bismak av paprika?

Jag bryggde min första öl för ett tag sen. Det blev en enkel apa på helmalt med biab i en vanlig stor kastrull. Enklast möjliga procedur, men jag är över förväntan nöjd med resultatet.

Det mest avancerade jag gjorde var att splitta satsen inför flaskning och tillsätta gips och koksalt till en del. Det var inte mycket (ca 1g/10 l har jag för mig) , men skillnaden är tydlig när man dricker dem sida vid sida. Mycket finare humleavslutning på den behandlade.

Hur som helst, jag hittar också en liten bismak ibland, som jag gärna hade skippat. Jag har inte känt den i varje flaska, men då har en del åkt ner lite snabbare.

Jag kan inte riktigt sätta ord på smaken, men kommer att tänka på hur röd paprika börjar smaka när den blir väldigt mogen. Något på gränsen till unket, viss typ av dålig andedräkt. I ölen är det tydligast precis när jag slått upp ett glas, och i raparna.

Recept: Viking Pale Ale + Crystal 100, Cascade, Safale US-05. Ölen fördes över mellan kärlen väldigt försiktig med hävert.

Någon som har en aning om vad det kan vara och ev. orsak?

Sv: bismak av paprika?

Finns det rejäl beska ihop med caramellmalten och kanske och brända mörka sötismaltigheter från ett bra o hårt kok kan det nog dra mot paprika, men det är bara en vild gissning egentligen.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Beskan är bra men inte väldigt stor. Har för mig BeerSmith gav ca 35 ibu. 10% karamellmalt och utjäsning till ca 1.007, så den är snarare ganska torr.
Detta upplever jag att det liksom inte alls hänger ihop med resten av smaken. Särskilt det att den framträder så tydligt när man rapar. Om någon känner igen beskrivningen av röd paprika när den ibland går åt det unkna hållet, vet ni vad jag menar. Kanske finns det en bättre förklaring. Visst är det någon bismak som brukar beskrivas som kokta grönsaker, men jag kan inte riktigt föreställa mig en sån generell grönsakssmak.

Flasktömmaren skrev:

Finns det rejäl beska ihop med caramellmalten och kanske och brända mörka sötismaltigheter från ett bra o hårt kok kan det nog dra mot paprika, men det är bara en vild gissning egentligen.

Ja set ihop med lite DMS kan nog smaka paprika.

5 Senast ändrad av megen (2012-05-03 14:02:22)

Anders H skrev:

Beskan är bra men inte väldigt stor. Har för mig BeerSmith gav ca 35 ibu. 10% karamellmalt och utjäsning till ca 1.007, så den är snarare ganska torr.
Detta upplever jag att det liksom inte alls hänger ihop med resten av smaken. Särskilt det att den framträder så tydligt när man rapar. Om någon känner igen beskrivningen av röd paprika när den ibland går åt det unkna hållet, vet ni vad jag menar. Kanske finns det en bättre förklaring. Visst är det någon bismak som brukar beskrivas som kokta grönsaker, men jag kan inte riktigt föreställa mig en sån generell grönsakssmak.

Hmm bismak när man rapar känner jag igen. Jag jag vet vad du menar, men jag har upplevt smaken som mer plastic padding. Men övermogen rödpaprika kan nog stämma in rätt bra det med. Kolla in tråden "Den eviga plastsmaken" där det har disskuteterades.

Just det! Jag kommer ihåg att jag läste den tråden. Jo, plast eller plastic padding är nog ingen dålig beskrivning.
Hur gick det, har du själv lyckats bli av med den eviga plastsmaken?
Jag har skrivit upp att jag hade 23 grader mätt med termometer tejpad utanpå jäshinken när det jäste som bäst. Det låter väl inte jättefarligt, om man ska misstänka för hög jästemp?

Tror nog att 23 grader kan ge en del oönskade bismaker. Är inte helt säker på S-05ans trivseltemp.
Själv fick jag väldigt ren utjäsning med Nottingham när den fick stå i 16 graders källare och jäsa.
Antar (min termometer sitter på en annan jästunna) att tempen var kanske ett par grader högre inne i damejeannen, men troligtvis inte mycket mer.

Anders H skrev:

Just det! Jag kommer ihåg att jag läste den tråden. Jo, plast eller plastic padding är nog ingen dålig beskrivning.
Hur gick det, har du själv lyckats bli av med den eviga plastsmaken?
Jag har skrivit upp att jag hade 23 grader mätt med termometer tejpad utanpå jäshinken när det jäste som bäst. Det låter väl inte jättefarligt, om man ska misstänka för hög jästemp?

Allltså jag har blivit av med den helt för ett bra tag sen. Men jag vet inte riktigt vad det var. Gjorde endel ändringar i processer bland annat att kontrollera jästempen bättre, och så impregnerade jag all utrustning utom mäsk och kok grejjerna med starsan innan bryggning och gör fortfande. TADA ingen plastsmak. Men kan likagärna varit nåt annat också.

Det var intressant. Jag får nog försöka hålla nere jästempen på något sätt nästa gång och se om det löser problemet. Det känns som att tillfälligt hög jästemp är huvudmisstänkt.