Blodapelsin marmelad

Hej

Ett enkelt samt gott recept på marmelad.

1 kg Blodapelsiner
500-600 g socker

Picka hål med gaffel på hela apelsine, gör samma med resten

Lägg apelsinerna i en skål och fyll på med vatten

Byt vattnet varje dag i 3 dagar

Skär apelsiner i tunna skivor (jag tycker det blir bättre om man kör apelsinerna i mixern i omgångar)

Koka skivorna eller mixet av dom i sockret i 30-35 min

Skumma det gula skummet som bildas innan det börja koka

Rör om då och då

Sedan är det bara att fylla lämpliga burkar.

Den blir lite mindre söt med den mindre mängden socker

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Blodapelsin marmelad

Techno skrev:

Hej

Ett enkelt samt gott recept på marmelad.

1 kg Blodapelsiner
500-600 g socker

Picka hål med gaffel på hela apelsine, gör samma med resten

Lägg apelsinerna i en skål och fyll på med vatten

Byt vattnet varje dag i 3 dagar

Skär apelsiner i tunna skivor (jag tycker det blir bättre om man kör apelsinerna i mixern i omgångar)

Koka skivorna eller mixet av dom i sockret i 30-35 min

Skumma det gula skummet som bildas innan det börja koka

Rör om då och då

Sedan är det bara att fylla lämpliga burkar.

Den blir lite mindre söt med den mindre mängden socker

Bo

Det låter väldigt gott. Blir det tydlig skillnad med blodapelsin gentemot vanlig apelsin?

Själv vill jag slå ett slag för pomeransmarmelad, som jag är galet förtjust i. Alla som gillar en rejäl humlebeska borde väl också gillar en rejält aromatisk och bitter pomeransmarmelad? Det gäller att passa på nu, för man hittar ju bara pomerans i affärerna från slutet av januari och under februari.

Jag brukar använda detta recept med små modifikationer:http://stack.se/johan/pomerans/?Anvisningar
Marmelad på 1kg pomeranser räcker också ganska långt. Vill man ha en mindre bitter marmelad kan man laka ur frukterna i vatten som man byter några gånger innan man kokar dem (ungefär som i Technos recept ovan).

Eftersom jag precis börjat prova på detta med ölbryggning ville jag förstås spara lite pomerans i någon bra form för att använda t.ex. i en julöl i framtiden.
Jag testade dels att sylta en del skal. Jag kokade i princip stora skalbitar tillsammans med marmeladen, men sparar dem i en separat burk. Förmodligen var det onödigt, man kan nog lika gärna använda marmeladen rakt av.
Sen testade jag också att torka egna pomeransskal, vilket var väldigt enkelt. För en femma fick jag tre pomeranser, som jag klöv i kvartar, och draog av skalen. Jag slog över kokande vatten som fick stå över natten. Slog av det och på med nytt kokande vatten och lät stå över natt igen. På så sätt blev skalen lite mjukare, och en del bitterämnen (men troligen också en del smak) lakades ur.
Sen skrapade jag bort det vita med en vanlig sked, lade dem på galler i varmluftsugn ett par timmar. Jämfört med min påse köpta pomeransskal doftar dessa mycket mer och godare. Nu ser jag fram emot att kunna testa dem i någon brygd.