Prime vid lagerbryggning

Hej

Prime mängden beror ju på tempen i ölet som skall flaskas. Jag primärjäser min lager vid säj 11 c.

Jag tappar om och fortsätter vid 11 c. Sedan vill jag ha en diacetyl reducering så dom sista dagarna ökar jag tempen till 15 c för att uppnå det samt att få ett "utjäst" öl

När jag skall räkna på mängden primesocker för flaskningen vid vilken temp skall jag räkna på ?

11 c eller dom sista dagarnas 15 c?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Prime vid lagerbryggning

Du ska räkna på vilken den högsta tempen ölet har haft efter jäsningen är.helt färdig och du primar. Det är den tempen som avgör hur mycket kolsyra som är löst i ölet. Om du höjer till 15 grader så är det den tempen som gäller.

Techno skrev:

Hej

Prime mängden beror ju på tempen i ölet som skall flaskas. Jag primärjäser min lager vid säj 11 c.

Jag tappar om och fortsätter vid 11 c. Sedan vill jag ha en diacetyl reducering så dom sista dagarna ökar jag tempen till 15 c för att uppnå det samt att få ett "utjäst" öl

När jag skall räkna på mängden primesocker för flaskningen vid vilken temp skall jag räkna på ?

11 c eller dom sista dagarnas 15 c?

Bo

Bo eller ska jag säga Techno??? Skaffa dig fat så slipper du bekymmra dig om sådana saker. smile

Det finns väl en viss tidsfaktor också. Har man bara gjort en kort temperaturhöjning finns det säkert lite mer kolsyra kvar i ölet än tabellerna visar för den högsta temperaturen. Bäst är kanske att bara välja en metod (lägsta temp el högsta temp) och skruva upp eller ner mängden socker beroende på resultat.

http://bistron.tumblr.com/

+1 för både Brandemannen och Macchiato. Jag skulle räkna på 15 grader men lite i underkant. Men jag tycker bättre om för lite kolsyra än för mycket. Formlerna bygger på en förenklad bild av verkligheten och i slutändan är det erfarenhet som gäller. Det är svårast första gången man provar ett nytt sätt att brygga på, å andra sidan är det ju en del av nöjet med att vara hembryggare.

Finns en annan aspekt på det åxå. Serveringstemperaturen. Om den är lite hög så försvinner mycket av kolsyran i en överkarbonerad öl vid upphällning och kan ge en platt öl. Tillochmed kan en i underkant karbonerad öl ha mer kolsyra i glaset.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house