigt snabbt. Tilläggas kan att båda torrjästerna har hög alkoholtolerans. US-05 klarar runt 10% och nottingham upp mot 12%.

Uppdatera gärna hur det går och när ölen är drickfärdig, hur resultatet blev.

Lycka till!!!

Tack så himla mycket! big_smile precis sådant jag vill ha som feedback! En ordentligt genomgång. smile

Jo tanken med Ipan var faktiskt en maltig amber ipa med mycket beska och enligt beersmith
e det det jag kommer få förutsatt att jag gör en Light mäskning så kroppen inte blir för mycket.
Sen har jag tyvärr redan beställt då jag inte trodde någon annan skulle svara här, men jag
bytta faktiskt ut en del karamell mot carapale10 när jag beställde. smile Jästen får jag ju tyvärr
leva med men jag vill komma igång med att skörda jäst omedelbart om den smakar bra för
att jag planerat och pluggat på bryggningen så pass länge nu. smile

Torrhumlingen ska jag absolut ha mer av! tack så himla mycket!

Aha ja jag kanske borde göra några fler humlegivor, blir säkert bättre. smile

aenima skrev:

Håller med förgående talare. Du skall kanske inte ta hela klivet på en gång utan börja med torrjäst. Så slipper du förkulturer också.

Ett tips angående kryddor är att vara väldigt försiktig. Det krävs väldigt lite för att få väldigt mycket smak. Kan direkt avråda från kryddnejlikan med tanke på din volym. Ingefära är en annan krydda att vara mycket försiktig med.

Angående IPA är det som andra varit inne på väldigt mycket och mörk karamellmalt. Mitt förslag är carared, den är lagom mörk för en ipa tycker jag. Ca 6-7 % kan du ta i.

Sedan undrar jag inte om du skall investera i ett bryggprogram, typ BeerSmith? Och du skall kanske börja med en APA (American Pale Ale) istället så då får lite koll på läget och din effektivitet (mur bra du är på att ta upp sockret ur malten). Första bryggningen har en förmåga att inte gå jättebra så det kanske är onödigt att slå på stort direkt?

/Peter

Aha jag som så gärna hade sett fram imot lite kryddnejlika. sad Om jag ändå vill försöka hur mycket tror du jag ska försöka med?

Jo beersmith har jag, ville inte göra det lika komplicerat här bara. smile Super smidigt program alltså.

Tack!

Angående kryddnejliken så kan jag säga som så att vi hade i 2 st hela kryddnejlikor i 13 liter och det blev på tok för mycket. Du kan ju ta malda istället för hela men det är mycket så mängder vi pratar om. Mycket mindre än ett kryddmått...

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Jag har aldrig använt nejlika i öl. Jag tycker dock det låter lite absurt att 2st nejlikor i 13 liter ska ta över helt? Hur menar du att det blev på tok för mycket? Om man brygger glögg så har man ju i flera nävar till 5-10 liter med glögg och det smakar ju inte ENBART nejlika?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

13 Senast ändrad av Nanobryggaren (2012-10-03 21:45:02)

Kul att du uppskattade mitt inlägg Nebula. smile Vad gäller nejlika i öl, kan jag tänka mig att det kan vara lite lurigt. Jag hade dock själv, om jag nu minns rätt, i 10 kryddnejlikor i den enda julölen jag bryggt och den batchen var på 15 eller 16 liter. Nejlikasmaken tog inte över helt där, men då hade jag ju också, förutom rejäla mängder amerikansk humle, rivet apelsinskal från två apelsiner och en vaniljstång i koket.

Mitt bestående minne av den ölen var att den tagit förvånansvärt lite smak från kryddorna, vilket med största sannolikhet berodde på den relativt hårda humlingen.

Jag hade tre nejlikor i årets julöl. 13 liter, Kokade i 30 minuter. Det smakar nejlika helt klart men jag tycker nog att det är en ganska lagom nejlikasmak. Har även kryddat med kardemumma, apelsinskal, pommerans, muskot, kanel och honung. Det blev en riktigt trevlig julöl.

"beer, so much more than just a breakfast drink"

Fråga 10 bryggare och få 11 olika svar... wink

* Normalt sett så ska ett pkt flytande jäst klara 10L vört med aningen högre OG då dessa är skapta för 19L om än i underkant.
   Förutsatt att jästen verkar pigg och är färsk.

* Tumregel för humling är att tänka i gram/liter. 3g/L är generöst i moderna (västkust) mått, 5g eller mer mycket.

* Mycket humle innebär så klart även större vörtförluster så att pressa upp volymen något extra för att klara av sluthumle + torrhumle och slippa
   att buteljera 5-6L öl när det skulle varit 10L.
   Ett alternativ är så klart att koka vörten aningen koncentrerad och sedan späda den med kokt avsvalnat vatten.
   Du kommer få aningen sämre utbyte från dina bittergivor i en mer koncentrerad vört, men 70 IBU är i beskaste laget för en IPA i denna klass
   tycker jag personligen. 

