oönskad sötma

Min senaste tråd handlade ju om humle och nu är det så att jag sippar just i detta nu på vårt senaste försök till IPA och nu har den stått i källarn, som håller 16-17 grader i ca 2 månader. Och nu har den en oönskad sötma. Den smakar jättebra men jag undrar var sötman kommer ifrån. Den påminner om Leffe Radieuse för er som provat den. Eller lite åt rochefort.

Kokade den utan lock med Northern brewer som bittergiva och cascade, saaz och perle som smakgivor. Jäste sen med Northwest Ale (Wyeast Labs #1332). Och kolsyrade med sockerlag.

Någon som har något förslag på rak arm?

MVH Tobias

Good people brew good beer

Sv: oönskad sötma

Om du kan ge lite mer detaljer kring tillvägagångssätt och recept blir det nog lite enklare.
Generellt kan man säga att hög mäskningstemperatur (vid AG då givetvis) ger ökade nivåer av oförjäsbara sockerarter som kan bidra till restsötma. Utjäsning spelar också in, vid vilken temperatur har du jäst, och med  vilken jäst och hur mycket och hur länge osv osv...

Alkoholstark? det kan juh uppfattas som söttma.

Så kan det absolut vara, då jag är ganska ny har jag inte införskaffat något att mäska på eller med utan kör direkt på keramikhällen vilket ibland resulterar i att det är svårt att hålla jämn temp och den sticker ibland upp lite högt.

Utmäskad så nära 78 grader som möjligt i 10 min.

Den är jäst med Northwest Ale (Wyeast Labs #1332) i 21grader.Bara primärjäst dock ganska länge för att få den utjäst. Och allt är skalenligt till 11 liter då receptet är gjort i beersmith.

Men det kan absolut vara mäskningen, får undersöka möjligheter till ny utrustning helt enkelt.

Vad hade du för temp under resten av mäskningen? Hur mäter du tempen? Hur säker är du på ditt värde?

Sen brukar det ju sägas att dextriner inte nödvändigtvis uppfattas som söta. I så fall kan det var jäsningen som spökar snarare än mäsktemp.

Du skriver 21 grader. Varierar tempen över dygnet?

Det ideala är en kall tempreatur vid "pitch" och sedan långsamt höja till önskad temp. Om tempen varierar över dygnet, eller om man börjar varmt och tempen sedan sjunker, kan jästen tröttna i förtid.

Har du mätt SG? Före och efter-värden är ganska viktiga om man ska hitta felkällan. Om ölen har jäst ut som den ska så kan det som jim påpekar vara alkohol eller någon annan biprodukt från jäsning. Jag har aldrig använt den jästen så jag vet inte hur den "ska" smaka.

Testa samma recept med 001/1056.

Enligt min erfarenhet är dextiner fylliga men inte direkt söta.
Har du tillgång till ex. maltodextrin etc. så är det en god ide att smaka på det. Det smakar faktiskt inte speciellt sött utan mer som ex. maltos som kan få vatten att ha samma munkänsla som grädde.

Sötman kommer oftast i kombination med en jäst med låg utjäsningsgrad eller från mängden bitterhumle som är där för att kontra maltsötman.
Det kan givetvis även vara så att jästen är vid dålig vigör och inte orkar fullgöra sin plikt utan avstannar i förtid.
(att kunna mäta ölet med med hydrometer kan spara in veckor/månader av trouble shooting)

Smakar ölet både bittert och sött så har du förmodligen en hel del för jästen förjäsbart socker kvar i ölet.
Ju kortare kolhydrat/sockerkedjor ju sötare är de. Jästen börjar med de kortaste kolhydratkedjorna då dessa är enklast för jästen att konsumera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Estimated OG var 1062 och vi fick 1060. Estimated FG var 1017 och där fick vi 1011. Temperaturen i rummet är alltid samma då det fungerar som gästrum och vi sällan har några gäster som sover över smile. Däremot så kan tempen varit hög och sedan sjunikt istället för tvärtom. 

Tackar för er input.

8 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2012-09-15 20:17:13)

1.011 är en fullt utjäst öl. Då lär det vara något annat som spökar än restsocker. Kanske jäsningen har gett biprodukter som smakar sött. Mtp att du beskriver smaken som åt det belgiska hållet så kanske det är på det viset. Temperaturen i den omgivande luftmassan och temperaturen i den jäsande vörten är inte nödvändigtvis samma. En aktiv jäsning genererar värme. Om temperaturen i rummet är 21 grader kan själva jäsningen varit ett par grader eller mer varmare. Det kan räcka för att det ska bli lite udda smaker.

Viss jäst kan också ge en viss sötma o beroende på jästemp kan denna mer eller mindre framträdande.

www.bryggradio.com

Kan väl vara vattnet åxå? Om man använder samma av allt men justerar vattnet för att mera framhäva bitterhet, så kommer viss sötma att försvinna. Jag är i precis samma sits här men på andra hållet. Ska brygga samma som förra veckan men med lite extremare....(mitt vatten kan aldrig bli extremt) vatten å malthållet. Det är väldigt stora svängningar som krävs för att man ska märka klara skillnader. Jag låg på 1:6 i föhållande klorid/sulfat, men ändå känns den ölen mer åt bitterhållet. Ställde maskinen på 68 grader i mäsken, men litar inte på rätt temp där. Tror jag tappar ett par grader inne i mäsken, vilket kommer att undersökas noggrannt nu i veckan.

Men att tweaka nån grad hit eller dit i mäsken gör ingen märkbar skillnad. Ändra stort för att lära dej. Jag har hållit på med småändringar under flera år och aldrig riktigt kommit fram till nåt. Man hinner ju glömma om det tar flera månader till man brygger samma öl igen. Själv ska jag ta tag i mina öl och brygga undan som en idiot nu så man kan få fram nåt som går att presentera. Lite jobbigt att behöva skämmas varje gång nån vill smaka. Lagom kul att folk säger att detta är nästan lika bra som bolagets......
Men brygg ofta! Mina bästa är det bara jag själv och ett litet fåtal som smakat. Tyvärr pga att jag bryggt för sällan. Och då har typ glömt hur jag gjorde..... Men jag lovar.... Ett fat sånt hade inte varat länge på krogen!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

...Men att tweaka nån grad hit eller dit i mäsken gör ingen märkbar skillnad. Ändra stort för att lära dej. Jag har hållit på med småändringar under flera år och aldrig riktigt kommit fram till nåt. Man hinner ju glömma om det tar flera månader till man brygger samma öl igen. ...

Håller med! Jag har också velat lite hit o dit med små förskjutningar, och glömt vilket som var vilket... Bättre att ta ut svängarna lite tills man fattat. Att några experiment inte blir så jättelyckade får man ta, då vet man i alla fall det till nästa gång.

Se till att föra anteckningar!

Nu vet jag inte om detta är så men jag gjorde 2 bryggningar med snarlika recept. Det första 1 paket torrjäst och fick en öl med belgisk touch. Det andra med 2 paket torrjäst som rehydrerades ordentligt. Ingen belgisk touch.
Båda jäste ut.

Nu var det som sagt skillnader i recept, OG och jästemperatur (visserligen jäste den första kallare)

Kanske kan stressad jäst ge en sötma?

Följ mina första steg som hembryggare
http://m1cke.wordpress.com

På tal om "belgiska öl" så är det ett bra exempel på öl som har en initial sötma men en torr lätt avslutning.
Estrar, alkoholer etc. kan helt klart uppfattas som sött.

www.bryggradio.com