1 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-07 22:04:01)

Brygg som en munk

Inspirerad av boken "Brew like a monk" av Stan Hieronymus så bryggde jag en stark belgisk ale förförra söndagen. För övrigt en mycket trevlig bok att ha som sänglektyr

Utjäsningsprocenten hamnade på 88,4% vilket kännetecknar de allra flesta belgiska "klosterölen".
En ruskig massa socker och sirap samt mäskschemat ger detta resultat.
Rätt mycket vete för att få ett bra skum och för övrigt lätt blandade maltsorter.
Humlen vald mest på vad jag hade i frysen och att humlearomen sällan dominerar i dessa öl.
 
Fankenneth oxo
Datum för bryggning: 2006-01-29
18 liter. OG 1086, FG 1010, IBU 32
Typ: Mörk belgisk stark

Malt
5,0 kg Pale Ale, Maris Otter
0,250 kg Cara münch (mörk karamell)
0,250 g puffat vete
0,050 kg Pale chocolate malt
0,050 kg Rostat korn
0,500 g socker
0,5 liter sirap
   
Humle
30 g Perle, 5,5% pellets, 60 min
20 g Spalter Select 4,4% pellets 20 min
30 g Hersbrucker 3,2% pellets, 5 min

Vattenbehandling
1 ml mjölksyra /12,5 liter mäskvatten
1 ml mjölksyra  20 liter lakvatten
1 ml Protafloc 20 minuter

Jäst
WYEAST 1214 Belgian Abbey 0,5 liter förkultur + slurry på Scottish sedan tidigare bryggning.

Instruktioner
14 liter mäskvatten (2,5 liter/kg)
Inmäskning vid 67°C i  90 minuter, inget annat tjafs
Lakade ur 24 liter. Kokades ner till 18 liter med OG 1086.
Socker och sirap tillsattes efter kok i den heta vörten.

Omdöme efter primärjäsning
Datum: 2006-02-07         Temperatur: 20-22ºC
SG: 1010
Färg: Grumligt ljustbrun.
Lukt: lätt fenolisk med lite humlearom.
Smak: Mycket alkoholig och ”het” med en lätt sötma (från alkoholen) och relativt låg beska!?
Kommentar: Det märktes knappt att det jäste. Måste tjuvläcka någonstans. Trodde att jästen inte skulle orka ordentligt. Tji vad jag blev lurad. Doftade oerhört mycket ”bubbelgum” under jäsningen.
Nu blir det omtappning och ölet får vila sig 7-10 dagar i svalare omgivning.
Kryddning med koriander i sekundären ger nog ett lite trevligare öl.

Fortsättning följer...

Sv: Brygg som en munk

Om du jämför den 1214 jästen mest någon kommersiell belgare? Har du några jämförelser?

/Fredrik

Sv: Brygg som en munk

1214 är kultiverad från chimay jästen. Något som verkligen känns på smaken av den om man jäser i närheten av 20 grader.

Sv: Brygg som en munk

Fredrik skrev:

Om du jämför den 1214 jästen mest någon kommersiell belgare? Har du några jämförelser?

/Fredrik

Fattar inte riktigt vad du avser.
Ska jag jämföra 1214 med jäst tagen från kommerisella ölflaskor?

Om jag ska jämföa resultatet dvs. mitt öl med andra kommersiella öl så måste det gå ett tag innan mitt öl är klart.

Sv: Brygg som en munk

Ah ok... ja jag menar smakkaraktären på ölen (pga av jästen). Då förstår jag. JAg trodde du hade kört den jästen förut. Men om Lund säger chimay så säger det en del.

/Fredrik

6 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-08 16:34:05)

Sv: Brygg som en munk

Smaken just nu är väldigt mycket alkoholig med en hel del högre alkoholer, lite grann fenolisk och lite estrar.
Egentligen är den rätt ren med tanke på att den ligger på c:a 10%!
Men som sagt ett smakprov efter primärjäsningen kan vara förrädiskt, ölet förändras rätt mycket i sekundären och framförallt lagringen.

Just nu tycker jag det ligger långt från (blå) Chimay men det kommer att ändra sig med tiden.

1214 kallas också Abbey Ale och jag tycker att ölet just nu är mer likt typ Kwak än någon Trappistöl.

Sv: Brygg som en munk

Jag provade ölet i lördags.
Det var faktiskt riktigt bra.
Mycket värmande alkohol med trevliga frukttoner, estrar och fenoler i skön harmoni.
Det kommer att bli perfekt att sitta och smutta på med en bit lagrad ost eller annat smaskigt.
Den är särskilt lik någon Chimay (vare sig vit, blå eller röd), utan påminner istället lite om en del andra belgiska öl. Tex Westvleteren 12, eller Rochefort 12.
Typen torde vara vad en del kallar quadrupel, dvs mäktigare än en trippel wink