* Sitt inte på ölet för länge och förvara det kallt efter kolsyrejäsning. Humlearomerna är kortvariga vänner som snart mynnar ut i en trött
   påminnelse wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Nanobryggaren skrev:

Kul att du uppskattade mitt inlägg Nebula. smile Vad gäller nejlika i öl, kan jag tänka mig att det kan vara lite lurigt. Jag hade dock själv, om jag nu minns rätt, i 10 kryddnejlikor i den enda julölen jag bryggt och den batchen var på 15 eller 16 liter. Nejlikasmaken tog inte över helt där, men då hade jag ju också, förutom rejäla mängder amerikansk humle, rivet apelsinskal från två apelsiner och en vaniljstång i koket.

Mitt bestående minne av den ölen var att den tagit förvånansvärt lite smak från kryddorna, vilket med största sannolikhet berodde på den relativt hårda humlingen.

Haha precis dom kryddorna jag hade tänkt. big_smile Tänkte att det skulle vara bra kryddor att börja med så man inte dränker smakerna första bryggningen.
Men däremot så valde jag att köra en halv Vanilj-stång 5min, 3st kryddnejlika 5min, 15g apelsinskal 5min.
Allstå bara 5min då jag fick för mig att smakerna skulle bli en aning renare men jag kan ju ha fel? Känns också alldeles för lite nu när jag såg ditt recept.
Speciellt med en öl på 80 OG och en FG på 20

Tanken med den lilla mängden var att jag skulle smaka ölen dagen innan flasktappningen och om då någon krydda inte var tillräcklig blanda i lite krydda som dragit i sprit
över natten och smaka mig till den rätta mängden. Och på så sätt förhoppningsvis få en jämnt kryddad öl med kvalitet ifrån kokade kryddor.
Har ju dock ingen erfarenhet av något så vad tror ni?

Thomas Fransson skrev:

Fråga 10 bryggare och få 11 olika svar... wink

* Normalt sett så ska ett pkt flytande jäst klara 10L vört med aningen högre OG då dessa är skapta för 19L om än i underkant.
   Förutsatt att jästen verkar pigg och är färsk.

* Tumregel för humling är att tänka i gram/liter. 3g/L är generöst i moderna (västkust) mått, 5g eller mer mycket.

* Mycket humle innebär så klart även större vörtförluster så att pressa upp volymen något extra för att klara av sluthumle + torrhumle och slippa
   att buteljera 5-6L öl när det skulle varit 10L.
   Ett alternativ är så klart att koka vörten aningen koncentrerad och sedan späda den med kokt avsvalnat vatten.
   Du kommer få aningen sämre utbyte från dina bittergivor i en mer koncentrerad vört, men 70 IBU är i beskaste laget för en IPA i denna klass
   tycker jag personligen. 

* Sitt inte på ölet för länge och förvara det kallt efter kolsyrejäsning. Humlearomerna är kortvariga vänner som snart mynnar ut i en trött
   påminnelse wink

Tack! smile hur länge tänker du att man kan lagra ölen utan förlust på arom?
Jo tanken med ölen är Mycket av allt så jag får se hur det går. smile

Hur har bryggandet gått Nebula?

Nanobryggaren skrev:

Hur har bryggandet gått Nebula?

Jo du sjukt spännande. big_smile
För det första så var det fett roligt och allt luktade så jäkla gott.
Gick väldigt bra utifrån mitt schema jag hade lagt upp dagen innan.
Väntar nu bara på att ta första smakprovet innan jag ska flaska om två dagar, har ingen aning
om vad det kommer smaka förutom frukt som man tydligt kan känna om man luktar i jäsröret.
Hade bara 15g apelsinskal i koket så jag antar att det är jästen som framkallar det mesta av
frukt lukten då den skulle ge fruktiga toner enligt Whitelabs. Har tyvärr ingen värmekontrollerad
kyl eller frys ännu så ölen har jäst i 19,7C i två veckor vilket betyder att jäsningen tyvärr överskred
2 C dom två första dagarna pga jäst-aktivitet. Så inte så nöjd med det men vad kan man göra,
nästa på önskelistan blir kyl! smile
Lyckades inte riktigt få ner tempen till pitch heller men efter några min ute på balkongen gick allt vägen.
Ölen Kallkrashar just ni i 7C, hoppas 7C räcker. Eller vad tror du?

smile

Vad kul att det gick bra. Nu har bör du dessutom haft möjlighet att provsmaka i samband med flaskningen. Kan ju säga att inget så färskt öl som dessutom är avslaget smakar överdrivet gott, men kan ge en liten föraning om hur det kommer att smaka med lite kolsyra i.

Själv brukar jag inte kallkrascha ölen alls, så vida det inte rör sig om en lager.

Testa en flaska om två veckor och se vad du tycker då.

Happy brewing!