Skum jäsning

http://1.bp.blogspot.com/-G5EwrwkoND0/T2NyTJzHykI/AAAAAAAAAFc/iZmlaJCBLpI/s1600/mysko.jpg

Bryggde ölet i söndags med OG 1.064 varav 500g strösocker(i form av egenkokt sirap) och ett paket Trappist High Gravity(3787).
Kollade till den tidigare i veckan och då såg allt ut att vara som vanligt, men nu idag tog jag en kik och hela hinken var full med kröjs(och lite i jäsröret).

Som ni kan se är det en ring från jäsningen vid 20-21 liter, jag skulle gissa på att jästen först jäst strösockret och sedan gått loss på resten av vörten?

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Skum jäsning

Jag har vart med om liknande vid ett antal tillfällen - Och speciellt när jag använt 3787.

Jag har gjort till vana att när jag använder den här jästen att lyfta på locket och lägga på det lite löst (vilket jag iofs gör på alla öl efter att jäsningen satt igång för att trycka ner det efter några dagar).

Jag har en quadruppel som står och jäser nu (6:e dagen) som började på 1,092 och 23 liter i 30 liters hink. Hade en rejäl jästgiva med 3787 i andra generationen (upparbetad på stirplate i ett par steg) och hinken lät jag stå i en sopsäck pga av tidigare erfarenheter. Efter 24 timmar hade det börjat rinna skum längs sidorna på hinken och locket som laget på löst hade glidit åt sidan. Den där jästen är ett monster!

Dock verkar den hålla sig lite lugnare när man sätter locket löst - På fjärde dagen när kröjset lagt sig lite och blivit mer kompakt så tryckte jag ner locket på kvällen bara att för att på morgonen efter ha ett jäsrör fyllt med bös och ett buktande lock. Så det blev till att sätta locket löst igen fram tills idag då jag återigen tryckte ner locket. 

Ett monster säger ja, ett monster!

Ser helt normalt ut vad jag kan se.
Ringen (så kallad brunjäst rand) är något som alltid är där oavsett vad jag brygger.

Om vi ska gå till jäsningen så händer följande.
Jästen äter först upp alla monosackarider, glukos (även kallat dextros) och fruktos.
Sedan ger den sig på disackariderna (maltos och sackaros).
Jästen splittar disackariderna till monosackarider med hjälp av ett enzym som kallas invertas.
Sedan mumsar jästen i sig dessa monosackarider.

När alla monosackarider och disackarider är slut ger sig jästen på trisackarider. Olika jäststammar har olika svårt att bryta ner trisackariderna, därav de olika jästernas förjäsningsgrad.

Se mer på http://shbf.se/wiki/index.php/Disackarid#disackarider
samt http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rj%C3%A4sningsgrad

4 Senast ändrad av Spettarn (2012-03-16 20:50:21)

rutgersson skrev:

Dock verkar den hålla sig lite lugnare när man sätter locket löst - På fjärde dagen när kröjset lagt sig lite och blivit mer kompakt så tryckte jag ner locket på kvällen bara att för att på morgonen efter ha ett jäsrör fyllt med bös och ett buktande lock. Så det blev till att sätta locket löst igen fram tills idag då jag återigen tryckte ner locket. 

Ett monster säger ja, ett monster!

Den här satsen agerar förkultur till något duvelaktigt vilket då borde spåra ur helt, ska testa att bara lägga dit locket då. (och säkra med en sopsäck)

Kenneth skrev:

Ringen (så kallad brunjäst rand) är något som alltid är där oavsett vad jag brygger.

Ringen/randen är jag väl bekant med, dock inte att den dyker upp och att ölet sedan kröjsar upp igen. Alternativt att den bildas medan tunnan är full med kröjs, det är just detta som jag undrar över.

Jag har noll koll på sockerarter men vill minnas att sockret mer eller mindre blir "inverterat" under sirapskoket, vilket efter snabbt googlande visar sig vara glukos och fruktos.
Lite lustigt att detta händer nu när jag tidigare gjort en öl med 3 ggr så mycket sirap, och den jäste "normalt".

Testa att börja jäsningen lite svalare och eventuellt med en buffert av kallvatten runtomkring jäskärlet. Tex genom att placera den i badkaret eller en stor bytta. Jäsningen kommer börja lugna sig och inte stiga lika okontrollerat i temperatur och aktivitet. Troligen får du även mindre mängd högre alkoholer och en mer välsmakande öl på kortare lagringstid.

Weinkeller skrev:

Testa att börja jäsningen lite svalare och eventuellt med en buffert av kallvatten runtomkring jäskärlet. Tex genom att placera den i badkaret eller en stor bytta. Jäsningen kommer börja lugna sig och inte stiga lika okontrollerat i temperatur och aktivitet. Troligen får du även mindre mängd högre alkoholer och en mer välsmakande öl på kortare lagringstid.

Startade jäsningen i rumstemperatur, kan tyvärr inte hålla lägre än så.
Saknar badkar men har tänkt köpa någon sorts kärl för att buffra jäshinken.

Hej

Jag har haft dessa ränder i decennier, håller helt med Kenneth

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20