Bud
Hej
I stället för att läs bibeln innan jag somnar, så brukar jag läsa gamla nummer av BYO. Läste i ett av numren en artikel av att brygga en clone av en Bud, Miller, Clone
Det var faktiskt en väldigt intressant artikel. Jag har själv aldrig varit så där nyfiken på den sortens öl, det skall vara en utveckling från den danska lagern, Själv har jag aldrig tyckt om danskt öl, alltså Hof samt Tuborg, inget skum, bara fradga.
Jag har druckit lite BUD det senast halvåret, det stämmer som klychan, "fucking close to water", men trots ett BU på ca 10-12 vad otroligt rensmakande det är.
Jag dricker hellre en Bud än en svensk stor stark
I artikeln så stod det att brygga en Bud clone är det svåraste en hembryggare kan brygga, att kunna brygga en lager som i princip inte smakar något. utan att få dit en felsmak, det är en enorm utmaning.
AnheuserBusch (osäker på bryggerinamnet) brygger den visst som HG samt sedan späder den. Malten är 6 row amerikansk pilsnermalt, en stor del råfrukt, bryggeriet har egna humleodlingar.
6 kornsmalt har visst en mycket hög diastaisk förmåga, bra när en stor del råfrukt används.
Engelsk palemalt (2 korn) har visst en av den lägsta diastiska andelen (maris Otter har en hög andel)
En sak att ev tänka på om ni använder vanlig palemalt för att göra en Wit så kommer palemalten att omvandla stärkelsen men det kommer att ta sin goda tid
alltså 50 % palemalt samt 50 % omältat vete
Bo