Skarpt läge - 60års-öl?

Efter ett par bryggningar kom utmaningen - mor har fyllt 60 och har bjudit släkt och vänner till fest i början av juni. Perfekt läge således för att brygga ett gott öl att bjuda på!

Någon som har något patentrecept som man kan prova på till denna tillställningen? Metodiken blir BIAB-helmäskning men eftersom råvaruförråden är slut här hemma så måste ändå nästan allt beställas så ingredienserna kan vara vad som helst..

Sv: Skarpt läge - 60års-öl?

Bästa kanske är att ta den öl du tycker har blivit bäst hittills och brygga det receptet till 60års festen, då vet du ju att det kommer smaka bra. Kanske finjustera det lite?

Annars tycker jag att saison är en ypperlig stil för festligheter och min erfarenhet är att den ofta uppskattas av "icke erfarna" öldrickare. Jag bryggde en saison till min systers student:
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.se/s … dentsaison

bryggde senare en till saison med liknande recept, vilken jag verkligen gillade: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.se/s … e%20Saison

Sen är ju frågan, ska ölen bryggas för att avnjutas till maten eller för sig själv? Om det första, vilken mat tänker ni servera?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

För ett gäng 60-åringar skulle jag rekommendera en ljus lager eventuellt med en citrustwist om du vill sätta någon slags personlig prägel på det.

Typ:
90% Pilsnermalt
10% Münchener
2 påsar S-23 jästemp 12 grader
Magnumhumle vid 60min till 25 IBU
Simcoe vid 5min till ca 5 IBU

Sedan brygger du såklart ett spännande alternativ för de som vill testa något annat tex Saison, veteöl, APA etc.

Den där Saisonen såg ju riktigt spännande ut..! Men en lager går ju antagligen hem bättre. Borde ju gå att jäsa i jordkällaren va? Den ligger kring 11-12 grader såhär års. Lite annorlunda klimat men jäsrör och tät hink borde ju ta hand om det.

Men: en lager ska väl lagras också? Vid låga temperaturer? Kanske kan hissa ned dem i brunnen.. Osäkert om hustrun godkänner att vi utrymmer halva kylskåpet.

Det finns lagerlika ales och hybridöl som för den otränade kan tas för en smakrik lager.
Hybrider brukar vara öl jästa med en lagerlik jäst vid aletemp eller något lägre.
ett par exempel är:

Steam beer, även kallat california common
Kölsch
Cream ale
Golden ale mfl.

Att brygga en amerikansk pale ale med lättare humling ger också ett lätt men smakrikt öl lämpligt för en varm sommarfest. Blir det lite blandad lätt sommarmat o ölet ska passa både mat, klimat och folk är det inte fel med någon av ovanstående sorter.

På denna sidan hittar du bra beprövade och tillförlitliga recept
http://beerdujour.com/jamilsrecipes.htm

Glöm inte att göra en snajsig etikett också.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Om du inte bryggt en lager eller liknande innan hade jag nog inte satsat på det nu när det är "skarpt läge". Som sagt, ta det recept du är mest nöjd med hittils är mitt tips eller något som du tror kommer "paira"(kom inte på något bra svenskt ord, hjälp mig!) bra med maten.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Passa?

http://www.bazingabrewery.se

Porter är svårt att misslyckas med. Weissbier är också lätt och uppskattas av de flesta.

Think globally. Drink locally.

Chubb skrev:

"paira"(kom inte på något bra svenskt ord, hjälp mig!)

para ihop

Jag körde två öl på fat till en kompis 35års fest. En Apa och en lite maltigare hybrid med pilsnermalt och lite münich. Humlat med Magnum och styrian goldings. Riktigt bra blev båda två. Lättdruckna men samtidigt lite annorlunda för gästerna. Det var ungefär 50-50 vilken som blev favoriten. Det kändes bra.

Ok! Eftersom jag blev lite överraskad över hur bra det gick att odla upp hoegaarden-jästen så blir det nog ett sådant öl först - det tog dock en kvart att hitta koriander och pomeransskal på Citygross!

