Snyggaste räddningen av ojämnt kolsyrad IPA?

Hej!

Gjorde en trevlig IPA men misslyckades med primningen. Hällde sockerlagen i botten på tappkärlet och dekanterade ölen ovanpå, men trots det verkar det mesta av sockret ha lagt sig i botten för när jag öppnade den sist tappade flaskan var den galet kolsyrad och smakade socker. Öppnade en flaska från tidigare i tappningen och den hade nästan ingen kolsyra alls (efter en vecka) och smakade inte socker.

Jag har alltså inget socker i vissa flaskor och massor i andra. Hur räddar man det här snyggast? En tanke är att öppna alla flaskor, hälla ölen i en jäshink och låta stå någon dag så att (nästan) all kolsyra smiter. Sedan tappar jag på nytt på flaska med samma dos socker som receptet anger. Jag inser att ölen antagligen tar upp en hel del syre i processen men jag har ingen annan idé.

Funkar ovanstående eller finns det bättre sätt?

Sv: Snyggaste räddningen av ojämnt kolsyrad IPA?

Trots låg kolsyrenivå i vissa flaskor råder jag dig till att njuta av ölet som det är. Det går så klart att hälla upp allt i en hink igen som du funderat på.
Problemet är att det precis som du antar kommer att påverka ölet negativt. Se det som att det är bättre att ha ett bra öl med lite kolsyra än ett sämre öl med med bra kolsyra.

Låt ölet stå en extra vecka, rotera flaskorna så att de som står i mitten av samlingen/backen/lådan hamnar ut mot kanterna osv.
Nästa gång du primar försäkra dig om att priminglagen är lagom blaskig för jämnare blandning i det färdiga ölet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag brukar ha en lagom blaskig lag som Thomas skriver, samt vänta tills jag har ett par liter i priminghinken med lite rörelse på ölen innan jag tappar i sockerlagen.

Hej

Inför nästa tappning.
För den som använder 33cl flaskor så har jag ofta kört med mockasockerbitar. Mockabitar ~2,1 gram.
Tvätta händerna, tag en i nypan och stoppa ner i flaskan och fyll på med öl och kapsyl, klart.
Vill man vända flaskan några varv efter en stund så är det ännu bättre koll på att sockret verkligen är löst.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken skrev:

Hej

Inför nästa tappning.
För den som använder 33cl flaskor så har jag ofta kört med mockasockerbitar. Mockabitar ~2,1 gram.
Tvätta händerna, tag en i nypan och stoppa ner i flaskan och fyll på med öl och kapsyl, klart.
Vill man vända flaskan några varv efter en stund så är det ännu bättre koll på att sockret verkligen är löst.

Mvh Raasken

Hej

Verkar va en bra metod, själv kör jag med ca 6,5 g socker/liter och får nästan alltid (stavas alltid med 2 L, ett gammalt trick) vad kan då aldrig stavas med?, en bra kolsyra Sorry, off topick, lite beroende på Matchen.

Men till verkligheten, tappar man på 33 cl flaskor så är Raaskens metod kanonbra.

Bo

Sorry detta blir en upprepning av Olle Nordin i VM 1990 , 2-1 i tre matcher

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20