Spaltbredd vid krossning av vetemalt?

Hej. Jag ska brygga min första weissbier i helgen. Vad ska jag använda för spaltbredd på krossen (Monster Mill MM-2)? Eric Warner rekommenderar 0,6 mm för vetemalten i boken German Wheat Beer men han rekommenderar också 0,9 mm för kornmalten. Jag brukar köra på 1,1 mm för kornmalt med mycket bra resultat så jag blev lite konfunderad över att det bara var 0,6 mm för vetemalten. Vad brukar ni ha?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Spaltbredd vid krossning av vetemalt?

MaltMårten skrev:

Hej. Jag ska brygga min första weissbier i helgen. Vad ska jag använda för spaltbredd på krossen (Monster Mill MM-2)? Eric Warner rekommenderar 0,6 mm för vetemalten i boken German Wheat Beer men han rekommenderar också 0,9 mm för kornmalten. Jag brukar köra på 1,1 mm för kornmalt med mycket bra resultat så jag blev lite konfunderad över att det bara var 0,6 mm för vetemalten. Vad brukar ni ha?

Hej

Nu använder jag själv bara färdigkrossad malt, men om du har varit nöjd med 1,1 mm så skulle jag nog rekomendera detsamma på veten, som du säkert vet så kan ju det bli strul med lakning av vete i mäsken, att då minska till 0,6 kan ju orsaka ännu mer problem, men mycket beror ju på vilken utrustning man har.

Jag hade mycket strul tidigare med lakningen, mixen var ca 50/50, sedan läste jag ett tips här på forumet att blanda i klippt halm i mäsken, det blev klart lyckat, aldrig något strul med lakningen efter det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag använder samma spalt för allting i min kross, det är alldeles för besvärligt att ändra, och utbytet blir bra nog för mig. Vetemalten är ganska hård och det känns mer som att den splittras (ungefär som små glasbitar) än krossas när man vevar igenom den. Har aldrig några problem med igensättning av mäsken, och det känns som att en smalare spalt snarare skulle göra det problemet värre.

Mitt förslag är att köra med din vanliga 1,1-mm-spalt och prova. Tycker du att utbytet blir för skruttigt så kan du ju omvärdera.

Think globally. Drink locally.

Ok, tack för svaren! Kör på 1,1 mm och provar. Återkommer med resultat smile

Bara för att komplettera vad de tidigare talarna sagt:

jag har kört på samma bredd (monster mill) som med korn (1.1mm) och det har blivit goda resultat både utbytesmässigt och smakmässigt.
Inga mäskstopp heller.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag bryggde en weiss i förra veckan. Krossade malten fuktad i min MM2 med spaltbredd 1,1 mm.
Blev sjukt nöjd med resultatet på både veten och Kornmalten. Skalen på kornmalten var hela och veten blev liksom krossad och tillplattad  och inte så finmalen som den blev när malten var torr. Svårt att förklara men upplevde den som väldigt mycket bättre än färdigkrossad eller krossad som torr.
Inte jobbigt att fukta heller bara att hälla i en hink och i med ca 1 dl till 2,5kg malt och blanda runt noga, för att sedan låta stå i ca en halvtimme.
Fick riktigt bra flöde i min Braumeister antagligen tack vare att skalen på kornmalten gjorde att det inte blev så kompakt.

Jag torrkrossade malten med 1,1 mm spaltbredd. Vetemalten delade sig i 3-4 delar. Det blev lite trögare lakning än jag var van vid men lakningen tog under en timme ändå. Utbytet blev ca 74%, ett par procent sämre än vanligt. Nästa gång ska jag testa med att fukta malten och kolla om det gör skillnad för mig.