Eftersom jag råkade köpa ytterligare en jäshink också på CG så känner jag väl att det inte vore fel att försöka matcha wit:en med ett öl som är så likt svensson-öl som möjligt. Om man sammanfattar era kommentarer ovan så bör jag satsa på:

* en hybridjäst av något slag: Kanske Cream Ale Blend WLP080 ?
* Mest pilsnermalt,  - ja. Om man kanske också blandar i lite Viennamalt?
* kanske relativt låg alkoholhalt (typ 5%)
* lätt humlat.  Försiktigt Northern Brewer först och sedan Saaz vid 20 & 5?

(Låter ju inte som det mest komplicerade receptet!?)

Hörni, det här med omältat vete. När man bor i jordbrukarland och har en granne med en stor silo fylld med vete och en spannmålskross direkt kopplad till densamma så känns det ju mycket roligare att använda denna lokala råvara än att beställa puffat vete från humlegården (no offence Svante!)

Efter moget övervägande blir alltså födelsedagsölen två st där den ena är en hoegaarden-klon med uppodlad jäst och i övrigt enligt gängse recept. Har förgäves försökt få reda på skillnaderna mellan fodervete (som naturligtvis är väl uppmätt och har känd stärkelsehalt - 660 g / kg torrsubstans) och matvetet som ju recepten utgår ifrån. Det närmaste jag kan komma är att Saltå Kvarns vetekross har 61 g kolhydrat per 100g ts.

Kanske spelar detta inte så stor roll i det stora hela men lite av charmen med det man håller på med är ju att förstå vad som händer och varför det händer. Vad tror ni - ska jag justera nivåerna i recepten när jag använder fodervete eller ska jag köra as-is?

Kör receptet som det är. Pierre Celis originalrecept hade också omältad havre på 5%-nivån. Här är en länk med lite mer läsning.

bjolu340 skrev:

Efter moget övervägande blir alltså födelsedagsölen två st där den ena är en hoegaarden-klon med uppodlad jäst och i övrigt enligt gängse recept. Har förgäves försökt få reda på skillnaderna mellan fodervete (som naturligtvis är väl uppmätt och har känd stärkelsehalt - 660 g / kg torrsubstans) och matvetet som ju recepten utgår ifrån. Det närmaste jag kan komma är att Saltå Kvarns vetekross har 61 g kolhydrat per 100g ts.

Hur går diskussionen om Hoegaardens flaskjäsningsjäst?

I den här: http://www.homebrewtalk.com/f12/hoegaar … ing-13487/ tråden påstår de att Hoegaarden använder 1 jäst för primärjäsning och en annan för flaskjäsning.
Forska gärna vidare i ämnet och återkom. Kan vara värt att lägga en order på en wit-jäst ifall du vill uppnå rätt resultat.

trevligt helg

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

15 Senast ändrad av bjolu340 (2012-04-13 18:59:28)

Hupp? Jag har faktiskt köpt hem en wit-jäst (det gick av bara farten när jag beställde malt). Å andra sidan har jag ju läst om många som gjort kloner med bara propagerad jäst och uppnått bra resultat.. Bryggdag imorgon - är det någon som vet mer?

Var uppe hos grannen och hämtade vete. Synd att det inte är malt han ger korna - tog direkt ur spannmålskrossen - en hink på 4 sekunder:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bild%20%286%29.JPG

Edit: Nähä det hade jag visst inte. Jag verkar visst ha köpt mest lager- och lagerhybrider. Det närmaste var Safbrew wb-06 men det är ju inte wit förstås.

Nå, tillgången till omältat vete är ju uppenbarligen obegränsad så det är väl bara att försöka. Har läst en massa engelska forum och det verkar vara lite 50-50 vad som gäller. Mina 2 cent i det hela är att det luktar hoe om förkulturen..!

16 Senast ändrad av Techno (2012-04-13 22:57:20)

Hej

tog direkt ur spannmålskrossen - en hink på 4 sekunder:

grattis till din omältade krossad vete, du har ju värdens pling på att få en wit.

Nu kör du väl med 50 % "krossad råvete" samt resten pilsnermalt, det blir en 1400-tals veteöl det

Ca ,8 g färskrossad koriander/liter, i stället för  orange peel , kör med en påse pomerans skal, jag kokar mina och tar bort det vita, fin hackar sedan skalen

Lycka till med din wit

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Japp - både koriander och pomeransskal hittade jag på citygross. Hoppas nu att jästen gör det den ska bara trots tidigare diskussioner!

