Jakten på den heliga graalen

När vi ändå är inne på det filosofiska så kan jag passa på att ta upp en aspekt av hembryggning som jag noterat.
Jag har märkat att nästan alla (inklusive mig själv) hembryggare har eller har haft som mål att skapa det ultimata ölet.

I sökandet efter detta så letar man efter det hemliga, det speciella, det lite magiska, nästan övernaturliga som ska ge det ultimata ölet.

De flesta börjar med extrakt och ölsatser. Eftersom det inte blir riktigt bra så går man vidare med helmalt och egen mäskning.
Man letar och testar alla möjliga och omöjliga teorier och ingredienser.

En del säger sig hitta graalen i torrhumling
"-Man måste torrhumla för att lyckas",

andra tror sig finna det perfekta i dekoktionsmäskning.
"-Man måste dekoktionsmäska för att lyckas"

ytterligare andra hävdar bestämt att man måste ha en viss maltsort
"-Man måste använda Maris Otter/Weyermann/Whatever"

några går in i jästen:
"-Man måste hitta/odla fram den perfekta jästen"

sedan har vi pryl-typerna:
"-Man måste ha rostfria cylindrokoniska jäskärl, plast är skräp"

"-Man måste ha motrycksfyllare, primning ger underliga bismaker"

"-Man måste ha plattkylare och kyla på 3 sekunder"

"-Man måste använda rent syre och syresätta i minst xxx timmar"

Det är lite lustigt när det egentligen är så enkelt att brygga öl med små enkla medel och med vanlig enkel köksutrustning.

Är det inte underligt så säg....

2 Senast ändrad av jonash (2006-02-01 10:39:39)

Sv: Jakten på den heliga graalen

Det kanske är Illuminati som är inblandad här.. De äger nog all humleodling i världen, och förleder oss att pyssla med öl... under tiden strävar de mot världsherravälde....
hmm

Finns en skojig tråd på dagensbok.com ang. detta.... Illuminati alltså...
http://www.dagensbok.com/discuss.asp?id=178

Det stora problemet är väl att det ultimata ölet skiljer sig från person till person och dag till dag.

Om man vill ha en helt ren lager som perfekt öl kanske prylar och kylning är viktigare än om ens perfekta öl är en mustig porter eller kanske en lambic.

Att sträva efter bättre öl rent generellt kanske kan förklara pryljakten då det i vissa fall ger en liten (mest inbillad) förbättring.

Sen är det alltid dessa illuminati som ligger bakom. Från skoskav till att inte vatten förvandlas till ölet man vill ha med ren tankekraft.

Jag vet inte om jag håller med där. Är det inte bredden och variationen som är själva anledningen till att tillägna sig detta hantverk?

Jag håller dock med om att alla angriper hantverket på egen fason; somliga skaffar massor med dyra prylar, fatanläggningar och cylindrokoniska tankar, och får ut stor tillfredställelse av detta, andra borrar in sig i någon specifik aspekt (t.ex. jäst) och får stor tillfredställelse av det. Andra brygger bara för att det är gott, och även där infinner sig tillfredställelsen.

Sedan har ju alla sina egna smakpreferenser, förstås, så mina öl är säkert överlag både mindre beska och mer alkoholstarka än många andras. Bara för att jag gillar det så.

Think globally. Drink locally.

jag är ute efter att göra så gott öl som möjligt. har aldrig haft tanken att det det skulle finnas något fulländat öl. hurdant är ett sådant öl?

härav följer att jag aldrig sökt frälsning i vare sig råvaruval, procedur eller annat.

är det många som söker efter det yttersta ölet? det känns helt plötsligen som att mina mål är pinsamt lågt satta.

Död åt Reinheitsgebot!

När jag tänker närmare efter så siktar ju varje hantverkare på att på olika sätt markera sin färdighet genom diverse mästarprov; en silversmed med ett intrikat ornerat smycke, och en bagare med en spektakulär tusenbladsskapelse.

Det är ju det som har fört hantverket dit det är idag. Hade inte de bayerska och böhmiska bryggarna så ihärdigt förfinat och förbättrat sin process hade de aldrig kommit fram med lagerölet. Detsamma gäller förstås lambik och många andra traditionella öltyper.

Med mästarproven är ju just bara mästarprov. För varje sådant gör man ju hundratals helt vanliga vigselringar, franskbröd eller vad det nu är.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Vi är ju trots allt hobbybryggare, och behöver inte sälja öl för att betala hyran. Vi kan ju sikta på mästarprov varje gång...

urgusinka skrev:

jag är ute efter att göra så gott öl som möjligt. har aldrig haft tanken att det det skulle finnas något fulländat öl. hurdant är ett sådant öl?

härav följer att jag aldrig sökt frälsning i vare sig råvaruval, procedur eller annat.

är det många som söker efter det yttersta ölet? det känns helt plötsligen som att mina mål är pinsamt lågt satta.

