Inget händer

Som det står i rubriken.
Gjorde en Wit här om dagen, 60%vetemalt 40%palemalt allt gick som smort, 40grader 10min - 50grader 15min - 66grader 60min utmäskning 75grader.
Kok 70min
OG 1.060 "utbytet låg på 83% räknade på ca:75%".
Kylde ner till 18grader via en pvv, syresatt och i med en smackad men osväld påse 3068.

Inte ett liv efter 30 timmar, öppna locket försiktigt inte ett liv på ytan, fick stora skällvan och höjde rumstemp till 20grader och strödde i en påse Munic torrjäst.
Nu efter 48 timmar så är det fortfarande inte ett liv, tittade ner i jäströrshålet spegelblank yta inte så mycket som en bubbla på ytan.

Vad är problemet, någon jäst borde väll vakna och göra något???
Hur länge kan jag vänta till det är uthällningsbart :-(
Eller ska jag ta av locket och låta den stå ute några dagar för en spontanjäst historia?????

Sv: Inget händer

Det börjar bli illa sad
Risken är överhängande att vildjäst/bakterier tar över.
Väldigt konstigt att inte ens torrjästen dragit igång!?

Hej

Jag håller med Kenneth, mycket konstigt att inte ens torrisen drar igång den, har du ändå väntat i 48 timmar, kör 24 timmar till och kolla om det blir något.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nu så här efter 55 timmar så ser det inte bättre ut, inte ett liv.

Men men, det ska alltid vara första gången för allt, har aldrig varit med om något sådant förut.

Det har alltid kommit igång på 5-12 timmar annars.

Verkar skumt, men jag har hört folk säga att det tog ända upp till en vecka innan jäsningen satt igång.. Så vänta ett tag till du.. och håll tummarna.. det är alltid frustrerande om allt jobb är 'ogjort'

När sådant här inträffar tvivlar man alltid på sina kunskaper, bara göra exakt samma en gång till fast med förkultur så man vet att jästen är pigg, skulle samma sak hända igen så är det vörten som strular.

Svårt att tänka mig att det är vörten det är fel på, smakade den en aning sött så skall det inte vara några problem att få livstecken.
Förkultur är alltid en god ide (sade han och har en på gång på spisen just nu)

Köp ett par flaskor Oud Beersel Oud Geuze och kanske en Orval eller två på bolaget imorn.
Sväng sedan förbi potatishandlaren och fiskhandlaren och bjud din käraste på moules frites i mornkväll. Slattarna slår du i jäshinken.
Frugan blir glad och du får kanske en trevlig suröl att njuta om ett par månader wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Hur går det med jäsningen?

Bo

Det smakade sött om den!!
Så här 80+ timmar så är det något som händer då vattnet i vattenlåset har flyttat sig några millimeter, tog en gravety reading 1.060 inte en pinne, börjar lukta unket ljusbrunt vatten.

JAG HAR INTE HAFT FEL PÅ UTRUSTNINGEN, GJORDE INGET ANNORLUNDA, BÖRJAR BLI FRUSTRERAD!!!! VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL????

Jag gjorde med en Wit med 2 paket av samma jäst i lördags. Och fick precis samma problem..

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

Varför inte tillsätt ett paket torrjast nu?

Jag har haft problem med wyeasts jäst under våren, samtliga har varit sega och i dåligt skick och behövt ett extra steg på omröraren.
Vet inte vad det kan bero på, men Magnus och jag har jämfört och fått ungf samma resultat påfördelat på mer än 10 wyeastpaket i vår.

Jag tror inte det var något fel på vörten. Nästa batch, se till att ha en en liten förkultur och pitcha denna vid hög kreusen (vulkanutbrott)
Håll ögonen på hur lång tid det tar för kulturen att komma igång. Jästen ska vara igång inom ett par timmar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Vid 90+ timmar gjorde jag som Herr Fransson tyckte och tog mig en Blanche de Namur samtidigt som planerna smids inför nästa bryggning , bottenslagget fick gå i jästunnan.

100+ timmar en fin vit  kreusen ca:3 cm hög.

Säkert så har trevliga fekalier eller annat fått fotfäste som smaksätter ölet men vi får se vad resultatet blir, nu får den stå någon vecka för att lugna ner sig.

Magnus Fransson skrev:

Jag gjorde med en Wit med 2 paket av samma jäst i lördags. Och fick precis samma problem..

Har din kommit igång

Spekulation:

Kan inte detta problem bero på att jästen från Wyeast är kontaminerad.. därför startar inte jäsningen.. och därför hjälper det inte om man tillsätter mer jäst.. eftersom vörten blivit infekterad?  Skulle kunna vara en del av förklaringen?

Kanske var jästen från slatten av Blanche de Namur tåligare än den extra torrjäst du tillsatte och lyckas få igång en jäsning?

Ska brygga en belgian wit med  Wyeast 3944. Det blir att smacka påsen tidigt och göra en stadig förkultur så att man förhoppningsvis slipper dessa problem.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej

Kan verkligen jäst från en flaska va tillräckligt, när en hel påse torrjäst, inte fick i gång jäsningen? Varför klarar jästen från flaskan att sätta i gång jäsningen om vörten är infekterad och inte torrjästen? Det är väl enormt mycket mer celler i en påse torrjäst än i en slatt från flaskan.

Max otur är väl om både torrjäst och flytande är kass, det skulle ju kunna förklara  att jäsningen startade med "slatten" från flaskan.

Men det lite olustiga är ju om Wyeast jästerna är i dåligt skick som Fransson har upplevt?

Bo

Tristan skrev:
Magnus Fransson skrev:

Har din kommit igång

Nej  det va inte ett liv i den så hällde ut den.

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

Det jäser på för fullt fortfarande!

Eftersom det nu jäser på riktigt av förhoppningsvig rätt sorts jäststammar, kommer det bli ofarligt att konsumera mindre mängder av den, fast det kan ha hänt att en del ovälkommna sockerätare har satt sina spår.

Är det att hålla utkik efter spår på infektioner som gäller nu??

Blir den av det syrligare slaget så tänkte jag kasta i ett hope krusbär eller anndra bär för att se var för smaker som framhävs av respektive frukt/bär.

Jäsningen har lugnat ner sig så det blev dags för sekundär.
Sedan jäsningen drog i gång på riktigt så rasade densiteten ner från 1.060 till 1.014

Halva gick till sekundär utan krusiduller och den andra halvan fick ett tillskott på färska hackade rabarber ca:8% av totalvikt, som såhär efter tre timmar redan kommit igång.