Frågor till kommande gäster -

Hallå bryggare

Vi sitter och planerar de nästkommande radioepisoderna. 
Utan inbördes ordning är här några av kommande gäster och ämnen

* Weyermann - yes, Weyermann. Nu kan ni få svar på alla era frågor om malt i olika former och sorter.

* Uffe Henryson - festivalgeneral för årets SM i hembryggd öl.  - Allt som rör festivalen och runt omkring.

* Kalle Andersson - Domarkommitten - frågor om tävlingen, regler, anmälan, kan man vinna med flaskjäst öl, i vilken kategori ska man anmäla sin öl...

* Angela D'Orazio - Mackmyra - hjälper oss att förstå ek och eklagring och svarar på era frågor om ek.

Som sagt det är er radio, så ta tillfället i akt. Skicka in era frågor och funderingar till våra kommande gäster.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Frågor till kommande gäster -

Ett par frågor till Kalle:
1. Får man lämna in samma öl i flera klasser?
2. Hur liten kan en recept/processändring vara för att det räknas som en annan öl? Olika jästemp, torrhumling, kolsyrenivå, jäst, pitchrate.....osv
3. Han får gärna ge några beskrivningsexempel på öl inlämnade i de olika övrigtklasserna.

3 Senast ändrad av Runo (2012-03-16 18:24:32)

Sv: Frågor till kommande gäster -

Jag vill gärna ha en diskussion om olika sorter rökmalt och Wyermanns egen vilka bryggerier i Bamberg som använder den och vilka som mältar sin egen. Skulle även vara kul att få reda på skillnaden mellan Aects rökmalt och Wyermanns. Vilken ved som används  för att få röksmaken och hur lika Aects och Wyrmanns rökmalt är.

4 Senast ändrad av megen (2012-03-16 19:14:40)

Sv: Frågor till kommande gäster -

Runo skrev:

Jag vill gärna ha en diskussion om olika sorter rökmalt och Wyermanns egen vilka bryggerier i Bamberg som använder den och vilka som mältar sin egen. Skulle även vara kul att få reda på skillnaden mellan Aects rökmalt och Wyermanns. Vilken ved som används  för att få röksmaken och hur lika Aects och Wyrmanns rökmalt är.

Yes! Exakt samma saker vill jag veta!

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-03-22 22:15:04)

Sv: Frågor till kommande gäster -

Så jag inte fuckar upp det, frågorna är -

* Vad är skillnaden mellan Weyermann och Aechts rökmalt?
* Skillnaden på deras ek och bokrökta malt?

Fö. så har vi Sabine Weyermann prelbokad men i skrivande stund obekräftad till klockan 13:30 på torsdag 29:e mars.
Så passa på att få in era frågor om ni inte kan lyssna live då.

Är ni superjunkies på rököl så kan jag tipsa om att det finns ett par bra reportage från bla Aecht och Spezial på youtube där dom visar högarna med bokved och hur länge veden torkas innan den används osv. Finns även en bra om steinbier. Sök på Thirsty traveler och smoked beer eller ngt liknande.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Frågor till kommande gäster -

När kommer Wyermann?

Sv: Frågor till kommande gäster -

Första intervjun gjordes för ett par dagar sedan o ligger på klippbordet nu.
Men vi kommer att köra en till med Sabine när hon är tillbaka från cbc

Så det är inte försent att ställa frågor

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Frågor till kommande gäster -

Vilka möjligheter finns det att besöka Weyermann?

Och det svaret skulle jag vilja ha av Sabine själv smile

http://www.olprovningar.se/

Sv: Frågor till kommande gäster -

Om Weyermanns malt är jag nyfiken på deras Cara-serie, vad är skillnaderna i dessa? Om man kunde få dem liksom graderade på nåt vis från "svagast" till "starkast"? Även förhållandet mellan dessa och Crystal-malt, vad skiljer, vad är likartat?

Sv: Frågor till kommande gäster -

Fråga till dommarkommitén, hur gör dom för att inte få trötta smaklökar. När jag provar öl på SM har mina smaklökar blivit avtrubbade efter typ 10 provsmakningar. Om man kollar på vilken typ av öl som vunnit de senaste 10 åren är det nästan bara stora, alkohlstarka eller välhumlade öl som vunnit. Kan deta ha med att dommarna får "trötta" smaklökar att göra?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/