1 Senast ändrad av lunnsen (2012-07-19 16:29:19)

genomträngande alkoholsmak....

provade göra något som skulle föreställa en barelywine.... den har iof bara stått en vecka på flaska.... men alkoholsmaken är väldigt kraftig.... har ändå rätt mycke humle i den.... kanske inte spelar någon roll.... någon som vet hur man kan dölja alkoholsmaken utan att minska på ABV:n? kan det ha något att göra med FG? 1010?

Im so HoppI

Sv: genomträngande alkoholsmak....

Jag skulle tro att du var alldeles för otålig. Alkoholstarkare brygder (inte för att jag gjort nån själv) kräver väl i regel längre lagring?

http://foodheadbrewery.blogspot.se

3 Senast ändrad av rutgersson (2012-07-19 17:55:56)

Usch ja, en vecka är på tok för kort tid. Det hela sätter sig lite och smälter samman efter hand.
När är svårt att säga, men vänta åtminstone tre månader, hellre sex, innan du tar en till flaska och vänta sen ytterligare ett halvår innan du tar nästa (typ). Då kommer alkoholen ha lagt sig lite.

Hur ser receptet ut och vad hade du för OG? 1010 låter väldigt lågt för en barley wine, såvida du inte hade stora mängder socker. Håller med ovanstående skribenter om att du ska ge det lite tid, men en misstanke kan ändå vara att du har jäst lite för varmt och därmed fått lågt FG och obehagliga alkoholtoner på köpet.

5 Senast ändrad av Techno (2012-07-19 21:02:20)

Hej

Vad var ditt OG? Jag bryggde i våras en DIPA, med ett OG på ca 80 samt ett FG på 13, då hade jag ca 5 % socker, en dipa skall ju ha ett rel lågt FG för en hyfsad drinkabilitet.

Det tog ca 1 månad innan ölet var ok att dricka, efter ca 7 veckor så var det hyfsat, starka öl tar sin tid

En barlywine skall väl ligga lite högre angående FG. Men efter 1 vecka, herregud, för att få en barleywine att smaka  ok får du nog vänta minst 4 månader, många fina barlywine som knipit priser har legat på flaska i 12 månader.

Ett tips: Glöm ölen i 6 månader, smaka en flaska på julafton och döm den då.

Ett tips till: OG*0,2-0,25 och du har ett hyfsad FG.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Temperaturkontroll under jäsningen i kombination med rätt mängd jäst o du har lika stor kontroll över den jästrelaterade smakprofilen som du har över smakprofilen från maltsammansättning o humlegivor. , Om du inte kontrollerar jästen så lever den rövare o beter sig som pippi långstrump.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Techno skrev:

Hej

Vad var ditt OG? Jag bryggde i våras en DIPA, med ett OG på ca 80 samt ett FG på 13, då hade jag ca 5 % socker, en dipa skall ju ha ett rel lågt FG för en hyfsad drinkabilitet.

Det tog ca 1 månad innan ölet var ok att dricka, efter ca 7 veckor så var det hyfsat, starka öl tar sin tid

En barlywine skall väl ligga lite högre angående FG. Men efter 1 vecka, herregud, för att få en barleywine att smaka  ok får du nog vänta minst 4 månader, många fina barlywine som knipit priser har legat på flaska i 12 månader.

Ett tips: Glöm ölen i 6 månader, smaka en flaska på julafton och döm den då.

Ett tips till: OG*0,2-0,25 och du har ett hyfsad FG.

Bo

kommer inte ihåg og exakt...80nånting... men jag ställde den på jäsning i en garderob i 21C där stog den i nästan tre veckor..... jag provade candi socker... 800g på 23 liters kok

Im so HoppI

Den kan bli bra om du ger den tid.
En Amerikansk Barleywine jag gjorde för tre år sedan känns som den är nära sin absoluta topp nu. Mycket bättre än för två år sedan och bättre än vad den var för ett år sedan, då var den dock riktigt bra. Lite andra värden än din dock: OG 1,110 och FG 1,025. IBU 105.

Dock tycker jag FG ligger lite lågt. Ofta behövs lite restsötma och maltighet för att backa upp humlebeskan och gifta sig med alkoholen. Alkoholen kommer runda till sig men risken finns att den ändå kommer upplevas lite kärv och tunn då den jäst ut lite för mycket. Under 1,015 skulle jag inte gå i en sådan öl.