rapport från Speidelbesöket 13 juni 2012

I onsdags, 13 juni 2012, hade vi på Humlegårdens Ekolager bjudit in Speidel att komma och informera om sitt bryggverk Braumeister.

Stefan Speidel och Ralf Leukart från Speidel i Tyskland kom, och det gjorde även runt 20-30 intresserade hembryggare.

Stefan Speidel är upphovsman till Braumeister. När han var student och blev intresserad av ölbryggning funderade han på hur man skulle kunna konstruera ett automatiserat bryggverk för hemmabruk. Med en far som har ett företag som bygger tankar i stål för mejeri- vin- och bryggerinäringen hade Stefan lite bättre förutsättningar än de flesta att nå ut med sin skapelse. Det började som ett litet hobbyprojekt men är nu en växande del av Speidel Tank- und Behälterbau GmbH.

Ralf Leukart är säljaren som har ansvar för Braumeisterprodukterna.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0693.jpg
Stefan och Ralf vid Braumeister

Vi bryggde ett rököl, eller snarare två, i vår Braumeister 50 som vi på Humlegården har i vårt lilla bryggeri i källaren på Fabriksvägen i Vallentuna. För dagen hade vi burit upp den i lagerlokalen för att fler skulle få plats att se bryggningen.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0689.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0690.jpg
Recept och mäskschema

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0694.jpg
Inmäskning med åskådare

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0696.jpg
Stilstudie på Stefan vid inmäskningen

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0702.jpg
Peter lakar på det upplyfta maltöret efter mäskningsrasterna

Vi sköt upp vörtkokningen till dagen efter - ganska enkelt gjort med Braumeister eftersom det är lätt att ställa den på manuellt läge och t ex låta den hålla 70°C så att vörten inte ska komma ner till farliga temperaturer. Sedan delade vi upp den i två och gjorde en rökbock och ett vanligt rököl. Den som kommer på vår sommarölträff och 20-årsfest 18 augusti kan få smaka.

-- Svante