Tjo! Bra fart på förkulturen iallafall. Hade lagt en kork på flaskan men den låg på köksgolvet när jag kom in till lunch..

19 Senast ändrad av bjolu340 (2012-04-14 21:58:18)

Jaha, det gick väl bra det där. 80% i min nya mackapär får väl anses vara mer än ok..! Dessvärre kokte den inte bort så mycket som jag trodde den skulle så det blev nästan lättöl - OG=1.040.. smile

Förkulturen luktar Hoegaarden. Det är ju alltid en början.

Edit: Noterar att köpe-wit-jästerna har temperaturintervall kring rumstemperatur. Jag jäser i rumstemp då! (?)

bjolu340 skrev:

Jaha, det gick väl bra det där. 80% i min nya mackapär får väl anses vara mer än ok..! Dessvärre kokte den inte bort så mycket som jag trodde den skulle så det blev nästan lättöl - OG=1.040.. smile

Förkulturen luktar Hoegaarden. Det är ju alltid en början.

Edit: Noterar att köpe-wit-jästerna har temperaturintervall kring rumstemperatur. Jag jäser i rumstemp då! (?)

Lägre temp mindre estrar och vice versa. I hoegaarden finner jag själv inte supermycket estrar till skillnad från de veteöl jag själv varit med och bryggt.
De har bryggts i rumstemp (ca 20-23 grader) och fått ganska mycket estrar/banansmak och även lagom fenoliska smaker. Gott resultat iaf!

Beroende på önskat resultat och hur varmt ditt rum är såklart kan du absolut jäsa i rumstemperatur.

Jamil Z. hävdar att han får bästa resultat vid 17 grader c. Ifall du har möjlighet att jäsa med så låg temp tror jag det kan vara fördelaktigt för din klon.
Men jag har aldrig försökt mig på en hoegaarden-klon heller så min gissning är inte speciellt kvalificerad.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Läste mycket om det här igår kväll och konstaterade att internets samlade uppfattning var att den största delen från smaken av estrar osv utvecklas under de första 72 timmarnas jäsning samt att (citat) ".. how fermentation temp affect wiezen yeast: 62F-high fruit, low banana, low/no spice, 65F mod fruit, mod banana, mod spice, 68F mod fruit, mod banana, mod high spice, 72F low fruit, high banana, very high spice." (17 - 22 C)

Jag brukar lämna hinken i rumstemperatur över natten för att jäsningen ska komma igång ordentligt och sedan ställa ned den i min ganska kalla källare -> 15-16 grader. Jag gjorde så men efter att ha läst ovanstående igårkväll så kånkade jag upp hinken igen (15 grader är ju egentligen utanför jästens rekommenderade arbetsintervall - fast det bubblade på fint så det var nog inget problem).

Sålunda - 8h starting rumstemp, 42 timmar källarkallt och nu rumstemp igen. Jag tror nämligen att jag vill få fram lite banan- och kryddsmak.

Jo, jag antar att man inte kallkraschar en hoegaarden-klon? Väntar bara en vecka eller så efter jäsning har slutat och slår på flaska? Har ställt ned den i lägre temp i och med att jäsningen avstannade (sisådär 16 grader).

Precis, ingen kallkrasch, rakt i flaska eller keg när den är färdig.

Normalt sett vill du inte sänka temperaturen mot slutet av jäsningen eftersom jästen då kan få för sig att sluta jobba och gå och lägga sig, och du sitter med ett halvfärdigt öl med massor av felsmaker. Med en witbier kommer du kanske undan med det, men risken är att du utöver estrarna får en massa smörkola, gröna äpplen och annat som inte riktigt hör hemma.

Aha. Jag tänkte väl att om man inte använder sig av sekundär så kunde man fortfarande ställa ned temperaturen men det var fel förstår jag. Tack för tipset!

WB-06 , gav för mej mkt galna estrar och fenoler I BÖRJAN av jäsningen, banan, gummi, och plast... lite nejlika med... men mest PLAST, det är sant...
temperaturen låg ikring 20 C, men till slut efter kanske tre månader var den väldigt lagerlik faktiskt, själva jäsningen var över på två eller tre veckor.

Ingen dålig jäst alls men har inte använt den sen sist. det var min julöl med hälften vete, oj vänta nu... DEN var 50/50. det var ett mkt märkligt recept för övrigt. i praktiken menar jag.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa