Mäska i 15 L Gryta?

Hejsan alla glada!

jag ska precis ta upp bryggning och pluggar upp mina kunskaper
samtidigt som jag brygger lite extrakt. smile Har i alla fall kolla runt lite
på utrustning till min planerade All Grain Brew lite längre fram i
tiden och har kommit fram till att det e fett dyrt om man e ny-kläckt
vuxen... Såå jag undrar följande saker:

!. Klarar man sig på en falskbotten i en gryta utan att få stopp när
man ska tappa av vörten eller kommer jag behöva ett tunnare filter
vid kulventilen också för att få bort malt mjöl?

2. hade tänkt att köpa en 30 L gryta från humle för vörtkok samt
att värma sparge water i och sedan använda en gammal 15L
gryta att tillsammans med falskbotten göra mäsken i. Så frågan
är: e den för liten för en vanlig mäsk om jag vill göra en vanlig
20-25L batch?

3. om inte på (2.) skulle det räcka med 20L gryta istället?

Sv: Mäska i 15 L Gryta?

Du klarar dig med falskbotten om den är rätt utformat. Du recirkulerar vörten genom maltbädden som sig fungerar som en fin sil innan du tappar över till kokkärlet. 15 liter är i minsta laget. Kylväska på 25 liter eller två jäshinkar är mitt råd. Billigt och effektivt. Sen kokar du i 30-litarn.

I vört kokaren/kastrullen behöver du ingen falskbotten.

15 liter är i mindre laget. till en 20 liters batch går det åt ca 4-5 kg malt samt 14-16 liter vatten. billigt alternativ är ju den klassiska
frysboxen som mäskkärl. billigt, håller värmen jämn, sa jag BILLIG;)
fixa bara en falskbotten eller "bazookanät"

tycker definitivt du ska ha 30 liters grytan om inte än 50, men inte mindre än 30

Tack du! Grejen är den att kärlet som jag skrev e 15L e i själva verket 20 L bara det att handtagen glappar så pass att att den läcker vid 15L men om jag skulle byta ut handtagen så skulle den kunna hålla 20L.
är det bättre eller skulle även det vara i minsta laget?

Grytan e aluminium... kan man riskfritt skruva dit en kulventil?

1. Ja, maltbädden utgör i sig ett filter där den ligger på falskbotten, så mycket lite grums följer med. De första litrarna brukar vara grumliga, så dem häller man tillbaka.

2. 15 liter är för litet för ett mäskkärl. Däremot skulle den kunna fungera som HLT, alltså att värma vatten till mäsk och lakning. Även om den är i minsta laget.

3. Nej, det blir för trångt utom för de allra svagaste ölen. Satsa på 30 liter, och strunta i kastrullspåret, bättre (och billigare) med en kylbox eller liknande.

Think globally. Drink locally.

Aha okej tack! smile men grejen är att jag inte orka hålla på att svetsa ihop ett kopparmönster med små jack i.
Plus att en bazooka screen inte e lika effektivt som en falskbotten...
har jag hört i alla fall. XD

Kolla på BIAB, all grain med minimalt med utrustning.

Borra 1000 3mm hål i en jäshink och saken är biff. Jag har gått över från kylväska till det. Jag får plats med mer, kan brygga stora öl och lakningen går hur bra som helst. Tempen håller sig sämre men en infusion eller dekokten efter halva tiden löser det hela utan isolering än så länge.

Ja jo det kanske e så man får göra. men har jag fattat det rätt om att det är falskbotten som e det effektivaste i vörtutdragninging mot till exempel bazooka screen eller liknande?

10 Senast ändrad av brandemannen (2012-02-02 22:07:41)

Min effektivitet är det inte någon kar skillnad i vad jag mätt men har bara gjort 3 satser än varav den sista var en no sparge bitter. Det går att få fin effektivitet med bazooka också men avflödet blir jämnare med en falskbotten. Jag satslakar och det är nog förklaringen till att effektiviteten inte påverkas så mycket.

Aha okej men tror ni det skulle funka bra med en kylväska med falskbotten? alltså om den var rektangulär?

Har någon något tips på kylboxar btw? var svårare att hitta än vad jag hade trott. sad

Problemet med falskobotten till skillnad från hink i hink är att du måste skräddarsy en falskbotten som passar perfekt och du måste dessutom ha någon form av distanser som för att botten sitter ovanför en ev. kran som är monterad i sidovägg. Alternativet är att placera en tappkran eller utflöde centralt i botten på väskan. Bazooka är ett alternativ till det och kommer funka bra det också, det är många som använder det. Med hink i hink behövs sannolikt inga distanser eftersom den övre hinken inte kommer att nå ner till botten i den uttre hinken. Det är bäst att montera tappkranen centralt i mitten på botten, då minskar du dead space vid lakdragningen men du kan också ta hänsyn till det dead space du får när hela anordningen är färdig.

brandemannen skrev:

Borra 1000 3mm hål i en jäshink och saken är biff. Jag har gått över från kylväska till det. Jag får plats med mer, kan brygga stora öl och lakningen går hur bra som helst. Tempen håller sig sämre men en infusion eller dekokten efter halva tiden löser det hela utan isolering än så länge.

Hej

Den metoden har jag kört med i åratal, fungerar klockrent

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

MightyNebula skrev:

Har någon något tips på kylboxar btw? var svårare att hitta än vad jag hade trott. sad

Kolla på större second hand eller loppis. Min kostade 30 spänn. Man kan hitta stora grytor där med om man har tur. Jag hittade en 22-liters för en femtilapp.