Riktigt trögt att montera gaskoppling på corneliusfat

Tappade precis upp en Weiss på Cornelusfat och det var nära att jag inte fick dit kulkopplingen till kolsyran på fatventilen.
Jag har kontrollerat att kulorna i kopplingen inte sitter fast. Packningen på fatventilen ser bra ut.
Är det någon som har eller har haft samma problem eller har någon teori om vad detta kan bero på?

Sv: Riktigt trögt att montera gaskoppling på corneliusfat

Helt säker på att det är rätt koppling? Gasen går trögt på ölkopplingen. Jag har ibland satt det fel av misstag trots att gassidan är uppmärkt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag är helt hundra på att den sitter på rätt koppling. kollade precis för säkerhets skull och det är på rätt ställe.

Jag sprutar alltid lite starsan i kopplingen och på fatkopplingen innan jag trycker dit den. Kan va så att det finns lite gammal öl och att det klistrar lite.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det är alltid trögt för mig också, speciellt med ölkopplingen. Jag gör alltid som Scary och sprayar lite Starsan innan, det funkar bra som "smörjmedel" också.

+1 för smörjning. Det gör underverk. Går även bra med ett tunt lager livsmedelsklassad "smörjfett" (exempelvis vasselin). Att smörja med desinfektionsmedel har ju dock fördelen att man får ett extra "tvättsteg" innan kopplingen går på.

/CalleT

Star San Über Alles!

megen skrev:

Star San Über Alles!

Jag brukar köra starsan istället för shampo, don't fear the foam!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag sprayar också alltid Starsan i kopplingarna innan jag trycker dit dom. Men denna gång kändes det liksom helt stumt. Jag kollade så att låsnings-kulorna löpte fritt och det gjorde dom.
Känns lite som att det kanske är dags att byta ut själva slangkopplingen eller gasventilen.

Jag har börjat dricka star san istället för kranvatten, varför inte vara på den säkra sidan.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Chubb skrev:
megen skrev:

Star San Über Alles!

lol

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Chubb skrev:
megen skrev:

Star San Über Alles!

Skumt!