Dina mål är kanske inte så högtuppsatta Tor, men fan vad dina öl ändå är grymt goda:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

8 Senast ändrad av Kenneth (2006-02-01 13:48:41)

peps skrev:

Men mästarproven är ju just bara mästarprov. För varje sådant gör man ju hundratals helt vanliga vigselringar, franskbröd eller vad det nu är.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Vi är ju trots allt hobbybryggare, och behöver inte sälja öl för att betala hyran. Vi kan ju sikta på mästarprov varje gång...

Visst det är det som är skillnaden mellan att vara kommersiell och amatör.
Det skulle vara ganska trist tycker jag att stå och blanda ihop samma ölrecept vareviga dag.
Charmen är att man som amatör kan välja och vraka.

Mästarprov varje gång, det låter bra wink

urgusinka skrev:

Leder inte detta "att göra så gott öl som möjligt" så småningom till att sträva mot "det perfekta ölet"?
Dvs att konstant leta efter någon detalj som kan förbättras nästa gång...

Men det perfekta ölet kommer antagligen inte jämt att vara perfekt.

För mig så är ett bra öl bra nog.

Man får ju tänka på att öven om bryggerierna har blivit bättre och mer effektiva så har inte ölet alltid blivit bättre. Teknikerna man tvingas använda ibland pga inte ideal utrustning leder ibland till de smaker man vill ha

Personligen tycker jag dock det är kul att bygga på mitt bryggverk och förbättra det. Men det handlar snarare om att få en enklare bryggdag än det perfekta ölet.

För mig är den heliga graalen insikten om hur det hänger ihop, varför det blir så eller så. Sen vad som är bra eller dåligt, gott eller mindre gott tror jag dels är ganska relativt, så det lämnar jag därhän.

Jag kom just hem från en jobbresa från Lyon, och hann iallafall med att besöka en enligt information känd restaurang som har eget bryggeri till restaurangen. De hade bara 4 öl på menyn, jag provade två av dem, en "brune", och en "saison" men det var en klar besvikelse i min smak.  Maten var betydligt bättre än ölen. Ölen hade ingen karaktär från jästen, utan vara alldeles för ren och smaklös, tam och lam. Klart drickbar men inget att skryta med direkt och det matchade ju definitivt inte maten. Nu var jag bara där ett par dagar iofs men med den bästa ölen jag kunde hittade var den de importerar från belgien. Lyckades få tag i ett snyggt affligem glas hem iallfall!

/Fredrik

Mmm, öltraditionen i Frankrike verkar ha till stora delar utplånats till förmån för vinet. Vem får inte rysningar när de hör ordet Kronenbourg? Och då måste ju ändå fransmännen en gång varit lika bra på öl som de idag är på vin!

Men det finns kvar rester ännu i norra Frankrike! Bière de Garde är enligt mig bland de godaste öl som finns; La Choulette, Ch'ti brune... mums. I Göteborg finns en pub som lyckligtvis serverar dem, men tyvärr är de alldeles för obskyra för att systembolaget skulle bry sig om att ta in dem.

Hmm jag har faktiskt och provat chti i Lens i norra frankrike för några år sedan. Vill dock inte minnas att det var något speciellt upphetsande dock, men jag kanske förträngt det smile

Tur att fransmännen har vett nog att svälja sin stolthet och importera god öl från sina belgiska vänner smile Provade affligem trippel (har bara testat dubbel förut) och det är ett fantastisk öl. Lysande skum, utsökt arom och mycket bra smak och bra total balans tycker jag. Så ska en riktigt öl i min smak vara.

/Fredrik

Det var iofs inte chti brun jag provade, den kanskr är bättre... utan det var någon mild ljus öl... ingen direkt utstående karaktär vad jag vill minnas.

/Fredrik

Nej, den ljusa Ch'ti är inte sådär jättespännande, jag håller med.

Ledsen att ha dragit iväg tråden från ämnet, men jag kunde inte låta bli att slå ett slag för fransk öl när ämnet kom upp.

/Per

Jenlain Ambrée är förbannat god.
La Choulette Ambreé, Brune, Blonde & La Tour D'Ostrevant är helt kanon fantastiska öl - särskild Ambreé.  Sorry att jag inte heller kunna låta bli:-)

Jag försökar medvetet att göra det perfekta ölet. Är det inte tillräckligt bra, analyser jag varför och försökar att åtgärda det. Jag sökar mig till extrema metoder, ingridienser med syfte att skapa en ny sorts öl - t.ex. Bovetebock som var fantastiskt- inget fel på den, jag och Tors älgörtsale - helt unik och riktigt god osv. Sedan notera jag vilka öl som blir bäst och kommer så småningom att satsa enbart på dessa för att se om de kan bli ännu bättre.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej alla

Det kanske så vi människor är. Börjar vi med något dåligt (ölsats?) så vill vi att det ska bli bättre. Alltså går vi från sämre till bättre, men det är väl trots allt rent subjektiva känslor. Jag bara "älskar" Hoegaarden, mina arbkompisar, tycker i stort sett bara om "stor stark". Men trots allt, vi har haft fester där dom smakat mina "häxbrygder", men va gott det smaka har jag hört från många håll. Då tycker jag att jag har ett moraliskt ansvar att förbättra mina öl så att dom "förtappade" skall ändra sej och mot stormsteg SKRIKA, Vi vägrar storSTARK.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20