Inventering - gammal humle, vad tror ni?

Hejsan.

Efter ett års uppehåll hade jag tänkt att damma av utrsutningen och leta rätt på alla gamla råvaror man köpt under åren men som bara blivit liggande.  Malten tror jag att jag kastar, med undantag för evt specialmalt som jag köpte för drygr ett år sedan men aldrig använde. 

Men. Jag hittar också mycket gammal humle. Sånt som ligger öppnat i frysen kastar jag, men så har jag i ölkylen ett antal oöppnade humlepaket.  Ölkylen håller 1-4 grader och paketen i sig är som sagt oöppnade i Humles vaccuminpackning, men dom har legat en stund...  Vad tror ni om:

Challenger kottar, skördeår 2007
Sterling kottar, 2008
Centennial kottar, 2009
Columbus kottar, 2009
Saaz kottar, 2009

Vad tror ni?  2009:orna borde väl vara OK fortfarande? Även så 2008:an, kanske?  Hur mycket lägre alfa kan dom ha fått? 

Hur är det med 2007:an då? Går den ens att använda?

Sedan har jag en öppnad Fuggle i frysen från 2008.  Påsen öppnade jag för ett år sedan och den har legat i frysen återförsluten med gem sedan ett år tillbaka.  Borde inte den fortfarande vara OK, eller?  Om jag skulle använda den, måste jag öka dosen för att kompensera för evt svinn i smak- och alfastyrka?

Tacksam för tips!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Inventering - gammal humle, vad tror ni?

Hej Pål!

Personligen skulle jag tänka så här:
- Är det en konsumtionsöl för att komma in i de gamla bryggartagen igen?  Använd det du har.
- Eller är det en tävlingsöl som ska sopa banan med allt annat?                  Köp nytt.

Har verkligen basmalten förvarats så illa att den blivit dålig?
Betr humlen kan man söka på "hop stability index" och få reda på komensationsfaktorn.

Så ser jag på det hela, andra kan se på ett annat sätt.......:)

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Brygg öl på det och testa. Blir ju samma pris som att kasta. Men som rasken säger så är det ju bara att öka hulegivorna viss procent. Har åxå sett nånstans vad man kan räkna med men minns inte var. Men läste i går i min nya bok lager brewing, att humle som packats väl och var frisk från början håller sin alfa i 2 år när den är packad med co2. Och det är ju inte så att efter 24 månader dyker alfan rakt ner.
Man kan kolla om lupulinet är gult och ifall det det inte bara är hårda kulor av harts. Vet inte om det går när dom är pressade. Men man ska nog kunna känna ifall man blir lite klibbig i handflatan om man krossar och gnuggar en kotte med tummen. För gammal humle blir alfasyran omvandlad till hård harts som är helt olöslig i värten och oanvändbar.
Men jag tror vi är lite väl hispiga vad gäller hanteringen av humle. Tror den håller bra mycket längre än vi tror.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

Jag har använt både gammal malt och humle, har då aldrig direkt märkt något spec, negativt, kör på, om inte annat så får du en känsla av hur "gamla" saker beter sig, kan va bra att veta

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

scaryeyes skrev:

Brygg öl på det och testa. Blir ju samma pris som att kasta.

Jag tycker att tiden som en bryggdag tar är mer värd än priset för råvarorna. Men jag tror också att det är lugnt att köra med humlen. Du kanske kan brygga nått med relativt mycke humle så att du har mer marginaler?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag håller med Raasken, både vad gäller humlen och malten. När malten blir gammal tappar den framför allt de "höga" smakdiskanterna och blir lite "dov" eller trubbig, men då funkar den finfint i öl där snärtiga maltsmaker inte är i förgrunden, eller där humlen ändå dominerar.

Think globally. Drink locally.

Här finns en intressant artikel på hur man kan räkna på gammal humle http://www.beersmith.com/blog/2008/04/1 … ious-hops/

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Tack för alla svar och tips.

Nej, jag hade inte tänkt att tävla med ölen så där är det inga problem.  Däremot var det ju lite nedslående att använda en sån där hop stability index calculator (hittade följande http://brewerslair.com/index.php?p=brew … amp;u=eng) och fann att min Sterling på 7,9% alfa (2008) nu låg mellan 3,5% och 4,5%, beroende på hur man räknar förvaringskvaliteten. Jag hade ändå tänkt att brygga ett öl med 30-40 IBU och det får en otrolig effekt om jag räknar på 7,9% men får 4,5%.  Från 34 IBU till 19 IBU, vilket helt klart kommer att märkas i ölet om jag inte tar hänsyn till det i beräkningen.  Fan, kan det verkligen bli sådan skillnad?

När det gäller malten ska jag gå igenom vaf jag har. Mycket av malten jag hade förra året var redan gammal då, så jag tror det är bäst att det mesta åker i soptunnan, eller att jag blandar lite med nyare malt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det som är intressant är väl lupolon? Det som bestämmer hållbarhet. Om betasyran är nära alfa får humlen längre storage. Då använder man good-60% i kakulatorn. Nu kan jag inte säga 100 att jag har rätt men bör vara enkelt att ta reda på. Det är ju mer högalfa humle som det märks mest på, där förfallet blir som störst. Sen går det ju att komplettera med en färsk högalfa för att boosta IBU.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house