Star San & Pbw

är det någon som använder starsan? så ett klipp på youtube att det inte är så noga med sköljning efter att man använt det... stämmer det? någon som har tips på smidigaste rengöring av flaskor? kör med flaskborste... sjukt tråkigt/jobbigt... skulle vilja veta absolute snabbaste sättet att rengöra flaskor utan att riskera infekterad öl

Im so HoppI

Sv: Star San & Pbw

Starsan är kanonbra! Det stämmer att den är "rinse free" Det gör tillexempel inget om man har skum i jäshinken när man häller ner vörten i den. Detta eftersom skummet blir till jäsningsbara ämnen har jag för mig. Ett tips är att skölja ur flaskor direkt när du använt dem. Om de är smutsiga så kan du använda PBW för att skölja dem, star san lär duga här också eftersom det faktiskt kan användas som "soap" åtminstonde enligt craig ( craigtube på youtube). Problemet att desinfektera/rengöra flaskor med starsan är just skummet som vid flaskning såvitt jag vet inte är helt önskvärd? Desinfektion görs annars enkelt i ugnen. Låt det vara några droppar vatten i flaskorna och sätt in dem i ugnen med aliminiumfolie på. Höj värmen till kanske 130-140 grader och när ugnen är värm så kan du låta dem stå i en timme och sedan stänger du av ugnen och låter dem svalna över natten/ eller ett par timmar tills de är kylda. Nu bör du ha rengorda och desinfekterade flaskor redå att användas!  Du kan även köra diskmaskinen men se då till att skippa diskmedlet, annars riskerar du dålig skumstabilitet i ditt öl!

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Star San & Pbw

Jag har en sån här:
http://shop.humle.se/shop/11011/art11/h7166/2287166-origpic-929e5a.jpg
Som Humlegården säljer: http://shop.humle.se/utrustning/rengoring/flaskskoljare

Jag återanvänder mina ölflaskor och därför är jag noga med att skölja ur dem direkt efter att jag hällt upp ölen i glas. Bara med kranvatten direkt från kranen då, för att få ut all jästfällning så sköljer jag 2-3 ggr.
Flaskdagen kör jag diskmaskinen på högsta värme 75 utan diskmedel EFTER att ha rensat flaskorna med ovanstående flasksköljare.
Har även använt ugnen med aluminiumfolie, men det blev overkill att köra både och, så numera nöjer jag mig med diskmaskinen. Har inte råkat ut för några större infektioner - ta i trä.

Sv: Star San & Pbw

PBW för att rengöra flaskorna samt starsan eller saniclean (inget skum) och en flasksköljare för desinfektion http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … sinfektion är något som fungerar för mig. Har även en sådan där flasksköljare på bilden ovan, prylgalen som man är, men använder den sällan.

Don't fear the foam. smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

5 Senast ändrad av Nanobryggaren (2012-05-17 02:42:31)

Sv: Star San & Pbw

Använder faktiskt varken rengöringsmedel eller flaskborste. Sköljer ur flaskan ordentligt ett par gånger direkt efter att jag slagit upp en öl och kollar att det inte är någon bit av bottensatsen kvar. Sedan sköljer jag ur dem en gång till innan det är dags för desinficering i ugnen på 150 grader. Har hittills aldrig haft infektion i någon flaska.

Edit: Jag sköljer alltså flaskorna för andra gången och kör dem i ugnen någon/några dagar innan det är dags att buteljera nästa brygd och inte efter varje öl jag druckit. roll

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.